خشم تل‌آویو از نزدیکی حماس به ایران

سفر هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به ایران، رژیم صهیونیستی را بشدت عصبانی کرده تا جایی که تهدید کردند به این اتفاق واکنش سخت نشان می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۶۳

همزمان با اعلام انحلال دولت حماس در غزه و شروع روند آشتی گروه‌های فلسطینی مقامات رژیم صهیونیستی سه شرط را برای حماس تعیین کرده بودند. این سه شرط عبارت بود از زمین گذاشتن سلاح مقاومت، قطع رابطه با ایران و به رسمیت شناختن اسرائیل. گروه حماس بی‌توجه به این سه شرط اعلام کرد ایران همواره حامی جنبش مقاومت فلسطین بوده و به همین منظور برای اثبات این موضوع و ترمیم روابط گذشته خود با ایران هیاتی را روانه تهران کرد.

به گزارش المیادین، ایلیت شاکید وزیر دادگستری رژیم صهونیسیتی در گفت‌وگو با شبکه دوم این رژیم درخصوص سفر هیات حماس به تهران، گفت: تا زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس با حماس که دارای شاخه نظامی است و با اسرائیل می‌جنگند، رابطه داشته باشد، تل‌آویو هرگز وارد هیچ گونه مذاکره با این تشکیلات نمی‌شود. از سوی دیگر «یوآف مردخای» هماهنگ‌‌کننده رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی نیز در واکنش به سفر هیات حماس به ایران در صفحه شخصی‌اش در فیسبوک نوشت: «کسی که در نهایت بهای نزدیکی و تسلیم شدن کورکورانه حماس به ایران را پرداخت خواهد کرد، ساکنان نوار غزه هستند. وی ادامه داد این سفر نشانه ادامه تحکم ایرانی‌ها بر حماس و اداره امور نوار غزه است.» همزمان رسانه‌های صهیونیستی نیز با تأکید بر اهمیت سفر هیات حماس به تهران، نوشتند این جنبش به مقاومت پایبندتر شده است.

ترمیم روابط

یک هیات بلندپایه حماس روز جمعه به ریاست صالح عاروری نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» وارد تهران شد و با مقامات بلندپایه کشورمان درباره مسائل و پرونده‌های مربوط به فلسطین درسایه تحولات جاری منطقه بحث و تبادل نظر پرداخت. پیش از این یک هیات از حماس به ریاست عزت الرشق در مراسم سوگند ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی به تهران سفر کرده بود.

این سفرجدید هیات حماس در پی تحولات اخیر در منطقه و نیز پیروزی چشمگیر محور مقاومت در سوریه و عراق حائز اهمیت است. باید توجه داشت که این سفر پس از تغییرات در کادر رهبری جنبش حماس و کنار رفتن خالد مشعل صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود روابط این جنبش با محور مقاومت در منطقه بیش از بیش تقویت شود. درست است که روابط ایران و حماس پس از تحولات سوریه و به دلیل رویکردهای متفاوت در قبال آن، به سردی گرایید ولی این روابط هیچ گاه قطع نشد. این سفر همچنین از آن جهت مهم است که گروه‌های فتح و حماس درصدد حل اختلافات و آشتی ملی هستند و در این خصوص جمهوری اسلامی ایران از هر گام و اقدامی که به وحدت و تحکیم روابط بین تمام گروه‌های فلسطینی منتهی شود استقبال می‌کند چرا که ادامه این اختلافات را تنها به سود اسرائیل و به ضرر منافع ملت فلسطین می‌داند.

سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با تسنیم گفت: هدف هیات حماس از سفر به تهران پیگیری تلاش‌های مربوط به توسعه روابط دوجانبه و نیز بررسی برخی مسائلی است که برای هر دو طرف حائز اهمیت است. وی با تاکید بر این که حماس همواره برای روابط با تهران اهمیت زیادی قائل بوده و این روابط برای ما اولویت خاصی داشته است، افزود: بی تردید روابط حماس با تهران موجب خشم و عصبانیت اسرائیل و برخی طرف‌های خاص بین‌المللی می‌شود، اما به این مواضع اهمیتی نمی‌دهیم بلکه به روابط خود با متحدانمان پایبندیم و همان طور که قبلا گفتم روابط با تهران ویژگی خاصی دارد.

روابط با سوریه

ابوزهری در رابطه با ترمیم رابطه این گروه و سوریه نیز گفت: هنوز زود است در مورد روابط با سوریه صحبت شود. هم اکنون گفت‌وگوهای داخلی در این کشور جریان دارد و بی‌تردید هرگونه توافقی در سوریه موجب تشویق حماس به تصمیم‌گیری درخصوص روابط با این کشور خواهد شد. امیدواریم سوریه وحدت و امنیت و ثبات خود را بازیابد و حماس نیز روابط با هیچ طرفی بجز رژیم اشغالگر اسرائیل را مشمول وتو قرار نمی‌دهد. صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبری العالم گفت: جمهوری اسلامی حامی همیشگی فلسطین است.گروه‌های قسام همیشه اعلام کرده‌اند حامی اصلی آنها جمهوری اسلامی ایران بوده است. حمایت ایران از محور مقاومت هیچ‌گاه قطع نشده است. حماس هیچ گاه اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت. وی درباره سلاح مقاومت نیز گفت: موضوع مقاومت و سلاح مقاومت در مذاکرات آشتی ملی فلسطین مطرح نمی‌شود. این آشتی هیچ تاثیر منفی بر مقاومت ندارد تا زمانی که اشغالگران وجود دارند طبیعی است ما نیز توان خود را برای مقابله با آنان افزایش دهیم و اجازه نخواهیم داد درباره سلاح مقاومت موضوعی مطرح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها