موضعگیری بی‌سابقه کشورهای اسلامی در قبال دهن کجی ترامپ

قدس پایتخت ابدی فلسطین است

روز گذشته اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با محوریت قدس و محکوم کردن تصمیم اخیر ترامپ در استانبول آغاز شد. در این کنفرانس کشورهای اسلامی به‌صورت یکصدا بر حمایت از قدس تاکید کرده و گفتند بیت‌المقدس پایتخت فلسطین است. آنان ضمن محکوم کردن تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفتند آمریکا تنها به دنبال تامین منافع صهیونیست‌هاست. نکته جالب توجه این‌که در این کنفرانس پادشاه عربستان سعودی یا وزیر خارجه این کشور حضور نداشت. از چند روز پیش خبرهایی بود مبنی بر این‌که اعلام تصمیم ترامپ با هماهنگی بعضی از رژیم‌های عرب منطقه ازجمله پادشاه عربستان سعودی بوده است. در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی 16 نفر از رهبران کشورها، در سطح رئیس‌جمهوری، پادشاهی و شاهزادگان از کشورهای مختلف و تعدادی نخست‌وزیر و وزیر خارجه حضور داشتند.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۹۲

یک صدا با قدس

یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نشست دیروز تاکید کرد سازمان همکاری اسلامی تصمیم ترامپ را درخصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رد می‌کند. وی افزود: سازمان همکاری اسلامی از کشورهای جهان می‌خواهد به تعهد خود در خصوص عدم انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس پایبند باشند. باید از هویت عربی و فلسطینی قدس حمایت و با تلاش‌های اسرائیل برای یهودی‌سازی این شهر مقابله شود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز ضمن تاکید بر این‌که قدس خط قرمز این کشور است، گفت: زمان آن رسیده که جهان کشور فلسطین را برای تغییر معادلات فعلی به رسمیت بشناسد. وی افزود: قدس شهری تحت اشغال اسرائیل است و نباید شاهد چنین تصمیماتی از سوی هر کشوری با هر جایگاه و اعتباری باشیم. تصمیم ترامپ مخالف قوانین بین‌المللی است و اسرائیل تنها طرفی است که آمریکا را در این تصمیم تائید کرده است. وی یادآور شد: تصمیم ترامپ هیچ چیز را عوض نمی‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم قدس تقسیم شود. تصمیم ترامپ به مثابه نابودی انسانیت و ضربه سختی به فرهنگ و تمدن و نیز نقض قوانین بین‌المللی است.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی گفت: بعد از جانبداری واشنگتن از رژیم صهیونیستی، هیچ نقشی برای آمریکا در روند سازش قائل نیستیم و هیچ صلحی در منطقه و جهان بدون پایتختی قدس برای فلسطین وجود نخواهد داشت. ما در کنار هم از قدس دفاع خواهیم کرد و در برابر توطئه‌هایی که فلسطین و پایتخت آن قدس را هدف قرار گرفته است، ایستادگی می‌کنیم. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: قدس از گذشته تاکنون و تا ابد پایتخت فلسطین بوده است و خواهد بود.

از سوی دیگر خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان دراین کنفرانس گفت: پذیرش بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین بین‌المللی است و آمریکا باید در تصمیم خود تجدیدنظر کند. وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه اظهار کرد: نظر و خواست مردم و دولت پاکستان در خصوص این اقدام نابجای آمریکا همانند خواست و نظر جامعه جهانی است و ما مخالف این موضوع هستیم.

ادامه محکومیت‌ها

در محکومیت تصمیم ترامپ که از روز جمعه تاکنون در سراسر جهان ادامه دارد، روز گذشته هیأت علمای ارشد الازهر اعلام کرد قدس متعلق به فلسطین و مسلمانان است و اینها حقایقی است که تصمیمات سبکسرانه و ظالمانه نمی‌تواند تغییری در آنها به وجود بیاورد. این هیأت در بیانیه‌ای که پس از نشست فوق العاده روز گذشته خود صادر کرد تاکید نمود: اینگونه تصمیمات قلدرمآبانه و تحریف‌کننده تاریخ نمی‌تواند تغییری در واقعیت به وجود بیاورد. قدس متعلق به فلسطین، اعراب و مسلمانان است. این در حالی است که احمد الطیب شیخ الازهر در یک تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرده بود از انتفاضه ملت فلسطین برای برپایی کشور مستقل به پایتختی قدس حمایت می‌کند.

همزمان 40 سازمان عربی مخالفت کامل خود را با تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ابراز داشته و تاکید کردند این تصمیم به منزله خطری واقعی برای صلح و امنیت در منطقه است. در بیانیه این 40 سازمان عربی تاکید شد: ارزش قدس فقط محدود به جایگاه و نماد ملی و معنوی آن برای همه گروه‌های مردمی در فلسطین نبوده بلکه این شهر ضامن اصلی تشکیل کشور برخوردار از حاکمیت فلسطین است.

تشدید انتفاضه

محکومیت‌های جهانی همراه با انتفاضه جدید فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی بوده است. طی چند روز گذشته بارها جوانان فلسطینی با برگزاری تظاهرات اعتراضی با نیروهای امنیتی اسرائیل درگیر شده یا به‌صورت خودجوش با حملات فردی بعضی از ماموران صهیونیستی را مجروح کرده‌اند. روز سه‌شنبه گروهی از جوانان فلسطینی در مقابل سفارت آمریکا در تل‌آویو دست به تظاهرات زدند. منابع خبری فلسطینی می‌گویند در این درگیری‌ها که با سرکوب شدید همراه بود تعدادی فلسطینی زخمی شدند. در یک خبر دیگر شبکه خبری الجزیره به نقل از هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد در جریان درگیری‌های روز سه‌شنبه دست کم 124 فلسطینی مجروح شدند. در جریان این درگیری‌ها جوانان فلسطینی ورودی شمالی شهر بیت لحم در کرانه باختری را بستند و به سمت نظامیان اسرائیلی سنگ پرتاب کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته بعد از حمله به منازل نمایندگان جنبش حماس در کرانه باختری 32 نفر از جمله حسن یوسف را بازداشت کرد. همچنین پلیس رژیم صهیونیستی 14 فلسطینی را در روستای العیسویه در قدس بازداشت کرد. تعداد فلسطینی‌هایی که از آغاز درگیری‌ها در پی به رسمیت شناخته شدن قدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل بازداشت شده‌اند، به صدها نفر می‌رسد.

همزمان جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک‌بار دیگر در دو نوبت شهر خان یونس در جنوب غزه را بمباران کرد که در جریان آن یک فلسطینی دیگر به شهادت رسید. در مقابل گروه‌های فلسطینی نیز یک موشک دیگر به منطقه‌ای در سرزمین‌های اشغالی تحت کنترل اسرائیل شلیک کردند.

تصمیم ترامپ برای نجات خود بود

یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی می‌گوید تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل، تلاشی برای حفظ ریاست‌جمهوری وی بوده است. مایکل جونز، تحلیلگر سیاسی آمریکایی مستقر در ایالت ایندیانا گفت: دونالد ترامپ در کشاکش مبارزه برای نجات و حفظ ریاست‌جمهوری خود در مقابل تلاش یک دولت در سایه است. در این میان تنها نیروی قدرتمندی که می‌تواند ترامپ را در این نبرد موفق کند لابی اسرائیل به همراه میلیون‌ها صهیونیست مسیحی است که در انتخابات 2016 میلادی به او رای دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها