برای اظهار نظر درباره مواضع آمریکا و اروپا درباره برجام، ابتدا باید دید توافق هسته‌ای متعلق به چه کشوری است.
کد خبر: ۱۰۸۳۰۷۰

به اعتقاد اینجانب، برجام نه متعلق به ایران است و نه متعلق به آمریکا و اروپا، بلکه متعلق به جامعه جهانی است. جامعه جهانی از سال 2001 میلادی به این سمت بشدت از سلسله‌ جنگ‌هایی که از سوی آمریکا به راه افتاد، آسیب دید و باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مورد حوادث آن دوران اعلام کرد این مسائل نتیجه جنگی است که یک نادان (جورج بوش پسر) به چاه انداخته است.

اما اگر بوش نادان بود، ترامپ دیوانه است و در اولین موضعگیری‌های خود متحدان اروپایی و ناتو را هدف توهین قرار داد. ترامپ نگاه کاملا یکجانبه‌گرا دارد و معتقد است تمام مسائل باید در آمریکا شکل بگیرد و در داخل آمریکا نیز تلاش دارد یکدستی ایجاد کرده و کنگره را با خود همراه کند. ترامپ تلاش دارد در داخل آمریکا یک اجماع راهبردی شکل دهد، ولی باید بفهمد که تکلیف برجام در آمریکا مشخص نمی‌شود.

به این نکته نیز باید توجه داشت که کشورهای اروپایی به خاطر ایران از برجام حمایت نمی‌کنند بلکه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران کشوری با عمق استراتژیک است و کشانده شدن بحران به حوزه قلمروی استراتژیک ایران حتما باعث تبعاتی می‌شود که کشورهای اروپایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولاتی که در جریان است، باید دو پیام مهم به دنیا و همچنین کشورهای اروپایی ارسال کند. پیام اول، ایستادن پای برجام تا زمانی است که منافع کشورمان را تامین کند و پیام دوم،ایستادن پای توانمندی‌های دفاعی کشور است. جمهوری اسلامی ایران حق دارد در شرایطی که رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه بر طبل افراط‌گرایی می‌کوبند به برنامه موشکی خود ادامه دهد.

هدف ترامپ از این‌که برجام را به کنگره محول کرد این است که چماق را بالای سر ایران حفظ کند و در گیر و دار محول شدن توافق هسته‌ای به کنگره، موضع ایران تعدیل شود و ایرانی‌ها مذاکرات مکمل و گفت‌وگو بر سر توانمندی‌های موشکی و .... را بپذیرند. ولی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده حاضر به پذیرش چنین گفت‌وگوهایی نیست و مقامات کشورمان باید قاطع‌تر از قبل،پیام‌هایی را در این زمینه به طرف مقابل ارسال کنند.

در کنار اینها باید به دلیل چند موضوع از ترامپ تشکر کرد که یکی از آنها وحدت بی‌سابقه‌ای است که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران به شکلی ثابت شده که حتی کودکان ایرانی حاضرند قلک‌های خود را برای پیشبرد برنامه‌های دفاعی ایران علیه آمریکا که نفرت در سخنان رئیس‌جمهور این کشور مشخص بود، بشکنند.

همچنین اظهارات ترامپ، صلابت و قدرت ایران را نشان داد و ثابت کرد آمریکایی‌ها در مقابل قدرت جمهوری اسلامی ایران ناکام هستند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها