2 محور حامی ترامپ؛ نتانیاهو و شیوخ عرب

روز جمعه ساعت 20 و 15 دقیقه به وقت تهران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تاخیر دو روزه درباره ایران و نحوه تعامل و تقابل واشنگتن با توافق هسته‌ای و برنامه‌های موشکی ایران سخنرانی کرد.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۳۴

صرف‌نظر از جابه‌جایی در زمان اعلام سخنرانی ـ از پنجشنبه به جمعه ـ و تقلیل دو محور اصلی بحث از قرار دادن سپاه در لیست تروریستی تا تحریم و از تعیین تکلیف نهایی برجام تا سپردن به کنگره، آنچه از این سخنان برداشت می‌شد این بود که ترامپ بسیار علاقه به برهم زدن بازی دارد. او همراه یکی از مشاوران ضدایرانی‌اش یعنی جان بولتون، تمامی تلاش خود را کردند تا بتوانند این بازی را بر هم بزنند و آن گونه که خود دلشان می‌خواست مقررات جدیدی وضع کنند.

بولتون که دردوره جورج بوش پسر، سفیر آمریکا در سازمان ملل بود مدت‌ها در حاشیه بود و با حضور راست‌های افراطی و ملی‌گرا در کاخ سفید حتی به او جازه ورود به کاخ سفید نیز داده نمی‌شد. اما با خروج استیو بنن، ایدئولوگ راست‌های افراطی از کاخ سفید، بولتون این روزها به کاخ سفید رفت و آمد می‌کند و گفته می‌شود بخش‌های تند سخنرانی روز جمعه به اصرار وی در آن متن گنجانده شده بود.

به هر حال سر انجام این سخنرانی سراسر نفرت از تریبون کاخ سفید انجام شد. اما پس از انجام این سخنرانی بود که برخی ابعاد پنهان آن مشخص شد. به نظر می‌رسد کاخ سفید،رژیم صهیونیستی و شیوخ عرب را از محتوای این سخنرانی مطلع کرده بود .در هر حال مخالفان بسیاری در داخل و خارج از آمریکا در برابر آن اعلام نظر کردند و عده بسیار معدودی نیز از آن خرسند شدند. مطابق آنچه انتظار می‌رفت از جمله حامیان این سخنرانی رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات عربی متحده و بحرین بودند.

حمایت نتانیاهو از ترامپ

آنچه بیشتر در سخنرانی ترامپ به چشم می‌آمد تلاش او برای راضی کردن بنیامین نتانیاهو بود. نتانیاهو از وقتی توافق هسته‌ای ایران امضا شده بود یکی از مخالفان سر سخت این توافق بود. او معتقد بود آمریکا و دولت اوباما با این توافق به ایران اجازه نابودی اسرائیل داده است.

این رژیم تمامی تلاش خود را پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عمل آورد تا ترامپ را در مسیری که خود بر آن صحه می‌گذارد، قرار دهد. تلاش نتانیاهو برای تدوین مسیر همکاری آمریکا با ایران درخصوص برنامه‌های هسته‌ای به حدی شدت گرفته بود که روزنامه هاآرتص نیز به آن واکنش نشان داد و نوشت: «سخنرانی ترامپ تنها موجب خوشحالی تندروها و نتانیاهو شد.» هاآرتص نوشت: نتانیاهو عصر جمعه به خاطر «سخنان شجاعانه» آقای ترامپ به او تبریک گفت و اعلام کرد ترامپ جسورانه در مقابل رژیم تروریست ایران ایستاد.

نتانیاهو همچنین طی یک فیلم ضبط شده، مدعی شد: «ترامپ فرصتی برای اصلاح این توافق بد (برجام)، عقب راندن تهاجم ایران و مقابله با حمایت آن از تروریسم، ایجاد کرده است.»

حمایت محورعربی از سخنان ترامپ

سخنان جنگ‌طلبانه ترامپ علیه ایران علاوه بر محور عبری، حمایت محور عربی را نیز داشت. عربستان سعودی در بیانیه‌ای، که خبرگزاری رسمی این کشور ( واس) آن را منتشر کرد، از رویکرد ترامپ و تعهد وی بر همکاری با هم‌پیمانان واشنگتن در منطقه برای رویارویی با چالش‌های مشترک و آنچه آن را «تحرکات خصمانه ایران در منطقه» ادعا کرده است، استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: «عربستان سعودی پیشتر گفته بود توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+ 5 گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را در منطقه و جهان مهار می‌کند و به این دلیل حمایت خود را از این توافق اعلام کرده بود.... ولی ایران از درآمدهای اقتصادی حاصل از لغو تحریم‌ها بهره برده است و از این درآمدها، بویژه با توسعه موشک‌های بالستیک خود و حمایت از تروریسم در منطقه... برای بی‌‌ثبات کردن منطقه استفاده می‌کند...». شاه سلمان سعودی پا را فراتر گذاشته و از طریق تلفن ‌به ابراز حمایت از ترامپ پرداخت.

کشور امارات نیز حمایت کامل خود از سخنان ترامپ را اعلام کرده است. وزارت امورخارجه و همکاری بین‌المللی امارات در بیانیه‌ای، ادعا کرد: «دولت ایران از طریق سیاست‌های بی‌ثبات کننده خود برای ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی در منطقه تلاش می‌کند.»

در این بیانیه که در خبرگزاری رسمی امارات (وام) منتشر شده، ادعا شده است: «توافق هسته‌ای، به ایران فرصتی برای ارزیابی سیاست‌هایش و مسئولیت‌پذیری درقبال جامعه جهانی را داد ولی دولت ایران از این توافق برای تقویت سیاست‌های توسعه‌طلبانه و غیرمسئولانه خود استفاده کرده است». وزارت امور خارجه امارات نیز ضمن استقبال از راهبرد ترامپ، مدعی شد سیاست‌های ایران در منطقه به بی‌ثباتی دامن می‌زند و امارات به همکاری با آمریکا و متحدان آن جهت مقابله با تهدیدات ایران پایبند است.

جزیره بحرین نیز شامگاه جمعه اعلام کرد این کشور از راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران استقبال و حمایت می‌کند. منامه با تاسی از اربابان آمریکایی و سعودی مدعی شد ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و منامه از هر تلاشی برای جلوگیری از این اقدام ایران استقبال می‌کند. رژیم آل‌خلیفه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را «تروریستی» خواند و مدعی شد منامه «بیشتر از سایرین، از سیاست‌های توسعه‌طلبانه سپاه پاسداران ایران متضرر است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها