مجلس نمایندگان چین با اصلاح قانون اساسی این کشور، محدودیت دو دوره ریاست‌جمهوری در چین را حذف کرد و اجازه داد شی جین پینگ، رئیس‌جمهور فعلی به‌طور نامحدود به کار خود ادامه دهد.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۶۵

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس چین موسوم به کنگره ملی خلق، دیروز در اجلاس سالانه خود در تالار بزرگ خلق پکن درباره این لایحه اصلاحی که حزب کمونیست چین ماه گذشته پیشنهاد اصلاح آن را داده بود، رایگیری کردند. از میان 2964 نماینده حاضر در اجلاس فقط دو نماینده به لایحه اصلاحی قانون اساسی رای منفی دادند و سه نماینده هم در رایگیری شرکت نداشتند.

براساس این لایحه که به دنبال صدور فرمانی از سوی حزب حاکم در اختیار کنگره قرار گرفته بود، شی جین پینگ، رئیس جمهور خلق چین پس از پایان دومین دوره پنج ساله خود میتواند همچنان رئیس جمهور باشد و دیگر محدودیتی برای وی وجود نخواهد داشت. هرچند در جامعه بینالمللی مخالفتهایی با این اقدام چین شده بود اما در داخل کشور مخالفتها علنی نشد و موضوع در سکوت بود و درنهایت نمایندگان نیز با حمایت کامل به این لایحه رای دادند. ناظران بر این باورند که اصولا نمایندگان کنگره با لایحههای حزبی مخالفت نمیکنند و حتی وجود دو مخالف نیز مهم است، گرچه شاید اقدامی نمادین باشد.

براساس سنتهایی که تاکنون رعایت شده مشاهده نشده است نمایندگان کنگره ملی خلق چین بزرگ ترین مرجع قانونگذاری این کشور با فرمانی از سوی حزب حاکم مخالفت کنند. به همین دلیل، برخی ناظران بینالمللی پارلمان چین را زیرنظر حزب کمونیست و نهادی تشریفاتی میدانند. با این حساب شی جین پینگ، رئیسجمهور خلق چین که اندیشههایش در این کشور رسما مکتوب شده و فلسفه حزبی تلقی میشود بعد از سال 2023 میلادی که دوره ریاست جمهوری اش پایان مییابد نیز میتواند در قدرت باقی بماند.

محدودیت دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری در چین که سال 1982 بعد از فوت مائو تسه دونگ توسط دنگ شیایو پینگ، معمار فقید اصلاحات و رئیسجمهور وقت چین اعمال شد، با مصوبه دیروز موجب شد رسانهها شی را با مائو مقایسه کنند. تاکنون دستکم 21 بار قانون اساسی چین اصلاح شده است که 17 بار آن بهطور کلی و چهاربار نیز بخش ضمایم و پیوستها اصلاح شده است. پیشتر خبرگزاری دولتی چین گزارش داد لغو محدودیت دوران معاون ریاستجمهوری نیز از دیگر پیشنهادهای مربوط به تغییر قانون اساسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها