ساخت سلول‌های رویان مصنوعی با استفاده از سلول‌های بنیادی

محققان هلندی موفق شدند با استفاده از سلول‌های موش (بجز اسپرم و تخمک) ساختاری شبیه سلول‌های رویان (رویان سنتتیک) به‌وجود بیاورند. به گزارش جام‌جم از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این دستاورد مهم در مجله Nature منتشر شده است. در گزارش محققان آمده است این دستاورد برای همسان‌سازی انسان یا حیوان نیست، بلکه برای درک بهتر علت این موضوع است که چرا بسیاری از بارداری‌ها در مراحل اولیه (لانه گزینی در رحم) با شکست روبه رو می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۸۳

رویان آزمایشگاهی به دیواره رحم موشهای زنده متصل شده و چند روز رشد کرده است. محققان میگویند مطالعه روند رشد این سلولها به بهبود باروری در انسان کمک میکند. بسیاری از موارد سقط جنین زمانی روی میدهد که زن هنوز از بارداری خود باخبر نیست و تخمک بارور شده هنوز در رحم لانه گزینی نکرده است. متخصصان هنوز دلیل این اتفاق را نمیدانند. اگرچه احتمال دارد ارتباطی با وضعیت غیرعادی رویان در حال رشد داشته باشد.

مطالعه رشد این سلولها در مراحل اولیه از نظر اخلاقی و نیز از نظر تکنیکی کاری دشوار است. به همین دلیل استفاده از سلولهای بنیادی به عنوان جایگزینی برای اسپرم و سلول تخم برای ساختن الگویی از رویان میتواند به تحقیقات علمی کمک بزرگی کند. این محققان، بررسی میکروسکوپی آنچه در آزمایشگاه تولید شده رویان اولیه یا بلاستوسیست را مطابق نمونه آزمایشگاهی نشان میدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها