چه زمانی و در چه شریطی به متخصص طب سنتی مراجعه کنیم؟

فصل مراجعه به اطبای سنتی

با تاسیس دانشکده‌های طب ایرانی در تعداد زیادی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و تربیت متخصصان این حرفه همه روزه بیماران زیادی به مطب ها، سلامتکده‌ها و درمانگاه‌های تخصصی طب ایرانی مراجعه می‌کنند. اما چرا گاهی در روند تشخیص و درمان صحیح بیماران، تاخیر یا مشکلی ایجاد می‌شود؟ برای دستیابی به چرایی این موضوع مصمم شدیم با دکتر یحیی زینالپورفتاحی، پزشک و دستیار طب سنتی دانشکده علوم پزشکی تهران به گفت‌وگو بنشینیم.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۲۰

اغلب بیماران، مراجعه به متخصصان طب ایرانی را آخرین راه برای مداوای بیماری شان در نظر میگیرند و اغلب براثر بروز نتایج منفی حاصل از درمانهای شیمیایی یا خودسرانه و مزمن و لاعلاج شدن بیماری ناگزیر روانه مطب اطبای طب ایرانی میشوند .آنهاچون از این طب و روند تشخیص و درمان آن آگاهی کاملی ندارند و شرایط و نحوه مراجعه به مراکز درمانی معتبر را نمیدانند اغلب با نارساییهایی در تشخیص و درمان بیماری مواجه میشوند. به همین منظور برای پیشبرد هر چه بهتر و مطلوب تر مداوای بیماران راهنماییهایی لازم به نظر میرسد.

چه زمان به پزشک طب ایرانی نیازمندیم؟

توانمندی اصلی طب ایرانی در پیشگیری از بیماریها با اجرای صحیح سبک زندگی و با در نظر گرفتن مزاج هر فرد صورت میپذیرد. بهترین زمان مراجعه به اطبای ایرانی قبل از بیمار شدن برای دریافت تدابیر حفظ سلامت براساس مزاج اختصاصی افراد است. همچنین در صورت بیمار شدن در همان مراحل اولیه و قبل از مزمن شدن بیماری به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به اینکه متخصصان طب ایرانی توامان دانش آموخته در علم پزشکی رایج و طب سنتی هستند توانمندی لازم در تشخیص بیماریها را داشته و کارآمدترین شیوه درمان را بویژه در بیماریهای مزمن و سخت علاج با بهرهگیری از هر دو طب انتخاب کرده و در صورت نیاز بیمار را به متخصصان مربوطه ارجاع میدهند.

مراکز درمانی معتبر و مجاز
را انتخاب کنید

امروزه صدها متخصص طب سنتی از دانشکدههای معتبر پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و درمان فارغ التحصیل شده و در سلامتکدهها و مطبهای دارای پروانه خدمات ارائه میکنند. برای اطمینان خاطر نشانی آنها را از سایت وزارت بهداشت یا سایت انجمن علمی پزشکان طب سنتی ایران دریافت کنید. مراجعه به افراد و مراکز غیرمجاز علاوه بر عوارض بهداشتی و درمانی معمولا قابل بررسی و پیگیری در نظام پزشکی نیست.

همراه داشتن سوابق و مدارک پزشکی

اطبای ایرانی در کنار گرفتن شرح حال و معاینه بیمار از طریق آزمایشات متداول بهعنوان روشهای کمکی برای تشخیص دقیقتر بیماری کمک میگیرند. بنابراین نتایج جدیدترین آزمایشهای خون، مدفوع، ادرار و...، عکسها و گزارشهای ام آر آی و
سی تی اسکن، نوارهای قلبی و مغزی و سایر اقدامات پاراکلینیک به انضمام خلاصهای از سوابق بیماری خود و پدر و مادرتان را هنگام مراجعه همراه داشته باشید.

لیست داروهای مصرفی

نام داروهایی را که در حال حاضر مصرف میکنید شامل داروهای شیمیایی، گیاهی، بدون نسخه و حتی دمنوشها را در مراجعات همراه ببرید و خود را برای شرح حالگیری آماده کنید.

شرح حال مان را چگونه میپرسند؟

در طب سنتی بررسی کاملی از همه اعضا و دستگاههای بدن به عمل میآید و در طول شرح حالگیری سوالاتی توسط متخصص مربوط پرسیده میشود که نیاز است بیمار قبل از مراجعه در برخی موارد دقت کرده و آماده باشد. ساعت خواب و بیداری، میزان خواب، کیفیت خواب، غذاها و نوشیدنیها و تنقلات مصرفی طی شبانه روز، میزان، دفعات، رنگ، بو و تغییرات احتمالی ادرار و مدفوع و میزان، بو و تغییرات احتمالی تعرق از جمله مواردی است که طی گرفتن شرح حال از شما پرسیده میشود.

برای انجام اعمال یداوی آماده باشید

احتمال دارد پزشک تصمیم بگیرد اعمال یداوی مثل حجامت، فصد یا بادکش را در جلسه اول مراجعه روی شما انجام دهد. چون هرکدام از این روشها نیاز به یکسری آمادگیهای قبلی دارد قبل از مراجعه دستورالعمل آمادگی برای حجامت، فصد، بادکش، زالو و ماساژ را از سایتهای آموزشی معتبر دریافت و مطالعه کنید.

قطع یا ادامه مصرف داروهای شیمیایی

سوال شایعی که اغلب بیماران در مراجعه به مطب متخصصان طب ایرانی میپرسند اینکه لازم است داروهای شیمیایی را قطع کنند یا خیر که متاسفانه برخی خودسرانه اقدام به قطع داروها میکنند.

دکتر زینالپور میگوید متخصصان طب سنتی نسخه بیمار را براساس اصول علمی و رعایت تداخلات دارویی احتمالی تنظیم و تجویز میکنند. بنابراین کاهش یا قطع داروهای شیمیایی را بهعهده پزشک معالج بگذارید و خودسرانه هیچ دارویی را قطع یا اضافه نکنید.

مدارک مورد نیاز در مراجعات بعدی

تا مراجعه بعدی همه دستورات و تدابیر دارویی و غیردارویی را کامل اجرا کنید و در مراجعات بعدی نسخه دارویی و جواب آزمایشهای جدید را همراه داشته باشید و توصیه میشود روز اول یک عکس از نسخه خود بگیرید .

فاخره بهبهانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها