اگر شبانه‌روز کار می‌کنید و نگران به خطر افتادن سلامت خود هستید، این گزارش را بخوانید

7 راه زندگی خوب برای سرشلوغ‌ها

کارآفرینان اغلب افرادی هستند که مانند کارگران پرانگیزه و خستگی‌ناپذیر کار می‌کنند. سرشار از خلاقیت و اندیشه‌های نو و همواره به‌دنبال هیجان و کسب تجربه‌های جدید هستند. آنها با چوب جادوی خلاقانه خود فرصت‌های شغلی جدیدی برای دیگران فراهم می‌کنند و همواره با استفاده از هوش و ذکاوت خود در حال خلق و ساختن چیزهای جدید هستند.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۹۳

این افراد معمولا قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارند و زندگی یکنواختی را تجربه نمی‌کنند. آنها معمولا زندگی کاری رضایت‌بخشی دارند، زیرا نه‌تنها می‌توانند درآمدزایی خوبی داشته باشند و افراد ثروتمندی در آینده شوند بلکه این توانایی را دارند که دیدگاه‌ها و ذهنیات خود را به واقعیت تبدیل کنند و تغییری هر چند کوچک در جهان و زندگی مردم به وجود آورند. اما با وجود همه این نکات مثبت، نظرسنجی‌های غیر رسمی نشان داده‌اند که کارآفرینان آمار بالایی در خودکشی‌ها، طلاق، بیماری‌های جسمی، از کار افتادگی و افسردگی نیز دارند.

اخیرا روزنامه نیویورکتایمز مصاحبهای را با ایلان ماسک، کارآفرین مشهور و مالک شرکتهای بزرگی چون اسپیسایکس و تسلاموتورز منتشر کرده که در آن او از ساعتهای طولانی و طاقتفرسای کار کردن خود در گذشته صحبت کرده که دردهای جسمانی شدیدی داشته و برای روزهای متمادی بدون خواب کافی و به دور از خانواده و دوستان خود فقط کار میکرده است. گرچه او در حال حاضر یکی از معروفترین چهرههای کارآفرینی جهان به شمار میآید، اما آیا این شیوه زندگی میتواند به عنوان الگویی برای موفقیت تمامی کارآفرینان مورد استفاده قرار بگیرد؟!

در ادامه میخواهیم 7 نکته را به کارآفرینان و ایدهپردازانی که تمام مدت مشغول کار و فعالیت هستند یادآوری کنیم تا کمی هم به فکر بُعد انسانی وجود خود باشند و از آن غافل نشوند.

بیخوابی مانع فعالیت شما خواهد شد

کمخوابی زیاد، عوارض بیشماری از جمله کاهش تمرکز، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماریهای قلبی، افزایش احتمال تصادفات و اشتباهات دیگر، افزایش تحریکپذیری و خشم، افسردگی و بهوجود آمدن مشکلات در روابط فردی و اجتماعی دارد. اگر هنوز هم به نظرتان این مشکلات خیلی وخیم نیست، به فهرست بالا ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را نیز اضافه کنید. همچنین بهدلیل افزایش ترشح هورمونهای گرلین (Ghrelin) که مسئول ایجاد حس گرسنگی است و کاهش ترشح هورمون لپتین (Leptin) که مسئول کنترل اشتهاست، احتمال چاقی نیز در افرادی که خواب کافی در طول شب ندارند، بیشتر خواهد شد.

بدون زمان استراحت قادر به فعالیت پر بازده نخواهید بود

این به این معناست که نه تنها باید طی زمان کاری خود و در طول روز زمانهایی برای استراحت در نظر بگیرید، بلکه استراحتهای طولانیتری مانند تعطیلات آخر هفته و تعطیلات عید نوروز را نیز برای خود در نظر بگیرید. دانیل کهنمن (Daniel Kahneman)، برنده جایزه نوبل اقتصاد برای کارهای بنیادین در حوزه اقتصاد تجربی، 45 سال پیش در کتاب توجه و تلاش خود گفته: «میزان ظرفیتی که میتواند برای فعالیتهای گوناگون تقسیمبندی شود محدود است».

استراحت برای کاهش بار اضافی ذهن ضروری است تا فرد بتواند خطاهای درکی و قضاوتی خود را تصحیح کند. همچنین باعث کاهش سطح هورمونهای استرس در بدن فرد، بقای او و همچنین افزایش توانایی تفکر خلاقانه خواهد شد.

به چند نفر اعتماد کنید

شما باید فرد قابل اطمینانی که در مواقع لزوم بتواند بخوبی کارهای شما را انجام دهد داشته باشید تا بتوانید به میزان کافی در طول شبانه روز بخوابید و تعطیلات را با خانواده سپری کنید.

همچنین به مشاوری قابل اطمینـــــان برای زمانهایی که دچار عدم اطمینان و دلسردی هستید نیز نیاز دارید.

از طرف دیگر به فردی نیاز دارید که از او حرفشنوی داشته باشید تا بتواند زمانی که باید کارتان را متوقف کنید به شما بگوید و شما از او بپذیرید که برای مدتی از قدرت و اختیاراتتان کنارهگیری کنید.

بنابراین حتی اگر فرد منزوی و تنهایی هستید باید بتوانید حداقل به سه نفر اعتماد داشته باشید و البته بهتر است که تعداد را در همین حد نگه دارید و بیش از حد به همه افراد دور و بر خود اعتماد نکنید.

ممکن است به سندرم پسرفت مبتلا شوید

قطعا زمانهایی خواهد بود که نتوانید به بهترین شکل فعالیت کنید، این حالت برای همه پیش میآید. فشارهای احساسی، فشار شرایط کاری و زندگی، اتفاقات کوچک و بزرگ و حتی مشکلات شخصی میتوانند موجب پسرفت فرد و عدم کارایی کامل او شود. زمانی که دچار پسرفت میشوید بیشتر احتمال دارد که احساسی عمل کرده و تصمیم نادرست بگیرید. میزان کنترلی که روی خود دارید و همچنین قدرت تفکرتان در لحظات بحرانی کاهش پیدا میکند. سعی کنید زمانهایی را که بخوبی همیشه کار نمیکنید، شناسایی کرده و برای خود راهکاری ایجاد کنید که در این زمانها تصمیمات مهمی نگیرید یا دست به عملی نزنید که ممکن است عواقب بدی بهدنبال داشته باشد تا زمانی که مجددا به شرایط همیشگی عملکرد خوب خود بازگردید.

بهتر است زمانی را صرف شناسایی عواملی کنید که میتوانند باعث به وجود آمدن چنین حالتی در شما شوند، زیرا این موضوع کاملا به نوع شخصیت و روحیات فرد بستگی دارد و مانند اثر انگشت برای هر شخص منحصر به فرد خواهد بود.

پزشک عمومی شخصی داشته باشید و به توصیههایش عمل کنید

استرسهای مداوم و کمبود خواب، اثرات نامطلوب و شناخته شدهای بر سلامت جسمی افراد دارند. برخی از آنها ممکن است خود را به شکل دردهای جسمانی، مشکلات گوارشی و سردردهای میگرنی بروز دهند و توجه فرد را به خود جلب کنند. اما سایر مشکلات بهطور خاموش بدن را تخریب میکند و فرد را به بیماریهای جدی مزمنی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماریهای قلبی ـ عروقی مبتلا میکند.

درمان مشکلات نشانهدار برای افزایش کیفیت زندگی و پیشگیری از مشکلات بعدی مانند خونریزی معده اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر، در صورتی که پزشک معالج شما بتواند نشانههای خاموش مانند افزایش چربی یا قندخون را که میتواند عوامل ابتلا به بیماریهای جدیتری در آینده باشد بهموقع شناسایی کند، با تجویز درمانهای ساده و به موقع مانع از ابتلا به بیماریهای مزمن و شدید خواهد شد. یادتان باشد هیچگاه استفاده از رژیم غذایی خاص مانند گیاهخواری، عدم مصرف گلوتن یا خوردن خوراکی خاصی (مثل انواع جوشاندهها) به تنهایی نمیتواند جایگزین درمانهای دارویی پیشرفته برای بیماریها باشد.

اخبار اضافی و حواشی را به ذهن خود راه ندهید

نکته بسیار مهمی که به عنوان یک کارآفرین همیشه باید در نظر داشــــــــته باشید این است که همیشه اخبار و اطلاعات را بهطور دستهبندی شده دریافت کنید تا با نظرات بیش از حد منفی و تخریبگر و از روی دشمنی افراد مواجه نشوید. نظراتی که بهطور یکطرفه و همراه با غرضورزی فرد باشد میتواند بشدت اثر تخریبی روی ذهن شما داشته باشد.

از سوی دیگر باید خود را از امواج منفی موجود در مجموعه خود نیز دور نگه دارید. اکثر کارآفرینانی که کار خود را از دست میدهند توسط افراد منفینگری احاطه شدهاند که پیوسته آنها را در معرض خبرهای منفی و ناامید کننده قرار میدهند و سدی در برابر پیشرفت کار هستند. در چنین محیط کاری بشدت همه تمرکز و توجه مجموعه به مسائل بیاهمیت منفی جلب میشود.

از مشاور خود کمک بگیرید و سازوکاری برای مقابله با این خبرها و در امان نگهداشتن خود در برابر حرفهای منفی طراحی کنید که اگر در مجموعه پراکنده شود میتواند بشدت اثر تخریبگری داشته باشد و انرژی زیادی را هدر دهد.

غذا خوردن و آشامیدن آب را فراموش نکنید

هیچگاه از وعدههای اصلی غذایـــــــــــــــی و میانوعدهها غافل نشوید. سعی کنید هر سه ساعت یکبار مقداری پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید. منظور از مصرف پروتئین و کربوهیدرات استفاده از مکملهای غذایی نیست؛ بلکه مثلا یک سیب و یک لقمه کره بادامزمینی بخورید یا لقمه نان و پنیر و گردو یا یک ظرف ماست و میوههای فصل میتوانند میان وعدههای مناسبی باشند.

فراموش کردن وعدههای غذایی باعث افت قندخون و بهدنبال آن کاهش تمرکز و عصبی شدن میشود. کمآبی نیز موجب کاهش تمرکز، خستگی و حالتهای افسردگی میشود.

پیامی که در تمام این نکات نهفته است این است که حتی اگر بسیار بزرگ، قدرتمند و موفق باشید باز هم انسان هستید. یعنی هیچگاه نمیتوانید پای خود را فراتر از محدودیتهای ذهن و جسم انسانی بگذارید که برای عملکرد بهینه به غذا، آب، خواب، استراحت، انسانهای قابلاعتماد و محیطی حمایتگر محتاج است.

حالا وقت استراحت است! دست از مطالعه اخبار یا دنبالکردن صفحات مجازی بردارید. قراری دوستانه بگذارید، به تماشای یک فیلم سینمایی بروید و شب زودتر از همیشه به رختخواب بروید. یادتان باشد که برای موفقیت هر چه بیشتر در کسبوکار خود این توصیهها را حتما جدی بگیرید.

منبع: Forbes

مترجم: عسل اخویان طهرانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها