7 راز را درباره آلرژی از دیدگاه طب‌سنتی بدانید

حساسیت به بهار!

عطر گل‌ها، بوی چمن، خاک خیس‌خورده و... همه جا را پر کرده و هیچ چیز از قدم زدن در فصل بهار و پر کردن مشام از بوی گل‌‌ها، لذتبخش‌تر نیست اما شاید بوی عطر گل‌ها و این حال و هوای بهاری، برای همه افراد چندان خوشایند نباشد، بویژه برای آن دسته از افرادی که به آلرژی مبتلا هستند و علائم آنها در این فصل شدت پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۴۶۶۸

بسیاری از این افراد دوست دارند که در فصل بهار بتوانند براحتی در بیرون از منزل رفت و آمد داشته باشند، ولی مشکلات ناشی از آلرژی مانع میشود که از بیرون ماندن در منزل لذت ببرند.

دکتر سعید صانعی، پزشک و مشاور درمانهای گیاهی و طبسنتی، درباره آلرژی و درمان آن سخن میگوید.

بیدار شدن بیماریهای خفته

زمانی که فصل بهار از راه میرسد، هوا رو به گرمتر شدن میرود و همین مساله باعث میشود بیماریهای خفته بیدار شوند و مواد آلرژیزا که در بدن حالت منجمد و غیرفعال داشتند، به حالت فعال درآیند که این امر باعث عود آلرژی خواهد شد.

برخی مشکلات چون آبریزش بینی، عطسه، تب یونجه، بیماریهای معده و اثنیعشر، خارش، اگزما و... بیش از پیش شایع میشوند. از دیدگاه طبسنتی دلیل این مساله به فضولاتی برمیگردد که در بدن حالت تهنشین داشتند و با گرم شدن هوا این فضولات به حالت فعال در بدن درآمدهاند .

علاوه بر این، مواد حساسیتزا مانند گرده گل، گرد و خاک، میوهها و خوراکیهایی چون توت فرنگی، در فصل بهار بیشتر هستند که زمینه را برای بروز آلرژی در افراد مستعد افزایش میدهند. گرمای مزاج، یکی از مهمترین عواملی است که میتواند به آلرژی منجر شود به همین دلیل آلرژی در افرادی که مزاج آنها گرم و خشک یا گرم و تر است، بیشتر از سایر افراد ایجاد میشود. فضولات در مزاجهای گرم فعالیت بیشتری دارند.

آلرژی برای گرمها

آلرژی بیشتر در سنین 28 تا 35 سالگی دیده میشود که دلیل آن به گرم بودن مزاج در این سنین برمیگردد.

علائم آلرژی در افراد مختلف میتواند متنوع باشد، ولی بهطور کلی در افرادیکه مزاج گرم و خشک دارند، به صورت مشکلات پوستی مانند کهیر، خارش، سرفه و... خود را بروز میدهند و در افرادی که مزاج آنها گرم و تر است، بهصورت عطسه، آبریزش بینی و ... به وجود میآید.

تغذیه را دریابید

تغذیه در تشدید علائم آلرژی نقش مهمی را ایفا میکند برای مثال، مصرف توتفرنگی، آجیلها، گردو و ... میتوانند باعث ابتلا به آلرژی شوند. ادویه بویژه ادویههایی که طبع گرم دارند، باعث درگیر کردن کبد در افراد گرممزاج میشوند و اگر فرد به آلرژی هم مبتلا باشد، مشکلات او در نتیجه درگیر بودن کبد، شدت پیدا میکند. حتی هندوانه هم که افراد بهدلیل ایجاد خنکی در بدن میخورند، میتواند علائم آلرژی را تشدید کند. هندوانه در واقع، مزاج غالب در بدن را تشدید میکند، یعنی فردی که مزاج گرم دارد، با مصرف هندوانه میتواند گرمی در بدنش تشدید شود و آن فردی که مزاج بدنش سرد است با خوردن هندوانه سردی در بدنش میتواند تشدید شود. بهدلیل این خاصیت هندوانه، افراد گرم مزاج باید هندوانه را حتما با سکنجبین مصرف کنند. یکی دیگر از کارهایی که میتواند برای ایجاد خنکی در بدن این دسته از افراد مفید باشد، تراشیدن پوست داخلی هندوانه و خوردن آن به همراه بخش داخلی هندوانه است.

کولرهای آلرژیزا!

با گرمتر شدن هوا، مردم به استفاده از کولرها روی میآورند که بیشتر کولرها آبی هستند و پوشال آنها معمولا به شکل سالانه تعویض نمیشوند. پوشال کولر، محل مناسبی برای تجمع قارچهاست و این قارچها براحتی با باد کولر و تنفس میتوانند وارد بدن شوند. سیستم ایمنی افراد گرممزاج بویژه آن دسته از افرادی که به آلرژی مبتلا هستند، بیشفعال است و همین مساله میتواند نسبت به ورود قارچها به بدن واکنش نشان بدهد و باعث ایجاد آلرژی شود. ورود قارچها به بدن به این مورد محدود نمیشود و این قارچها که میکروسکوپی هستند و با چشم دیده نمیشوند، از طریق مصرف آرد سفید بویژه در نان، وارد بدن میشوند و سموم ناشی از آنها به کبد میرود. کبد که نقش تصفیهکننده خون را دارد و سموم بدن را دفع میکند، علاوه بر اینکه مشغول دفع سموم دیگر است باید سموم قارچها را نیز دفع کند که این مساله میتواند در عملکرد آن اختلال ایجاد کند و به فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی منجر شود و در نهایت آلرژی به وجود بیاید.

به جنگ آلرژی بروید

افرادی که به آلرژی مبتلا هستند، در صورت امکان نباید از آرد سفید تا جای ممکن استفاده کنند و استفاده از نان جو به این دسته از افراد توصیه میشود. این افراد باید شیر را همراه با دارچین یا عسل بنوشند و تا جای ممکن از ماست به جای شیر استفاده کنند. مصرف سرکه خالص، در حدود یک قاشق غذاخوری (نه ترشی)، میتواند فعالیت قارچها در بدن را کم کند. مبتلایان به آلرژی از مصرف ادویهها، سسهای گوجه و غذاهای ترکیبی مانند پیتزا باید بپرهیزند. نوشیدن آب سرد (یخ) میتواند باعث تضعیف کبد شود. افراد مبتلا به آلرژی باید قبل از غذا، حین و بعد از آن، مقدار بسیار کمی نمک دریا استفاده کنند.

درمان کمی سنتیتر

مبتلایان به آلرژی برای بهبود وضعیت خود میتوانند از ماءالشعیر طبی بهره بگیرند. برای این منظور، مقداری جو را باید به قدری پخت که کاملا نرم شود. بعد از آن آبی که جو در آن پخته شده را باید برداشت و داخل آن یک سینه مرغ و یک پیاز ریخت تا بپزد. سپس این ترکیب را با مقداری آبلیمو و نمک باید استفاده کرد. این ترکیب را باید چهار روز تا یک هفته به عنوان سه وعده غذایی استفاده کرد و در کنار آن غذای دیگری نباید میل کرد. این ترکیب غذایی بیشتر برای مبتلایان به آلرژی که حساسیت بینی، آسم و... دارند کاربردی است. خوردن سکنجبین عسلی با کاهو نیز برای مبتلایان به آلرژی میتواند مفید باشد. مصرف رب انار، تمرهندی و آش آن برای افراد مبتلا به آلرژی که با مشکلاتی چون خارش پوست مواجه هستند مفید است. همچنین مبتلایان به هر نوع آلرژی میتوانند یک قاشق سوپخوری گل بنفشه نیمهخشک یا خشک را در قوری پر شده از یک لیوان آبجوش بریزند و بعد از گذشت 15 دقیقه آن را صاف کنند و بنوشند.

حجامت خوب است؟

چنانچه بیمار با راهحلهای ساده درمان نشود، پزشک متخصص طبسنتی برای او درمانهای دیگری در نظر میگیرد که یکی از آنها حجامت است. حجامت به آرام شدن سیستم ایمنی کمک میکند و برای انجام حجامت عصاره ماده آلرژیزا را در محل حجامت میریزیم. این کار برای برخی بیماران که نسبت به درمانها مقاوم بودند انجام شده و درمان موفقیتآمیز بوده است.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها