مهارت چادرشب‌بافی شهرستان سرایان خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۷۸

چادرشب در فرهنگ معین به پارچه‌ای گفته می‌شود که رختخواب در آن می‌بندند. هنر چادر شب بافی از مشتقات هنر و صنعت «توبافی» است که مردم تمام شهرستان‌های استان در کنار سایر دستبافته‌ها از جمله حوله، سفره نان و صافی، به تولید آن مبادرت داشته‌اند.

به گفته کارشناسان، چون در قدیم از این پارچه محلی در شب برای روانداز استفاده می‌شد آن را چادر شب نامیده‌اند و به دلیل سبکی و سردی جنس چادر شب، هم‌اکنون نیز در بسیاری از خانه‌های شهری و روستایی بخصوص در فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی دراین باره گفت: چادرشب در خراسان جنوبی با دستگاه پارچه‌بافی یا در اصطلاح محلی، تون‌بافی، بافته می‌شود.

سیداحمد برآبادی افزود: چادر شب، نوعی پارچه محلی زیبا و رنگارنگ است که به عنوان نوعی کمر پیچ برای مردان و زنان محلی، رختخواب بند (جابند)، ساک دستی، روتختی و روکرسی استفاده می‌‌شود.

وی گفت: الیاف به کار رفته در چادر شب معمولا ابریشمی یا پنبه‌ای و با رنگ‌های زنده و شاد است.

برآبادی تصریح کرد: روستای چرمه شهرستان سرایان یکی از مراکز شاخص هنر چادرشب‌بافی در گذشته بوده است که هم اکنون نیز مردم این روستا به صورت پراکنده به تولید آن اشتغال دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها