گفت‌وگوبا دکتر فریده دهقان، فیزیوتراپیست

ما به درمان فیزیوتراپی نیاز داریم

چرا همه مردم در مقطعی از زندگی خود به درمان فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کنند؟
کد خبر: ۱۱۵۷۵۹۵

فقر حرکتی مشکلی است که در جوامع صنعتی و در حال توسعه با آن روبهرو هستیم. 29میلیون نفر در ایران از مشکل اضافه وزن و چاقی رنج میبرند که این هم از تبعات فقر حرکتی است. این عوامل، افراد را به سمت اختلالات اسکلتی عضلانی پیش میبرد و ضرورت استفاده از فیزیوتراپی را فراهم میکند. در افرادی که در صنایع سنگین کار میکنند احتمال بروز کمر درد وجود دارد. دندانپزشکان و آرایشگران به دلیل نحوه قرارگیریشان ممکن است دچار مشکل گردن شوند. خانمهای باردار دچار کمردرد میشوند، بنابراین ما قبل از اینکه این افراد دچار مشکل شوند به آنها آموزش میدهیم تا از بروز این مشکلات در آنها پیشگیری شود.

آیا درمان فیزیوتراپی برای کودکان و نوجوانان هم پیشنهاد میشود؟

فقر حرکتی در همه سنین وجود دارد. استفاده از گوشی، تبلت و رایانه در سنین پایین شایع است و مشکلات اسکلتی -عضلانی مانند کیفوز و اسکولیوز در دانشآموزان وجود دارد و این مساله حضور دائمی فیزیوتراپیست در مدرسه را برای شناسایی و غربالگری مشکل، قبل از بروز عوارض ناشی از آن میطلبد.همچنین فیزیوتراپی به مسائلی مانند کمردرد، گردن درد و آرتروز میپردازد. همچنین در اختلالات قلبی، عروقی که البته مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی قلبی هم داریم دخیل است. فیزیوتراپی در بیماریهای روماتیسمی، کودکانی که اختلال رشد حرکتی دارند و بیمارانی که مدتی باید در آیسییو بستری باشند نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

جایگاه فیزیوتراپی در سلامت زنان چیست؟

فیزیوتراپی دردوران نوجوانی دختران در کیفوز واسکولیوز، سندرمهای قبل از قاعدگی و قاعدگیهای دردناک کاربرد دارد. خانم که باردار میشود، دچار تغییرات اسکلتی میشود و بعد از زایمان نیز به عللی ممکن است دچار کمردرد شود که فیزیوتراپی در این دوره هم به کمک فرد میآید.

برای افرادی که به علت مطالعه و کار با گوشی مرتب سرشان پایین است چه توصیهای دارید؟

در این حالت عضلات گردن و شانه از وضعیت طبیعی خارج میشود. بعضی عضلات دچار کوتاهی و برخی دچار کشیدگی میشوند و برای جلوگیری از اختلال در این دو ناحیه نیازبه چند جلسه کوتاه آموزشهای ورزشی دارند. همچنین باید نحوه نگهداری صحیح عضلات را آموزش ببینند. هر یک ساعت برای 5 تا 10دقیقه خودشان را از این وضعیت رها کنند. همچنین وقتی مشغول انجام اینکارها هستند، وضعیت درست این است که شانه را به سمت عقب و حالت عمود قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها