حمله حوثی‌ها به یک ناو جنگی عربستان در دریای سرخ، شوکی سنگین را بر بازارهای نفت جهان وارد کرد.
کد خبر: ۱۱۵۵۸۵۲

به دنبال این حمله بود که عربستان سعودی اعلام کرد به دلیل ناامن بودن منطقه تا برقراری امنیت کامل، عبور تمامی نفتکشهای خود را از طریق این تنگه متوقف خواهد کرد. همین تصمیم عربستان موجب شد بلافاصله بهای نفت افزایش پیدا کند و بازرگانان و سیاستمداران دانه درشت جهانی نسبت به آن واکنش دهند. در لابهلای همین واکنشها بود که میشد معنای جدیدی از سخنان اخیر رئیسجمهور ایران را دریافت کرد که گفته بود «تنگههای زیادی هست که ما میتوانیم آنها را ببندیم.»

روز گذشته صادق ابوشوارب، عضو کمیته عالی انقلابی یمن با تأکید بر امن بودن تنگه باب المندب و دریای سرخ تصریح کرد یمن خود را مسئول تأمین امنیت این دو منطقه میداند، لذا این دو منطقه برای همه کشورها جز کشورهای متجاوز از جمله عربستان و امارات هستند. وی در گفتوگو با شبکه العالم خاطرنشان کرد معادله جنگ به نفع ملت یمن تغییر کرده است و رویکرد آزادی خواهی و استقلال در منطقه، طرح سیطرهجویی و سلطهطلبی و حماقت عربستان را در هم شکسته و این چنین معادله جنگ در دریا نیز تغییر کرده است. وی تأکید کرد میدان جنگ از زمین به آسمان منتقل شده است به طوری که پهپادهای یمنی حمله جنگندههای سعودی و موشکهای آنها را دفع میکنند.

ابو شوارب گفت: محمد بن سلمان و محمد بن زاید یا باید تجاوز به ملت یمن را متوقف کنند یا نفتکشهای خود را از دماغه امید نیک عبور دهند. متجاوزان جایی در زمین و آسمان و آبهای یمن ندارند؛ عربستان باید شکست خود را بپذیرد. در همین رابطه محمد عبدالسلام سخنگوی انصارا... نیز اعلام کرد از این به بعد پایتختهای اعضای ائتلاف عربی علیه یمن امن نخواهد بود. ما نخواهیم کشت، بمباران نخواهیم کرد (اما) دستبسته (هم) نخواهیم نشست. وی تأکید کرد درها برای گفتوگوی سیاسی بسته نشده و مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن وارد صنعا شده است و انصارا... آماده توافق با دیگر گروههای یمنی البته بدون مداخلات خارجی است.

پنجشنبه 4 تیر، یگان پهپادی ارتش و کمیتههای مردمی یمن اعلام کرد با پهپاد جدیدی به نام صماد3 توانسته به فرودگاه ابوظبی چند حمله کند. عبدا... حسن الجفری سخنگوی رسمی نیروی هوایی یمن دراین باره گفت پهپاد صماد۳ با پیمودن ۱۵۰۰ کیلومتر بدون اینکه رادارهای امارات موفق به رصد آن شوند، وارد آسمان امارات ابوظبی شد. فرودگاه بینالمللی ابوظبی امارات در حساب توییتری خود بهطور ضمنی به وقوع این حمله اعتراف کرد ولی بدون ارائه جزئیات اعلام کرد حادثهای در این فرودگاه رخ داده و باعث آن، یک وسیله نقلیه بوده است.

محکومیت کورکورانه

اتحادیه عرب با انتشار بیانیهای اعلام کرد حمله حوثیها به نفتکشهای عربستان سعودی در دریای سرخ تهدیدهای امنیتی منطقه را افزایش میدهد. این درحالی است که اتحادیه عرب در طول چهار سال جنگ تجاوزگرانه علیه مردم مظلوم یمن یا سکوت کرده یا از متجاوزان حمایت و پشتیبانی کرده است. هربار هواپیماهای عربستان مراسم عزا و عروسی مردم یمن را به خاک و خون میکشید اتحادیه عرب چشمان خود را میبست تا چنین صحنههایی را نبیند. هربار سازمانهای حقوق بشر با توجه به عمق فاجعه جنگ یمن و کشته شدن صدها کودک بیگناه خواستار محاکمه رژیم کودک کش عربستان سعودی بودند اتحادیه عرب به حمایت از ریاض برمیخاست و مدعی میشد این حرفها دروغ و ساختگی است. روز پنجشنبه عربستان سعودی مدعی شد دو نفتکش شرکت ملی این کشور حامل نفت خام در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفته است. این در حالی است که یمنیها با انتشار تصاویری فاش کردند موشکهای آنها توانسته ناو جنگی سعودی را هدف قرار دهد.

کارشناسان میگویند تقریباً همه مبادلات تجاری عربستان از تنگه باب المندب صورت میگیرد و ناامن شدن این تنگه برای عربستان خسارت سنگینی به همراه خواهد داشت. در پی عملیات موشکی موفق ارتش یمن، رئیس شورای عالی انقلابی یمن اعلام کرد موشکهای یمن قادر است بنادر سایر کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی را هدف قرار دهد. بابالمَندَب یا تنگه اشکها در قسمت جنوبی دریای سرخ قرار دارد و این دریا را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل میکند. کشتیهایی که از طرف اقیانوس هند میآیند پس از گذر از بابالمندب و عبور از طول دریای سرخ میتوانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند. طبق ارزیابیهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روزانه حدود چهار میلیون بشکه نفت از تنگه باب المندب صادر میشود که معادل 6 درصد تجارت نفت جهانی است.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها