سفر اربعینی امسال با عبور از مرز شلمچه آغاز شده است. در آن سوی مرز اگر چه تعداد خودروهای عراقی که برای جابه‌جایی زائران ایرانی جوابگوی خیل عظیم عاشقان ایرانی زیارت امام حسین نیست، اما زائران ایرانی به طرق مختلف و حتی با سوار شدن در کامیون‌های نظامی عراقی خود را به شهرهایی همچون بصره می‌رسانند تا از آنجا با قطار به کربلا بروند.
کد خبر: ۱۰۹۰۸۶۷

من و تعداد دیگری از زوار ایرانی پس از چند ساعت معطلی با یک اتوبوس به سمت نجف حرکت می‌کنیم تا پس از اقامتی کوتاه در شهر امام علی(ع)، پیاده روی خود را به سمت کربلا آغاز کنیم. برای رسیدن به شهر نجف باید 460 کیلومتر را بپیماییم و از شهرهایی چون بصره بگذریم. شهرهایی که اگر چه مردمانش از لحاظ مالی و امکانات، وضعیت مطلوبی ندارند، اما با برپایی موکب‌های متعدد از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند.

سرانجام پس از چند ساعت، در ساعات نخستین بامداد به شهر نجف می‌رسیم. در نجف شب و روز معنا ندارد و خیابان‌های این شهر همیشه مملو از زوار امام اول شیعیان است. همراه دیگر زائران ایرانی و خارجی که از کشورهای دیگر به نجف آمده‌اند با پای پیاده به سمت حرم مطهر امام‌علی(ع) حرکت می‌کنیم. برای رسیدن به حرم باید بیش از یک کیلومتر پیاده‌روی کنیم.

به رغم این‌که ساعات ابتدایی بامداد است، مردم نجف اعم از پیر و جوان و کوچک و بزرگ هنوز بیدار و مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند. باید حتما در این ایام، درکربلا،نجف و دیگر شهرهای عراق باشی تا بتوانی حال و هوای خاص و شور و اشتیاق مردم عراق برای خدمت به زوار ائمه اطهار را از نزدیک ببینی. پس از کمی جست‌وجو همراه دو نفر از همراهانم در یکی از محله‌های محروم اطراف حرم مطهر امام علی(ع) به نام جدید الرابعه در موکب برکات الحسین که توسط جواد و دیگر همسایگانش در کنار منزلش برپا شده است اسکان می‌یابیم. در این موکب ده‌ها زائر ایرانی اقامت دارند و جواد و همسایگانش خالصانه از ما پذیرایی می‌کنند. به رغم محرومیت خاص این محله و محلات اطراف، اما موکب‌های زیادی در نقاط مختلف آنها دایر شده است. مردم این محله برای راحتی زائران حتی اینترنت رایگان وای فای در اختیار آنها می‌گذارند و موتورهای سه چرخ خود را به جابه جایی رایگان زوار اختصاص داده‌اند. در کوچه‌های شهر نجف و بخصوص محله‌های اطراف حرم متر به متر موکب برپا شده است و مردم عراق با چای عراقی و ایرانی، شربت، قهوه وخرما از زائران پذیرایی می‌کنند. مردم عراق پذیرایی از زوار امام علی(ع) و امام حسین(ع) را سعادت برای خود می‌دانندو از ده روز مانده به اربعین کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند تا به زائران خدمت کنند.

در محله شارع‌الحمام رسول، خانه سیدحسن حسینی برای زائرانی که به زیارت امام علی(ع) می‌آیند بسیار آشناست. سیدحسن یکی از افراد ثروتمند این محله است که تمام دارایی خود را در راه خدمت به زوار امام علی (ع) و امام حسین (ع) خرج می‌کند. در تمامی طول سال در خانه او روی زائران باز است و آنها با خیال آسوده در خانه او اقامت می‌کنند. شهر نجف این روزها بسیار شلوغ است و خیل عظیم جمعیت در مسیرهای منتهی به حرم مطهر امام علی (ع) به حدی است که بسختی می‌توان به محوطه حرم وارد شد. در روز سوم اقامت در نجف برای زیارت مسجد کوفه به سمت شهر کوفه حرکت می‌کنیم. ازدحام جمعیت در اطراف مسجد کوفه آنقدر زیاد است که امکان ورود به مسجد میسر نیست و به ناچار مجبور به بازگشت می‌شویم. در طول مسیر بازگشت، راننده تاکسی عراقی از برکات حضور زائران در این شهر می‌گوید، از این‌که وجود مرقد امام علی (ع) باعث شده از بسیاری از کشورها به نجف سفر کنند و باعث برکات فراوان در این شهر شوند.

حکمت قاسم‌خانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها