وی در ادامه گفت: در حال حاضر طرح ترافیکی که سالها در شهر تهران اجرا می شود دارای نقاط ضعفی است، که باید به آن پرداخته شود. در این طرح حدود 118 الی 120 هزار آرام طرح ترافیک فروخته می شود که 100 هزار طرح از قبل فروخته شده و حدود 20 هزار آرم هم به طور روزانه به قیمت 40 هزار تومان به فروش می رسد.
صدراعظم نوری در ادامه از پیشنهاداتی که مطرح است خبر داد گفت: این طرح ترافیک سالانه موجود باید کنار گذاشته و به گونه دیگری عملیاتی و اجرایی شود. درواقع باید ساعت استفاده از طرح ترافیک تهران را به سه قسمت تقسیم کنیم:ابتدا ترافیک صبحگاهی که از ساعت 6:30 تا 10 صبح است.دوم ترافیک میان روز که ساعت 10 الی 16 است.سوم نیز ترافیک غروب است که حجم بالای تردد در ساعت 16 الی 19 را دربر می گیرد.
وی در ادامه گفت: کسانی که می خواهند درساعات مختلف وارد طرح شوند باید متناسب با حضورشان، در محدوده طرح عوارض پرداخت کنند. مثلاً کسی که از اولین ساعت می خواهد وارد محدوده طرح و در آخرین زمان محاسبه خارج شود، باید سه سهم 12 هزار تومانی را خریداری کند، یعنی رقمی حدود 36 هزار تومان پرداخت کند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد دیگری مطرح است، که براساس آن درصد بالای هزینه های اخذ شده از عوارض ورود و خروج در محدوده طرح ترافیک صرف حمل و نقل عمومی (خریداری اتوبوس و واگن های مترو) می شود. حتی پیش بینی شده که اگر این طرح به خوبی اجرایی شود وضعیت حمل و نقل عمومی را به یک شرایط خوبی برسانیم.
وی در پاسخ به این سوال که طرح جدید در میزان تردد خودروها چه تاثیری دارد اظهار داشت: به نظر من اگر این طرح خوب و به نحو احسن اجرا شود تعادل مناسبی در تردد ایجاد می کند و باعث می شود مردم با یک برنامه ریزی دقیقی وارد طرح ترافیک شوند.
صدراعظم نوری در ادامه از ورود و خروج آن افرادی که منزلشان در محدوده طرح است گفت: باید این را بگویم که طرح زوج و فرد برداشته و کنار گذاشته خواهد شد و برای کسانی که منزلشان در محدوده طرح است پیش بینی های شده که آنها با ثبت نام و دریافت کد، عوارضی پرداخت نکنند. مثلاً اگر تا ساعت 8:30 صبح از محدوده طرح خارج شوند دیگر نیازی به پرداخت عوارض ندارند و پیش بینی شده که روزهای پنج شنبه محدوده طرح آزاد شود و هیچ هزینه ای پرداخت نگردد. همچنین شهروندان برنامه ریزی کرده که اگر کاری در محدوده دارند به این روز موکول کنند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: اجرایی شدن و تصویب این طرح منوط به تصمیمات شورای عالی حمل و نقل ترافیک و شورای شهر است. این فقط یک پیشنهادی است که معاون حمل ونقل ترافیک شهر تهران داده که شورای شهر را ملزم به بررسی این طرح کرده است. امیدوارم که اگر به تصویب برسد، از 15 فروردین اجرایی شود.
وی در خصوص سهمیه ها و سهمیه بگیران طرح ترافیک گفت: حتماً برای این افراد هم یک سری تسهیلاتی در نظرگرفته ایم زیرا روح حاکم بر این طرح بر اساس برابری برای همه شهروندان دیده شده است. طبیعی است که باید یک تسهیلات ویژه و یک سازوکاری دیده شود که این افراد به راحتی از این طرح استفاده کنند.
نوری در ادامه از ابعاد این طرح که مورد بررسی قرار گرفته است گفت: به نظر من باید به جای این که ابتدا به ساکن شروع به نقد کردن کنیم، بهتر است ابعاد این طرح را مورد بررسی قرار بدهیم و ببینیم مزایای این طرح چه چیزی است و اگر نگاه نقادانه داریم باید با نگاه مثبت نقطه نظرمان را مطرح کنیم و در جهت بهبود، تقویت، نقاط قوت و کیفیت بخشی این طرح تمام تلاش مان را انجام دهیم تا تمام شهروندان از این طرح استفاده کنند.
وی گفت: در طرح جدید کسانی که از خودروهای گران قیمت استفاده می کنند اگر از خودروهای پاک برقی و هیبریدی استفاده کنند شامل تخفیف 90 درصدی در پرداخت عوارض می شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: