جوانان فلسطینی از ساعات اولیه صبح دیروز به طور گسترده راهی مناطق مرزی باریکه غزه شدند تا در پنجمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت، تحت عنوان جمعه جوانان انقلابی، شرکت کنند. فلسطینیان در نوار غزه از روز 30 مارس (جمعه دهم فروردین) مصادف با سالگرد روز زمین، راهپیمایی‌های موسوم به «راهپیمایی بزرگ بازگشت» را در منطقه مرزی بین غزه و رژیم صهیونیستی برگزار کردند.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۶۸

عامر شریتح، عضو کمیته هماهنگی بینالمللی تظاهرات بازگشت در همین رابطه به خبرگزاری فلسطینی معا گفت، جوانان انقلابی فلسطین در فعالیتهای بازگشت، حاضر هستند و با هر گونه توطئه برای از بین بردن قضیه فلسطین مخالفت میکنند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین در حمله نظامیان صهیونیست به تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزهای شرقی غزه تاکنون 40 فلسطینی شهید و 5511 نفر زخمی شدند که حال تعدادی از زخمیها وخیم است. شریتح گفت فلسطینیان به منظور آماده شدن برای تظاهرات بزرگ در روز 15 ماه می آینده (25 اردیبهشت) چادرهایی را در 50 متری دیوارهای فاصل با سرزمینهای اشغالی برپا خواهندکرد.

درهمین رابطه نیکلای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه در خصوص عواقب جنگ علیه غزه هشدار داد و گفت: جنگ در غزه ثبات نسبی را که در کرانه باختری حاکم است از بین خواهد برد و عواقبی نیز برای اسرائیل و منطقه خواهد داشت. فرستاده سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه با اشاره به اقدامات خشونتآمیز رژیم صهیونیستی در تظاهرات بازگشت تاکید کرد: اسرائیل نباید از گلوله جنگی علیه مردم استفاده کند.

از سوی دیگر زید رعد الحسین، رئیس دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: رژیم صهیونیستی باید درباره استفاده بیش از حد از قوه قهریه علیه فلسطینیان توضیح دهد.

رعدالحسین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از قوه قهریه بیش از حد علیه تظاهر کنندگان مرز غزه استفاده میکند، گفت: «به نظر میرسد اسرائیل هشدارهای ما را نادیده گرفته است.»

این تحولات در شرایطی رخ میدهد که روز پنجشنبه مردم غزه پیکر شهید بطش را که به زادگاهش در غزه برگردانده شده بود، تشییع کردند. صدها نفر از ساکنان غزه و در راس آنها خانواده شهید بطش و رهبران گروههای فلسطینی با تجمع در مقابل گذرگاه رفح از مقاومت فلسطین خواستند انتقام خون شهید بطش را بگیرد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به همین مناسبت در سخنانی خاطرنشان کرد، حوادث این روزها، نشانههای پیروزی هستند و خون ساکنان غزه در این سرزمین و نیز خاک مالزی جاری خواهد شد و اینها نشانه وفاداری به فلسطین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها