اعتراف‌های یک روزنامه‌‌نگار چاق

تناسب اندام با رژیم مدیترانه ای

احتمالا خاطرتان هست هر هفته قرار شد از پس یک چالش جدید در زمینه رسیدن به کاهش وزن بربیایم. این هفته نوبت چالش سالم خوردن بود. راستش گرمای فصل تابستان باعث شده میل زیادی به غذا خوردن بویژه در وعده صبحانه و ناهار نداشته باشم و برعکس مدام هوس نوشیدنی‌های شیرین و خنک کنم که این یعنی به هم خوردن برنامه رژیم.
کد خبر: ۱۱۵۵۸۰۴

به توصیه یکی از دوستانم تصمیم گرفتم رژیم مدیترانهای را امتحان کنم. این رژیم به طور معمول شامل سبزیجات، میوهها، لوبیا، غلات کامل، آجیل، زیتون و روغن زیتون همراه پنیر، ماست، مرغ و تخممرغ است. در این بین ماهی و مغزها هم اهمیت ویژهای در این رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی و چربیهای سالم دارد.

در رژیم مدیترانهای فقط مقدار کمی چربیهای اشباع شده، شیرینی و گوشت قرمز قرار دارد و دقیقا به دلیل پرکالری نبودن از بروز اضافه وزن هم پیشگیری میکند. درباره روغنها یادتان باشد روغن فارغ از اینکه زیتون باشد یا کانولا یا ذرت و... هر گرم از آن 9 کیلوکالری انرژی تولید میکند یعنی بین مواد غذایی انرژیزا، چربیها و روغنها بالاترین تراکم کالری را دارند بنابراین از کل انرژی مورد نیاز روزانه یک فرد، بهتر است بین 25 تا 30 درصدش از چربیها و روغنهای مصرفی تامین شود که البته توصیه میشود از این میزان، بیشترین مقدارش از روغنهای مایع گیاهی مثل روغن زیتون تامین شود؛ همان قانونی که در رژیم مدیترانهای به آن تاکید میشود.

جالب اینکه در رژیم غذایی مدیترانهای مواد غذایی یخ زده جایگاهی ندارند. همچنین انواع میوه و آجیل به وفور در میانوعدهها یافت میشوند. دقیقا این هفته طبق رژیم برای صبحانه کمی نان و پنیر و گردو میخوردم با کمی آبمیوه طبیعی، وعده ناهار معمولا ماهی یا سینه مرغ کبابی با کمی سالاد تازه همراه با روغن زیتون، میانوعده کمی آجیل و سالاد میوه و وعده شام کنسرو لوبیا و قارچ یا کمی پاستای غلات کامل با سویای دودی یا شش قاشق برنج قهوهای با جوجه کباب و سبزیجات آبپز که باید اعتراف کنم همچنان با مزه برنج قهوهای مشکل دارم!

پریسا اصولی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها