یادداشت روز

ویروس HPV همیشه سرطانی نمی‌شود

بسیاری از مردم از شنیدن صحبت‌های مهمان برنامه دوشب پیش ماه عسل درباره بیماری HPV یا سرطان دهانه رحم دچار تشویش و نگرانی شده اند؛ بویژه آنکه از خطر بروز سونامی این بیماری طی ده سال آینده و ضرورت تزریق واکسن در همه خانم‌ها صحبت شده است .
کد خبر: ۱۱۴۵۳۵۷

واقعیت آن است که در سالهای اخیر مشخص شده عامل اصلی سرطان دهانه رحم در بیش از ۹۵درصد موارد یک ویروس به نام HPV است. (ویروس پاپیلومای انسانی) این ویروس در زنان جوان و فعال از نظر جنسی شایع است. انواع مختلف پر خطر و کم خطر دارد. انواع پرخطر میتوانند با تغییرات سلولی سبب ایجاد سرطان دهانه رحم شوند و انواع کمخطر معمولا زگیلهای تناسلی را ایجاد میکنند. به همین دلیل، طی سالهای اخیر برای همه خانمهای سنین باروری تستی به نام پاپ اسمیر انجام میشود و در صورتی که تست پاپ اسمیر مشکوک باشد نمونهای از دهانه رحم گرفته شده وسلولهایش بررسی میشود. تست پاپ اسمیر یک راه برای غربالگری سرطان دهانه رحم است تا خانمهایی که در معرض خطر هستند، مشخص شوند.اما خبر خوب این که غالب عفونتهایی که توسط این ویروس ایجاد میشود (حدود ۹۰-۹۵درصد موارد) خود به خود و بدون هیچ درمان ومداخلهای بهبود مییابد و تبدیل به سرطان نمیشود. به همین دلیل اگر در یک زن جوان آلودگی به ویروس پرخطر دیده شود بر حسب اینکه کدام نوع از ویروس پرخطر باعث آلودگی شده با پاپ اسمیرهای مکرر فرد را پیگیری می کنیم. توجه داشته باشید که حتی سرطان ایجاد شده توسط ویروس که در پاپ اسمیر مشخص میشود با درمانهای موضعی کاملا ریشه کن میشود .

از سویی باتوجه به مشخص شدن نقش ویروس در این بیماری هم میتوان همزمان با پاپ اسمیر نمونه را از نظر این ویروس هم بررسی کرد (که در سنین زیر سی سال بعلت شیوع زیاد و بهبودی خودبهخود در حد ۹۵درصد توصیه نمیشود) و هم میتوان فرد را بر علیه این ویروس واکسینه کرد که در کشور ماهم این واکسن وارد شده و با نسخه پزشک قابل خریداری است .

اما اینکه چرا تزریق این واکسن تاکنون وارد برنامه واکسیناسیون کشوری نشده است به دو عامل بر میگردد یکی آن که این واکسن،گران است و دیگر این که وزارت بهداشت هر کشوری برنامه واکسیناسیون کشوری را براساس نیازهای آن کشور مینویسد و احتمالا الان سونامی این بیماری ما را تهدید نمیکند. گرچه من بهعنوان پزشک تزریق آن را توصیه میکنم.

دکتر آمنه لاهوتی/ پزشک زنان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها