براساس اظهاراتی که از دولت به گوش می‌رسد، حذف یارانه نقدی ثروتمندان که در لایحه بودجه 97 پیشنهاد شده بود و کمیسیون تلفیق هم بر آن صحه گذاشت، سال 97 اجرا نخواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۹۲۴۱

به گزارش تسنیم، آذر امسال، وقتی دولت لایحه بودجه سال 97 کل کشور را به مجلس فرستاد، خبری بسرعت سر زبانها افتاد که یارانه نقدی 34 میلیون نفر سال 97 حذف میشود.

مبنای این خبر، پیشنهاد جدید دولت در خصوص منابع پرداخت نقدی یارانهها در لایحه بودجه 97 بود که این رقم را 23 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که بر این اساس، رقم 45500 تومان در یک سال کفاف یارانه نقدی حدود
42 میلیون نفر را میکرد و الزاما یارانه حدود 34 میلیون نفر باید حذف شود.

دولت در این لایحه پیشنهاد کرده بود مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، روستاییان غیربرخوردار، بیماران خاص و صعبالعلاج، کارگران ساختمانی، رانندگان برونشهری، قالیبافان، صیادان، طلاب، عشایر، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، جانبازان و ایثارگران یارانه بگیرند که شمار این افراد حدود 42 میلیون نفر را شامل میشد.

ولی وقتی مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به صحن مجلس آمد، موضوع حذف یارانهها و موارد دیگری موجب شد مجلس برای اولین بار به کلیات لایحه بودجه 97 رأی ندهد، بر همین اساس، کمیسیون تلفیق مجبور شد مصوبهاش را اصلاح کند و 7000میلیارد تومان دیگر به منابع یارانه نقدی در سال 97 بیفزاید. بر این اساس، شمار حذفشوندگان به 20 میلیون نفر کاهش مییابد.

اما این تمام ماجرا نیست و ظاهرا دولت به دلیل اینکه مجلس با پیشنهاد اولیهاش موافقت نکرده و سازوکار جدید حذف یارانه پردرآمدها را هم تعیین نکرده است، تمایلی به اجرای مصوبه جدید ندارد و معتقد است سازوکار اجرای قانون هدفمندی یارانهها در سال 97 همانند سال 96 خواهد بود و به همان دلیلی که سال 95 و 96 دولت نتوانست یارانه ثروتمندان را حذف کند، در سال 97 هم توان اجرای این قانون را ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها