با وضع تعرفه سنگین بر واردات فلزات از اروپا به آمریکا

ترامپ، دکمه جنگ تجاری را فشار داد

دونالد ترامپ که از مدت‌ها قبل تفنگ خود را علیه تجارت جهانی مسلح کرده بود، بامداد جمعه با شلیک آن یک جنگ اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی را با اروپا آغاز کرد چراکه اروپا اعلام کرده اقدام کاخ سفید را تلافی خواهد کرد. اعلامیه وزارت بازرگانی آمریکا درباره افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا، زنگ جنگ تجاری در دو سوی اقیانوس اطلس را به صدا درآورد. هرچند تجارت فولاد و آلومینیوم 2 درصد کل اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد اما با توجه به عزم اروپا برای تلافی اقدام آمریکا احتمال شیوع این جنگ تجاری به سایر بخش‌ها را تقویت کرده است. حجم تجارت اروپا و آمریکا سالانه به یک تریلیون دلار می‌رسد اما از آنجا که تراز تجاری به سود اروپا ست دولت آمریکا به دنبال توقف تراز منفی با قاره سبز از طریق وضع تعرفه‌های سنگین برای واردات از اروپا ست.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۷۸

پس از تصمیم آمریکا برای محدودسازی واردات فولاد از چین در ماههای گذشته، اتحادیه اروپا امیدوار بود از آمریکا معافیت تعرفهای دریافت کند، اما دولت ترامپ بامداد جمعه آب پاکی را روی دست متحدان استراتژیکش ریخت تا نشان دهد در حمایت از تولید داخلی آمریکا، شوخی ندارد.

آمریکا پیش از این برای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت تعرفهای در نظر گرفته بود، اما این معافیتها دیگر تمدید نشد و از بامداد جمعه بر فولاد وارداتی از این کشورها 25 درصد و بر آلومینیوم وارداتی 10 درصد تعرفه اعمال شد.

اروپا، مکزیک و کانادا یکصدا به آمریکا تاختند

دولتهای مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا پس از نهایی شدن تعرفههای جدید آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم، با انتقاد شدید از کاخ سفید، طرحهایی مقابلهجویانه را به اجرا درآوردند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی تنظیم میکند و همزمان با بهکارگیری اقدامات تلافیجویانه، در تلاش برای حراست از کسبوکارهای اروپایی خواهد بود.

یونکر با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز، روز بدی برای تجارت جهانی است. ما برای جلوگیری از این وضعیت، هر آنچه میشد انجام دادیم.

انتظار میرود اروپا تعرفههای سنگینی را روی محصولات برندهای معروف آمریکایی اعمال کند که هزینهای دست کم سه میلیارد و 300 میلیون دلاری برای شرکتهای این کشور خواهد داشت.

کارشناسان بینالملل هشدار دادهاند اقدام دولت آمریکا میتواند مانند یک گلوله برف عمل کرده و به مرور ابعاد بزرگتری به خود بگیرد.

بهعنوان نمونه، اقدام تلافیجویانه اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی، میتواند دیگر اعضا را هم به اعمال تعرفه بر اقلام وارداتی از آمریکا وادارد.

علاوه بر اروپا، مکزیک و کانادا هم که هدف تعرفههای دولت آمریکا قرار گرفتند، از اجرای طرحهای مقابلهجویانه خبر دادهاند.

دولت مکزیک در اقدامی جالب توجه، اعمال تعرفه روی محصولاتی را هدف قرار داده است که کارخانههای آنها در حوزههای انتخاباتی مورد توجه حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی کنگره آمریکا واقع شده است.

کانادا هم از اعمال در مجموع 16 میلیارد و 600 میلیون دلار عوارض گمرکی روی محصولات آمریکایی خبر داده است.

در این رابطه جاستین ترودو، نخستوزیر کانادا گفت: این شدیدترین اقدام تجاری کانادا طی سالهای بعد از جنگ جهانی دوم است.

لئام فاکس وزیر تجارت بینالملل انگلیس از تصمیم واشنگتن درباره افزایش تعرفه واردات برخی فلزات از کانادا، مکزیک و اروپا ابراز تأسف کرد و آن را احمقانه خواند. فاکس افزود: تأسفآور است ایالاتمتحده آمریکا تصمیم گرفته است تا به بهانه امنیت ملی بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه وضع کند. وی بابیان اینکه فولاد صادراتی انگلیس در صنایع دفاعی آمریکا مورداستفاده قرار میگیرد، تصمیم آمریکا دراینباره را احمقانه خواند.

رئیسجمهور فرانسه هم اعلام کرد تصمیم رئیسجمهور آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه بر واردات فلزات، اقدامی اشتباه و غیرقانونی است. امانوئل ماکرون با بیان این که این اقدام در راستای قوانین جهانی بازرگانی که آمریکا، فرانسه و اروپا آن را امضا کردهاند، نیست ، تاکید کرد که چنین کاری، واکنش اروپا را بهدنبال خواهد داشت. ماکرون از این جهت چنین تصمیمی را اشتباه توصیف کرد؛ چرا که معتقد است اینکار به ملیگرایی اقتصادی و تجاری منجر خواهد شد.وی افزود: ملیگرایی اقتصادی منجر به جنگ میشود و این دقیقاً همان چیزی است که در دهه 1930 رخ داد.

اولاف شولتس وزیر دارایی آلمان هم در انتقاد از تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه بر فلزات وارداتی از اتحادیه اروپا و کانادا، این اقدام را اشتباه و برخلاف قوانین جهانی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها