جام‌جم از دلایل افزایش عجیب قیمت خودروهای داخلی گزارش می‌دهد

پشت پرده‌های جهش قیمت خـودرو

خودروهای داخلی در سطح بازار از یکی دو هفته قبل تاکنون با جهش قیمتی عجیبی مواجه شده که فعالان بازار، دلیل آن را کاهش عرضه از سوی خودروسازان می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۴۸

به همین دلیل به نظر میرسد دوباره باید از گرانی خودرو خبر داد اما این بار در مورد خودروهای تولید داخل. در سال جاری خودروهای وارداتی به دلیل بسته شدن ثبت سفارش و افزایش نرخ ارز چند ده میلیون افزایش قیمت را تجربه کردند. انتظار میرفت دستگاههای نظارتی کار خود را حداقل برای خودروهای داخلی انجام دهند اما متاسفانه افزایش قیمت خودروهای داخلی در سطح بازار برای چندمین بار در سال جاری اتفاق افتاد.

به گزارش جامجم، برخلاف سالهای گذشته بازار خودرو امسال سرد و بیرمق است اما با وجود این، باز هم افزایش قیمت در آن اتفاق افتاد تا افرادی هم که قصد خرید دارند به مشکل بخورند.

موضوعی که اکنون قابل توجه است، فاصله قیمتی نرخ مصوب با قیمت بازار خودروهای داخل یا مونتاژ کارخانجات داخلی است که حتی به بیش از ده میلیون تومان هم رسیده است. البته برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند که اکنون بازار در شرایط مطلوبی بهسر میبرد و مشکلی از بابت تولید نیست و افزایش قیمت روال طبیعی خود را طی میکند اما ماجرا روی دیگری هم دارد. محدودیت در عرضه خودروهای داخلی آن هم درست در زمان پر تقاضا بیعلت نیست.

ماهیگیری از آب گلآلود

در شرایطی که بازار خودروهای خارجی به هم ریخته و هر روز افزایش قیمت اتفاق میافتد، مردم ترجیح میدهند که از خودروهای داخلی بهره ببرند اما خودروسازان به صورت کاملاً مدیریتشده در روزهای پایان سال، اقداماتی انجام دادند تا مردم گرایش بیشتری به این بازار داشته باشند و سر بزنگاه قیمتها افزایش یابد.

در هفتهای که گذشت همزمان با جهش دلار، قیمت خودروهای داخلی به ناگاه تا چند میلیون تومان گران شد و این گرانی همچنان ادامه دارد.

اکنون فاصله قیمتی خودروهای پرتیراژ مثل پژو، دنا، پژو پارس، پژو 207 و سمند در سطح بازار نسبت به قیمت مصوب به پنج تا هفت میلیون تومان رسیده است.

عوامل گرانی خودرو

محمدرضا نجفیمنش، فعال صنعت قطعهسازی به خبرنگار ما گفت: قیمت خودرو از سه مؤلفه قیمت مواد اولیه، ارز و دستمزد تعیین میشود که در طول یک سال گذشته هر سه آنها رشد داشتند درنتیجه وضعیت مطلوب است و شرایط خاصی در بازار حاکم نیست.

وی با تاکید بر اینکه از سال گذشته تاکنون 15 درصد افزایش دستمزد داشتیم، افزود: در بخش قیمت مواد اولیه 30 تا 60 درصد در فولاد، مس و مواد پتروشیمی افزایش قیمت را شاهد بودیم و همه این رشد قیمت بجز نوسانات نرخ ارز است. نرخ ارز در مدت اخیر با نوسانات صعودی همراه بود و هزینه تولید را افزایش داد و به نظر میرسد همین موضوع یکی از دلایل رشد قیمت خودرو باشد.

نجفی منش با اشاره به اینکه ارز مبادلهای برای خرید مواد اولیه تولید خودرو حذفشده است، تاکید کرد: اکنون همه خریدها برای مواد اولیه با ارز آزاد محاسبه میشود و رشد قیمت در سایر بخشها باعث شده تا یکباره افزایش قیمت در خودروهای داخلی اتفاق بیفتد.

این فعال صنعت قطعهسازی با بیان اینکه نباید برای خودرو نرخ تعیین کرد، گفت: یکی از روشهای غلطی که در کشور ما انجام میشود، تعیین نرخ خودروست و این موضوع آسیبهایی به تولید در این بخش میزند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه وقتی خودروسازان ما دولتی هستند، چرا نباید قیمت تعیین شود، تصریح کرد: خیر همه خودروسازیهای ما دولتی نیستند و بازار به سمت رقابت بخش خصوصی رفته است.

نجفی منش برای تاکید صحبتهای خود به فعالیت کارخانههای مونتاژ خودرو در ایران استناد کرد و گفت: اکنون خودروی مزدا-3 بین 40 تا 80 درصد از قطعات داخلی بهره میبرد، درنتیجه نباید برای خودرو قیمت تعیین کرد.

آشفتگی در بازار خودروهای داخلی

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران هم به جامجم گفت: وضعیت بازار خودرو به هم ریخته است و این آشفتگی هم در بازار خودروهای داخلی مشاهده میشود و هم خارجی.

وی با بیان اینکه مردم در پایان سال برای خرید خودرو بلاتکلیف شدهاند، تصریح کرد: در بازار خودروهای خارجی قیمت ارز و محدودیت ثبت سفارش عامل اصلی گرانی است. جالب اینکه بعد از خودروهای خارجی، بازار خودروهای داخلی نیز به هم ریخته که این موضوع ناشی از محدودیت عرضه توسط کارخانجات تولیدی است.

موتمنی با بیان اینکه از هفته گذشته تاکنون خودروهای زیر 45 میلیون تومان تا شش میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند، افزود: اکنون بازار خودروهای داخلی به دلیل محدودیت در عرضه، رشد قیمت زیادی را تجربه کرده و مردم در پایان سال نمیدانند خرید خود را انجام دهند یا خیر.

وی از دستگاههای نظارتی در حوزه قیمتگذاری و عرضه خودرو انتقاد کرد و گفت: شورای رقابت که دستگاه متولی نظارت بر بازار خودروست، ظاهرا به وظایف خود بدرستی عمل نمیکند و همین موضوع باعث شده تا آشفتهبازار خودرو را شاهد باشیم.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران با انتقاد از سکوت شورای رقابت افزود: اختلاف قیمت کارخانه تا بازار در خودروهای تولید داخل بعضا به 9 میلیون تومان میرسد. قیمت کارخانه خودروی 207 حدود 42 میلیون و 500 هزار تومان است اما اکنون در بازار با قیمتی بیش از 49 میلیون تومان معامله میشود.

این مقام صنفی گفت: خودرو اکنون به صورت قطرهچکانی در بازار عرضه میشود و همین موضوع موجب افزایش قیمت آن شده است. این سود مشخص نیست در جیب چه کسانی میرود و تعدادی افراد خودروهای کارخانه را به صورت کارتکس عرضه میکنند اما دستگاههای نظارتی، سکوت را به برخورد ترجیح دادهاند.

موتمنی با بیان اینکه خودروهای گرانشده ثبت نامی نبودند، تاکید کرد: در سه روز حداقل چهار میلیون افزایش قیمت در بازار خودرو اتفاق افتاده و این موضوع نشاندهنده ورود دلالان به این بازار است. اکنون واسطهها نقشی در افزایش قیمت ندارند و نمایشگاهداران نیز با قیمت بازار باید خرید و فروش خود را انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها