جزئیات طرح ترافیک شهر تهران رونمایی شد و معاون حمل و نقل ترافیک به ابهامات رسانه ها پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۱۶
فرمول محاسبه طرح ترافیک سال 97 اعلام شد

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، شهریار افندی زاده در ابتدای نشست خبری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با موضوع جزئیات طرح ترافیک جدید شهر تهران، گفت: طرح جدید سه ماه است که در حال بررسی های کارشناسی است و در شورای حمل و نقل و شورای شهر نیز مطرح شده است.

وی با بیان اینکه ۳۸ سال است که طرح ترافیک در تهران اجرایی می شود، گفت: کاهش حجم ترافیک، بهبود شاخص های ترافیکی، کاهش حجم آلاینده ها در سطح محدوده، تقویت سیستم حمل و نقل همگانی و تشویق شهروندان به حمل و نقل عمومی برخی از اهداف طرح ترافیک بوده است.

افندی زاده با اشاره به تاریخچه ایجاد طرح های ترافیکی در پایتخت نیز توضیح داد: آبان ۵۸ برای نخستین بار صبح ها ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح طرح ترافیک اجرایی شد و در سال ۵۹ طرح تا بعدازظهر ادامه پیدا کرد و در سال ۸۴ نیز طرح ترافیک زوج و فرد اجرایی شد.

وی در ادامه با اشاره به تجربه جهانی اجرای طرح های ترافیکی در سایر کشورها گفت: در سنگاپور به منظور یکپارچه سازی برنامه های کاربردی زمین و حمل و نقل، این طرح اجرایی شده و در استکهلم نیز ۷ ماه به صورت آزمایشی اجرا و در یک رای گیری عمومی و با موافقت شهروندان، این طرح اجرایی شد که سبب کاهش ۳۳ درصدی ترافیک در این شهر شد. عوارض پرداخت شده در این طرح صرف حمل و نقل عمومی شد. همچنین در شهر لندن نیز طرح ترافیک از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ اجرایی که در این فاصله تعداد اتوبوس ها افزایش پیدا کرد و یکی از اثرات آن، افزایش موتورسیکلت ها بود.

به گفته افندی زاده، در تمامی شهرهایی که این طرح اجرایی شد، استانداردهای برای کاهش آلاینده ها استانداردهای ورود به محدوده طرح ترافیک استانداردهای بالایی بود.

به گفته قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک، توسعه پارک سوارها، درآمد توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی و تشویق همپیمایی، افزایش هزینه استفاده از خودروهای شخصی و افزایش قیمت پارکینگ، ثمرات اجرای طرح ترافیک در این محدوده ها بود.

وی با بیان اینکه سه مدل عوارض در دنیا در پی اجرای این طرح ها گرفته می شد، گفت: در شهر لندن در کل روز عوارض ثابتی گرفته می شد، همچنین در برخی شهرها نیز اخذ عوارض بر اساس اوج و غیر اوج بودن ترافیک متغیر بود. همچنین در روزهای هفته نرخ عوارض مدیریت می شد که در طرح جدید، نرخ عوارض بر اساس مدل ۲ و ۳ طراحی شده است.

امسال حجم متوسط ورود خودروها به محدوده طرح ۱۰۴ هزار نفر بوده است

افندی زاده در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی طرح ترافیک تهران گفت: ترافیک اصلی در حال حاضر ۳۲ کیلومتر را در برمی گیرد که جمعیت ساکن آن ۵۶۳ هزار و ۴۰۶ نفر هستند و ۱۲۵ معبر ورودی دارد که حجم متوسط ورود خودروها در سال ۹۶ به این محدوده ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. همچنین در طرح زوج و فرد که محدوده آن ۸۸.۵ کیلومتر است یک میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۰۲ نفر را شامل می شود که حجم ورودی خودرو به محدوده زوج و فرد ۴۹۵ هزار خودرو است.

یکی از مشکلات اصلی طرح کنونی، رعایت عدالت اجتماعی است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی طرح کنونی، رعایت عدالت اجتماعی است، گفت: در حال حاضر ۱۱۸ هزار خودرو امکان ورود به محدوده را دارند و روزانه ۲۰ هزار خودرو نیز می توانند آرم روزانه خریداری کنند.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک، افزایش موتورسیکلت ها در محدوده طرح ترافیک و ایجاد شغل های کاذب توسط موتورسیکلت ها را یکی دیگر از مشکلات طرح کنونی عنوان کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که طرح ترافیک برای ساکنان منطقه ایجاد کرده و باعث خارج کردن آنها شده، سطح امنیت محلی در این محدوده ها کاهش پیدا کرده است. همچنین افزایش تخلف به منظور ورود به محدوده طرح، افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی از دیگر مشکلات طرح قدیم است.

افندی زاده در ادامه با اشاره به مزایای طرح جدید طرح ترافیک گفت: سعی شده عدالت اجتماعی با در دسترس قرار دادن همه مردم به محدوده طرح و مدیریت ترافیک به ساعات پیک و غیرپیک، مدیریت پویایی در سطح شهر داشته باشد.

وی انعطاف پذیری طرح در اخذ عوارض و ایجاد انگیزه برای کاهش تخلفات را از دیگر مزایای طرح ترافیک جدید برشمرد و اظهار داشت: محاسبه عوارض براساس انواع شاخص ها پیش بینی شده است.

مساحت طرح ترافیک تغییری نکرده است

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک با تأکید بر اینکه مساحت طرح ترافیک تغییری نکرده است، افزود: طرح اصلی در طرح جدید، منطقه سبز و منطقه زوج و فرد، بخش آبی نامگذاری شده است. در طرح جدید چند شاخص عمده از جمله مدیریت تردد و زمان تردد و کنترل میزان آلایندگی، مدیریت قیمت گذاری و مدیریت استفاده از خودرو در نظر گرفته شده است.

فرمول محاسبه عوارض یک روز تردد در سطح شهر

افندی زاده در ادامه با اشاره به فرمول میزان هزینه عوارض یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک تصریح کرد:

A (نرخ پایه) × I(موقعیت مکانی) ×T(زمان) ×E (آلایندگی) ×P(پرداخت) ×M(مدیریت تقاضا و کاهش آلایندگی) × V (ضریب ویژه)

است که ضرایبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در محدوده سبز ضریب ۱.۵ در محدوده زوج و فرد نیست و اگر کسی از ۶:۳۰ صبح تا ۱۰ صبح به محدوده وارد شود و قبل از ساعت ۴ صبح از محدوده خارج شود ضریب یک به آن تعلق می گیرد اگر از ساعت ۱۰ تا ۴ بعد ازظهر در محدوده باشد ضریب به یک و اگر از ساعت ۱۰ وارد شود و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود ضریب نیم و اگر از ساعت ۶:۳۰ صبح و بعد از ساعت ۱۶ در محدوده باشد ضریب ۱.۵ به آن تعلق می گیرد. در این نرخ گذاری در ضریب آلایندگی خودروهای برقی و هیبریدی و آنهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند ضریب ۰.۸ دارند.

وی افزود: در خصوص ضریب زمان پرداخت اگر خودروها عوارض را به صورت پیش پرداخت بپردازند ضریب ۰.۸ پرداخت تا ۲۴ ساعت بعد ۰.۹ و عدم پرداخت ضریب ۱ می باشد. در روزهای ناسالم نیز حضور در محدوده زوج و فرد شامل ضریب ۱.۵ خواهد بود.

کف و حداکثر عوارض پرداختی

در ادامه افندی زاده با بیان اینکه ساکنان مناطق طرح ترافیک اگر قبل از ۸.۵ از منطقه خارج شوند نیاز به پرداخت عوارض ندارند، گفت: اگر نرخ پایه را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم که نرخ پیشنهادی ماست و هنوز در هیچ نهادی مصوب نشده و تمام ضرایب پائین را داشته باشند برای حضور در هر روز ۹۶۰۰ تومان پرداخت می شود و در حداکثر ضرایب این رقم ۳۶ هزار تومان است. در محدوده زوج و فرد نیز کف قیمت روزانه ۳۲۰۰ تومان و سقف قیمت ۱۲ هزار تومان است.

شهرداری داوطلبانه ابزار قدرت خود را در اختیار مردم قرار داد

در ادامه این جلسه محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران داوطلبانه ابزار قدرت خود را در اختیار مردم قرار داده است گفت: مهمترین استفاده ای که شهرداری تهران از طرح ترافیک می کرد تعاملی بود که از این طریق با سازمان ها و نهادهای مختلف از این طریق برقرار کرده بود و عده ای خاص با داشتن کارت شناور و یا آرم سالانه از این مزیت استفاده می کردند.

وی تأکید کرد: در این دوره نمی خواهیم از این ابزار لابی و قدرت استفاده کنیم. باید امتیاز دادن ضابطه مند شود و همه مردم از این امتیاز و مجوز استفاده کنند.

۴۴۱ مرکز و نهاد از سهمیه طرح ترافیک استفاده می کردند

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ۴۴۱ مرکز دولتی، خصوصی، نهاد و ارگان و اصناف از طرح ترافیک استفاده می کردند، گفت: باید واگذاری این آرم ها ضابطه مند و براساس عدالت می شد. اینکه یک تعداد به راحتی آرم بگیرند و شاخص های داشتن این امتیاز نیز مشخص نباشد بی انصافی است.

ثبت روزانه ۱۴ هزار تخلف در محدوده طرح ترافیک

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اینکه روزانه ۸۰ هزار جریمه در محدوده طرح ترافیک ثبت می شود و برخی دوربین های آنالوگ امکان ثبت دقیق خودروها را ندارند، گفت: رقم ۸۰ هزار جریمه درست نیست. در حال حاضر در اوج روزهایی که ثبت تخلف شده ما ۱۴ هزار تخلف و ورود غیرمجاز را ثبت کرده ایم. قدرت ثبت پلاک توسط دوربین ها بالاست و در حال تقویت دوربین های قدیمی نیز هستیم.

افزایش دوربین های خروجی محدوده طرح ترافیک

وی همچنین از افزایش دوربین های خروجی محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: برخی معابر که در محدوده طرح ترافیک قرار دارند، دوربین خروجی نداشتند که به زودی مناقصه ای برگزار و تمام خروجی ها مجهز به دوربین می شوند. همچنین برای ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک زندگی می کنند نیز سامانه ای برای ثبت مشخصات ملک و راستی آزمایی ایجاد می شود تا توسط دوربین های خروجی قبل از ساعت ۸:۳۰ پلاک آنها ثبت نشود.

هیچ گاه به سقف فروش روزانه نرسیده ایم

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش برخی خبرنگاران درخصوص افزایش بار ترافیکی در محدوده طرح ترافیک با برداشتن سقف ورود گفت: هیچ زمانی ما به سقف فروش ۲۰ هزار در روز نرسیده ایم و همیشه این میزان کمتر از سقف تعیین شده بود.

وی تأکید کرد: در طرح جدید قرار نیست خودرویی بیش از ۱۱۸ خودرویی که برای ورود به محدوده طرح ترافیک پیش بینی شده وارد طرح شود بلکه همان تعداد خودرو می توانند عادلانه و بدون استفاده از رانتی وارد محدوده شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه با برداشتن طرح سالیانه تقاضای سفر چقدر افزایش پیدا می کند، ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ هزار نفر روزانه وارد محدوده طرح ترافیک می شود که پیش بینی می کنیم که به خاطر توسعه شرکت های خودروی اینترنتی این سقف به ۲۵ هزار خودرو برسد.

وی همچنین پیش بینی کرد ۲۰ تا ۳۰ درصد کسانی که طرح سالیانه می گرفتند دیگر حاضر به خرید طرح نباشند که این سبب می شود ترافیک اوج صبحگاهی کاهش پیدا کند و ۲۰ درصد در ساعات اوج ترافیک کاهش سفر داشته باشیم و این سفرها به ساعات غیراوج تغییر کند.

همچنین در خصوص کاهش بار ترافیکی در محدوده طرح زوج و فرد ادامه داد: سه روز در هفته خودروها براساس پلاک خودرو می توانستند در محدوده طرح زوج و فرد رایگان تردد کنند که با تعیین عوارض این سفرها نیز مدیریت شود.

مشکل اصلی آن است که من باید ذینفعان را قانع کنم

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران در خصوص حذف سهمیه ها، سهمیه بگیران طرح ترافیک گفت: مشکل اصلی آن است که من باید افرادی را قانع کنم که همگی ذینفع هستند و از طرح ترافیک سالانه برخوردار می شدند. از جمله اعضای شورای شهر، خبرنگاران و... و. البته حتماً برای اقشار ویژه تخفیفاتی در نظر گرفته می شود اما اینکه ما تعدادی طرح به اساتید دانشگاه یا جانبازان یا رسانه ها ارائه می کردیم و دیگر با نحوه توزیع آن کاری نداشتیم درست نبود. ما نیاز داشتیم مکانیزم توزیع اصلاح شود. مشخص نبود چرا یک وزارتخانه ۱۸۰ سهم می گرفت و وزارتخانه مشابه ۸۰۳ سهمیه داشت.

کلیات طرح مورد موافقت نهادهای تصمیم گیر است

پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه کلیات طرح در شورای ترافیک تهران مطرح شده که در آن نمایندگان شهرداری، دولت و پلیس حضور دارند اظهار داشت: جلسات هماهنگی خوبی با شورای شهر داشتیم و هماهنگی های لازم با کمیته حمل و نقل انجام شده و به نظر می آید کلیت طرح مورد موافقت مراجع تصمیم گیر است.

وی تأکید کرد: این طور نیست طرح جدید سه ماهه تدوین شده باشد بلکه مدتهاست در مرکز مطالعات ترافیک در حال کار کارشناسی است اما جمع بندی آن را ما انجام داده ایم.

افزایش بار ترافیکی در سه ماهه اول

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص افزایش احتمالی بار ترافیکی در محدوده های طرح گفت: پیش بینی می شود که در ماه های ابتدایی تقاضا در محدوده طرح ترافیک افزایش پیدا کند اما آغاز اجرای آن ۱۵ فروردین است و خوشبختانه ما در نیمه نخست سال مشکل ترافیک و آلودگی هوا نداریم و اجرای این طرح نمی تواند بار ترافیکی شدیدی بر پایتخت تحمیل کند.

برداشت متفاوت از جریمه ورود به طرح ترافیک

معاون شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه جرایم راهنمایی و رانندگی در سال ۹۵ بازنگری شده و امکان تغییر تا ۳ سال وجود ندارد، اظهار داشت: در جرایم راهنمایی و رانندگی آمده است، ورود به محدوده ممنوعه حکم ورود به خیابان ورود ممنوع را داشته که جریمه آن ۹۰ هزار تومان است و مشخص نیست که چرا ردیف دیگری در خصوص ورود به محدوده طرح ترافیک آورده شده و جریمه آن ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده در حالیکه باید جریمه ای برای محدوده ورود ممنوع به آن تعلق بگیرد. همچنین با بخش حقوقی در حال بررسی های لازم در این زمینه هستیم.

ماجرای مرغ و تخم مرغ در خصوص توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه محدودیت ها

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران از پورسیدآقایی پرسید با حذف طرح سالیانه، تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می کند، آیا چنین زیرساختی فراهم شده است؟ گفت: این داستان مرغ و تخم مرغ است، اینکه ما اول محدودیت ایجاد کنیم یا اول حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. تمامی عوارضی که از طرح ترافیک جدید گرفته می شودصرف خرید اتوبوس و واگن مترو خواهد شد. در حال حاضر مذاکراتی برای خرید هزار اتوبوس و ۲۰ قطار جدید شده است.

یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه نیز با اشاره به اینکه ۱۳ انتقاد به طرح جدید وارد است، تأکید کرد: در طرح جدید صحبت از شهردار لندن شده اما شهردار لندن برای اجرای طرح ترافیکی جزوه ای ۳۰۰ صفحه ای برای مشارکت شهروندان در اجرای طرح جدید منتشر کرده است. همچنین طرح ترافیک جدید جاذب سفر و باعث ترافیک در طول سفر خواهد شد. وی همچنین از حلقه های قبل از اجرای این طرح از جمله نرخ سود و دریافت عوارض از معابر اجرایی نشده است.

پورسیدآقایی در پاسخ به این خبرنگار گفت: این طرح از سه سال قبل در حال بررسی بود اما شکل اجرایی به خود نگرفته بود که عزم اجرا در این دوره به وجود آمد. همچنین ما به دنبال اجرایی شدن عوارض خاص هستیم و پیشنهاد آن را به مجلس داده ایم اما در فضای کنونی این طرح ها قربانی خواهند شد. همچنین زیرساخت ها و تجهیزات لازم برای عوارض معابر باید ایجاد شود و ما حتما به دنبال تحقق حلقه های مکمل این طرح هستیم.

۲۰ میلیارد اعتبار برای افزایش دوربین های نظارتی

پورسید آقایی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان اعتبارات لازم برای تجهیز سیستم ثبت هوشمند تخلفات گفت: برخی کارها ریزه کاری های اجرایی است و ما ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش دوربین های نظارتی به شرکت کنترل ترافیک پرداخت کرده ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا این طرح پیوست اجتماعی دارد یا نه، گفت: این طرح پیوست اجتماعی دارد و حتماً اثرات اجتماعی آن را خواهید دید. اینکه محلات فعلی که در محدوده طرح ترافیک هستند خالی از سکنه شده و یا طرح ترافیک برای همه مردم در دسترس است، نشان از نگاه اجتماعی در این طرح دارد. همچنین پنج شنبه ها طرح برای همه آزاد است و ساکنان محدوده طرح ترافیک که با مشکلاتی روبرو بوده اند، دیگر این مشکلات را ندارند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که اعلام کرد همین لحظه پلیس اعلام کرده که با اجرایی شدن طرح ترافیک در سال ۹۷ مخالف است، گفت: پلیس در جلسات هماهنگی حاضر بود و با کلیات آن مخالفتی نداشت. بنابراین نمی توان بر اساس این نقل قول ها اعلام نظر کرد اما تمامی نهادهای تصمیم گیر با کلیات طرح موافق بودند و معتقد بودند باید بر سر جزئیات بحث و گفتگو کرد.

وی در پاسخ به برخی پرسش خبرنگاران که معتقد بودند طرح جدید مختص پولدارهای تهران است، گفت: ما هزینه عوارض را کاهش داده ایم و آن را در دسترس همه قرار داده ایم بنابراین نمی توان گفت این طرح مختص پولدارها است فقط رانت طرح سالیانه را برداشته ایم و ابزار قدرت خود را به نفع مردم کم کرده ایم.

اجرای طرح ترافیک جدید صفر و یکی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اجرایی شدن طرح جدید، گرایش به استفاده از موتور را افزایش نمی دهد و اینکه به دلیل مشکلاتی که در طرح وجود دارد امکان تاخیر در اجرای آن وجود دارد، گفت: موتورسیکلت های دو میلیون تومانی، موتورسیکلت های کاربراتوری بنزینی هستند که شماره گذاری آن ممنوع شده و فشار و نظارت برای اجرای قانون و نظارت بر عدم ورود موتورسیکلت های جدید را پیگیری می کنیم. همچنین همزمان به دنبال جایگزینی موتورهای برقی با موتور های بنزینی هستیم و پیشنهادی به مجلس برای انتشار اوراق مشارکت هستیم در خصوص رفع آلودگی هوا به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان هستیم که این پیشنهاد شامل جایگزینی ۱۰۰ هزار موتورسیکلت های بنزینی با برقی است.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح صفر و یک است. اگر بر اساس قانون تا ۱۵ بهمن به تصویب شورا و نهادهای تصمیم گیر برسد، امکان اجرای آن هست، اگر نه نمی توان در سال ۹۷ آن را اجرایی کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با رایزنی های انجام شده تا ۱۵ بهمن مصوبه عوارض جدید به فرمانداری ارسال شود.

روزهای آلوده همه باید جریمه بپردازند

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه اگر کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد آرم روزانه به فروش نرسد، در این روز تکلیف خودروهای مدیران دولتی، مردمی که باید به سر کارهای خود بروند، حتی مدیران شهری چه خواهد شد، گفت: در پرداخت عوارض برای هیچ فردی و هیچ مقامی چه مدیران شهری و چه دولتی تفاوتی قائل نشدیم و هر کسی که بخواهد وارد محدوده شود باید جریمه اش را بپردازد، من و دیگری ندارد. البته کل این روزها در سال ۵ تا ۷ روز است و نمی توان باعث استثناء در طرح جدید شود.

وی تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوای تهران باید به دنبال برقی کردن موتورسیکلت ها، کاتالیست تاکسی ها و توسعه ناوگان حمل و نقل پاک باشیم.

وی از آخرین رایزنی ها با معاون وزیر صنایع خبر داد و گفت: درخواست کردیم تعرفه ورود تاکسی های هیبریدی صفر شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضمانت اجرای طرح جدید گفت: به نظر می آید این مدل، مدل درستی باشد و بستگی به این دارد که بر اساس قیمت پایه تعیین شده، چقدر کشش مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک را ایجاد کنیم که تعیین نرخ پایه بر عهده شورای شهر تهران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها