مسیر پرفراز و نشیب تصویب یک طرح

آخرین باری که طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی (پس از بارها) در مجلس مطرح شد، اواسط سال گذشته بود. از آن زمان تا همین دو سه روز پیش یعنی یکشنبه جاری، مسئولان، موافقان، مخالفان و کارشناسان درحال بحث و بررسی اندر فواید و مضرات تصویب این طرح و راضی کردن یکدیگر بودند.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۱۷

بالاخره روز موعود یعنی یکشنبه تاریخی رسید و طرح به رای گذاشته شد. نتیجه اما بسیاری را بهت زده کرد، بویژه آنها که بیشتر دغدغه میراث و گردشگری و صنایع دستی دارند و فکر میکنند وزارتخانه شدن حال و روز و کار و بارشان را بهتر میکند. نتیجه بهتآور عدم رای به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی بود. به این ترتیب که از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه، 139 نفر رای مثبت به طرح دادند و 63 نفر رای منفی و 14 نفر رای ممتنع. به نظر میآمد طرح رای آورده است، اگر مثل طرحهای دیگر ملاک 50درصد آرا بهعلاوه یک رای بود، اما با کمال تعجب علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد برای تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، نیاز به رای دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس است. معمولا طرحهایی که بار مالی سنگینی دارند، باید دوسوم آرا را بیاورند. درهر صورت نتیجه اعلام شد، اما موافقان تصویب طرح دست بردار نبودند و تلاش کردند هیاترئیسه را راضی کنند که این طرح بار مالی سنگین ندارد و با همین آرا هم مصوب است و کارش تمام. ظاهرا هیاترئیسه هم راضی شده، چراکه صبح روز بعد خبر آمد تصویب کلیات تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از سوی هیاترئیسه مجلس تائید شد. این خبر را رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در مجلس اعلام کرد و گفت به دنبال تشکیک در آرای لازم برای تصویب کلیات تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، هیاترئیسه مجلس تصویب تشکیل این وزارتخانه را تائید کرد.

جبار کوچکینژاد توضیح داد، کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و دکتر لاریجانی در حین بررسی طرح اعلام کرد این طرح خلاف برنامه و نیازمند دو سوم آراست، اما با تذکرات نمایندگان، در نهایت ایشان با تشکیل جلسه پس از پایان صحن علنی با هیاترئیسه مجلس اعلام کرد کلیات طرح وزارت گردشگری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

نماینده مردم رشت گفت، بنابراین پس از بررسی در هیاترئیسه مجلس شورا مشخص شد اصل کلیات طرح تشکیل وزارت گردشگری در صحن علنی مجلس رأی آورده است اما جزئیات این که چگونه این سازمان به وزارت تبدیل میشود، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی هم معتقد است با ایجاد وزارتخانه جایگاه واقعی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در کشور روشن میشود،
بر مبنای سیاستهای کلی مقام معظم رهبری باید میزان حضور توریست خارجی در کشور به 20 میلیون گردشگر برسد اما هماکنون ما فقط پذیرای سالانه دو تا سه میلیون گردشگر خارجی در کشور هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها