اگزما چه نوع التهاب پوستی است؟
کد خبر: ۱۱۲۹۵۵۹

اگزما به معنی درماتیت است؛ یعنی التهاب. یکی از بیماریهای همه اعضای بدن التهاب است. التهاب یعنی گرمی، تورم و درد پوست انسان در کنار عملکردهایی که دارد، یک عضو ایمونولوژیک است. یعنی سلولهای دفاعی دارد. هر عامل خارجی وقتی وارد پوست شود با عکسالعمل دفاعی روبهرو میشود. دوم اینکه پوست با لایههای محافظی که دارد اجازه نمیدهد عوامل خارجی وارد شود. اگرلایههای پوست از بین برود خیلی راحت عوامل خارجی روی آن تاثیر میگذارد.

عوامل خطر اگزما کدام است؟

اگزما یا حاد است یا مزمن یا تحت حاد. در نوع حاد علائم آنقدر شدید است که خارش، تورم و قرمزی مشاهده میشود. علائم در کوتاهمدت و شدید بروز میکند. اگزمای مزمن، ترشح و قرمزی ندارد. خارش دارد. پوست ضخیم و محکم و تیره میشود. اما اگزمای تحت حاد بین این دو قرار میگیرد. علت اگزما یا تحریکی است، یعنی یک محرک خارجی با پوست تماس میگیرد و بسته بشدت عامل و مدت تماس واکنشهای مختلف مشاهده میشود که درهمه افراد رخ میدهد. اما در اگزمای آلرژیک، بدن عامل خارجی آلرژی زا را میشناسد و وقتی عامل خارجی به بدن وارد میشود، نسبت به آن واکنش نشان میدهد.دراین حالت اگر ما به مادهای حساس باشیم حتی اگر
آن را به صورت خوراکی میل کنیم بدنمان واکنش نشان میدهد. در این حالت شدت اهمیت ندارد بلکه آنچه اهمیت دارد، تماس است.مهم ترین کار در این حالت شناسایی عامل محرک و پرهیز از آن است، در صورتی که فرد مجبور باشد میتواند از آنتی هیستامین با تجویز پزشک بهره ببرد. در اگزمای تحریکی یک عامل مثل شویندهها پوست را تحریک میکند.پوست اسیدی بوده است، اما شویندهها قلیایی است. پوست ما یک لایه چربی دارد و تا زمانی که چربی باقی مانده و تماس بامواد شوینده کوتاه مدت است هیچ اتفاقی برای پوست نمیافتد. اما اگر شوینده قوی باشد ولایه چربی را از سطح پوست بردارد، همه چیز از جمله گردوخاک عامل تحریکی برای پوست میشود. نیکل در خیلی اشیا وجود دارد، مثلا در دگمه لباس و کمربند. کسی که به نیکل حساس است حتی اگر سس مصرف کند،چون نیکل دارد ممکن است واکنش نشان بدهد.

یک شکل اگزما داریم که درماتیت آتوپیک میگوییم. فرد آبریزش چشم و بینی دارد و پوستش حساس است .این حالت یکی از علل اگزمای سرشتی است. درماتیت آلرژیک بیشتر سرشتی است.

کسی که وسواس شستوشو دارد، چه اقدامی را انجام بدهد که مشکلش کمتر شود؟ چرا اثر انگشت این افراد از بین میرود؟

این افراد از کورتون خودسرانه استفاده میکنند و به همین علت پوست دست نازک میشود و اثر انگشت از بین میرود. این افراد باید زیر نظرپزشک داروی غیرکورتونی را در طولانی مدت، مصرف کنند و هنگام کار هم از دستکش نخی و هم دستکش کار باهم استفاده کنند. از شویندهها در حد معقول استفاده کنند. از شویندهای که پاک کنندگی کمتری دارد باید استفاده شود.

چرا شستوشوی دست با آب خالی هم باعث خشکی و خارش پوست در برخی افراد میشود؟

شستوشو با آب هم چربی طبیعی پوست را از بین میبرد. این باعث تحریک پوست میشود. برخی افراد از نظر ژنتیک چربی پوستشان کمتر است و اینها بیشتر مستعد هستند.

بیتوجهی به درمان اگزما چه عاقبتی دارد؟

اگر اگزما در مراحل اولیه درمان نشود، ممکن است ترکخوردگی حتی خونریزی مشاهده و یک اگزمای خفیف تبدیل به اگزمای شدید شود. این افراد مستعد عفونتهای پوستی و حتی زردزخم میشوند. پوست ضخیم و تیره میشود و لطافت و زیبایی ندارد.

چه توصیهای به افراد مبتلا به اگزما دارید؟

زیاد از شویندهها استفاده نکنید. از شویندههای قوی استفاده نکنید. شویندهها را در طولانی مدت استفاده نکنید. هنگام مصرف شویندهها از دستکش استفاده کنید. بعد از شستوشوی دست از مرطوبکننده مناسب مثل گلیسیرین و آب لیموی ترکیب شده با نسبت مناسب استفاده کنید. اگرهمکاران برای مشکل شما داروی ترکیبی میدهند استفاده کنید تا به سمت اگزما پیشر فت نکند.

دکتر مجتبی امیری

متخصص پوست و مو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها