سیب سلامت

آنچه باید از رفلاکس معده بدانیم

رفلاکس چیست ؟
کد خبر: ۱۱۱۸۱۱۹

رفلاکس معده، حالتی است که افراد بعد از مصرف غذا یا زمانی که معدهشان خالی است، حس میکنند. اسید معده به جریان میافتد و این احساس از مجاری گوارشی و مری تا دهان حس میشود. این احساس برای سیستم گوارشی، بسیار تحریککننده و آزاردهنده است.

رفلاکس معده چگونه به وجود میآید؟

داروهای مصرفی متعدد که بسیار رایجاند، مثل آسپرین، ویتامین C، قرص آهن و قرص ضدالتهابی غیراستروییدی میتوانند حالت رفلاکس ایجاد کنند. بنابراین باید با آب فراوان خورده شوند. گاه افزایش اسید معده میتواند عاملی باشد که احساس رفلاکس یا سوزش معده ایجاد کند، معمولا رفلاکس با ضعف معده همراه است. 80 درصد افرادی که آسم و آلرژی دارند، دچار رفلاکس میشوند. ترشح زیاد اسید و خالی بودن معده، موجب زخم میشود و مجموع این عوامل، شرایط رفلاکس را ایجاد میکند.

آیا رفلاکس معده با سبک زندگی افراد مرتبط است؟

افراد سیگاری و افرادی که از غذاهای پرچرب و فستفود استفاده میکنند، بیشتر به رفلاکس معده مبتلا میشوند. کسانی که حجم معده را پر میکنند و بعد از غذا میخوابند یا افرادی که کمتحرکند و کسانی که ترکیبات مختلفی از غذاها را بدون در نظر گرفتن تاثیر آنها بر بدن، مصرف میکنند و به سیستم گوارشی آسیب میزنند، بیشترین رفلاکس را گزارش میکنند. استرس و اضطراب هم میتواند باعث رفلاکس شود، چون این افراد به پرخوری هیجانی دچارند و هلههوله میخورند، حجم معده تحمل این همه اسید را ندارد و موجب رفلاکس معده میشود. تا سه ساعت بعد از مصرف غذا نباید خوابید تا رفلاکس رخ ندهد. ناراحتیهایی که فرد در سیستم گوارش خود حس میکند، مجموعهای از حساسیتهای خاص است و کلی نیست. افراد باید روی تکتک مواد غذایی که مصرف میکنند، تمرکز کنند تا آگاه شوند چه زمانی دچار رفلاکس میشوند.

آیا مصرف شیرگاو، گندم، حبوبات و تخم مرغ ممکن است ایجاد رفلاکس کند؟

مصرف میوه و سبزیجات خام، بویژه گوجهفرنگی در بعضی افراد، تحریکپذیری معده را بیشتر میکند و موجب رفلاکس بیشتر میشود. وجود باکتریای در معده به نام هلیکوباکتری، عامل ایجاد نفخ و ورم معده است. وجود این باکتری، بسیار شایع است و میتواند رفلاکس را بیشتر کند. در این مواقع، فرد مبتلا با پرهیز غذایی درمان نمیشود و باید دارو مصرف کند تا باکتری از بین برود. نکته بعدی پروبیوتیکها هستند. این باکتری مفید از بدن حذف میشود و افرادی که باکتری مفید رودهشان کم است و گوارش سالمی ندارند، باید از این محصولات مثل کفیر یا لبنیات حاوی پروبیوتیک استفاده یا دارو مصرف کنند.

تاثیر نوشابههای سودا و چای و قهوه در همه افراد یکسان نیست. هر فرد باید به تاثیر این نوشیدنیها در بدن خود آگاهی داشته باشد و سپس آن را مصرف کند. ادویه و مواد نگهدارنده، شرایط را برای افرادی که گوارش سالم ندارند، بدتر میکند؛ بخصوص موادی که در کنسروها و سوسیس و کالباس استفاده میشود، ممکن است فرد را دچار سوزش معده و استفراغ کند.

چه توصیهای به افراد مبتلا دارید؟

فرد مبتلا نباید غذای حجیم بخورد و از پرخوری باید پرهیز کند. دفعات غذای فرد زیاد و حجم آن باید کم باشد. تقسیم بندی غذا کار سختی است، ولی افرادی که به این بیماری دچارند، باید این موضوع را جدی بگیرند. افراد مبتلا به رفلاکس معده باید از خوردن چند وعده غذا طی روز، غذاهای چرب، فستفودها، مصرف بیش از حد مایعات در حین غذاخوردن و استفاده از لباس بسیار تنگ پرهیز کنند. احساس درد در بیماران زخم معده و رفلاکس متفاوت است ولی رعایت غذایی آنها شبیه است. افراد در پارامترهای خونی شان التهاب دارند و التهاب، شرایط دردناکی ایجاد میکند. این افراد باید روی رفع التهاب، تمرکز و امگا 3 و زردچوبه و دارچین مصرف کنند.

سارا صرافیزاده

دکتر تغذیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها