یادداشت

فرانسه؛ سخنگوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای

رفتارهای اخیر فرانسه در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای را باید نوعی تمایل این کشور برای نقش‌آفرینی مستقل‌، با حفظ روابط استراتژیک با ایالات متحده آمریکا قلمداد کرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۸۷۰

در مسائل کلان و استراتژیک عموما فرانسوی‌ها در کنار آمریکایی‌ها قرار می‌گیرند، اما ممکن است در مسائل تاکتیکی موضعگیری‌های جداگانه‌ای داشته باشند، به‌طوری‌که در قضیه برجام دیدیم فرانسوی‌ها اعتقاد داشتند برجام باید اجرا شود و در مقابل آمریکایی‌ها مقاومت کردند، ‌اما این کشور در بحث قدرت موشکی ایران همان راهی را می‌رود که آمریکایی‌ها می‌خواهند و هر دو کشور درصدد این هستند، ضمن این‌که از نادیده گرفتن برجام به عنوان یک توافق‌نامه چندجانبه بین‌المللی که مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد است پرهیز می‌کنند، اما در عین حال محدودیت‌هایی را که قبلا وجود داشت و برخی از آنها از طریق برجام برطرف شد به شکل دیگری علیه ایران اعمال کنند.

در ارتباط با بحث موشکی بارها مقامات ایران تاکید داشتند که این حوزه جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و فعالیت‌های موشکی کشورمان دفاعی است. ضمنا نباید فراموش کرد کشورها اساسا براساس پیشینه تاریخی خود سیاست دفاعی‌شان را تنظیم می‌کنند و ایران چون در گذشته مورد تهاجم کشور متجاوز عراق قرار گرفته و از آنجاکه کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به جای این‌که کشور متجاوز را تنبیه کنند، همگی علیه کشورما دست به تنبیه تسلیحاتی زدند، لذا جمهوری اسلامی ایران متاثر از این اتفاق و برای جلوگیری از تهاجمات احتمالی آتی، دکترین دفاعی خاصی را دنبال می‌کند.

مساله دیگر این‌که هر کشوری متناسب با تهدیداتی که متوجه‌اش است، توانمندی‌های دفاعی خود را ارتقا می‌دهد و این برای همه کشورها جزو اولویت‌های اساسی به‌شمار می رود که البته استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران، متناسب با تهدیداتی که در محیط منطقه‌ای علیه کشور متصور است، توانمندی‌های نظامی‌ خود را ارتقا داده و ما باید به یاد داشته باشیم که ایران با یک همسایه مجازی به نام ایالات متحده آمریکا مواجه است که همواره سیاست‌های خصمانه خود را علیه کشورمان دنبال می‌کند و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه نیز مجری سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا هستند.

ما در حوزه اقتصادی و سیاسی راغب هستیم با فرانسوی‌ها کار کنیم، اما اگر این روابط بخواهد به جای منفعت به ضرر جمهوری اسلامی ایران تمام شود هیچ فرد عاقل یا کشور خردمندی ادامه ارتباط را مورد پذیرش قرار نمی‌دهد.

به‌نظر می رسد در جریان سخنان اخیر فرانسوی‌ها، آنها قبل از این‌که بخواهند نگرش خود را مطرح کنند، نگرش آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای را مطرح می‌کنند و این رفتار برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نبوده، چراکه محدود کردن توانمندی دفاعی ایران عملا به معنای قدرتمند کردن رقبا و دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران به شمار می‌آید.

نوذر شفیعی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها