هشدار اروپایی​ها در آستانه سخنرانی ترامپ در سازمان ملل:

آمریکا به برجام پایبند باشد

بیش از 70 نفر از مقامات عالی رتبه اروپایی با امضای بیانیه ای به دولت آمریکا هشدار دادند: تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای به اعتبار آمریکا در بین اروپاییان آسیب خواهد رساند.
کد خبر: ۱۰۷۴۷۵۶
آمریکا به برجام پایبند باشد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، لس آنجلس تایمز نوشت: بیش از 70 نفر از مقامات عالی رتبه اروپایی از آمریکا خواستند بار دیگر پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کند.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم ملیسا اتحاد افزود: در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، بیش از 70 نفر از مقامات عالی رتبه اروپایی با امضای بیانیه ای از دولت آمریکا خواستند بار دیگر تایید کند ایران به تعهدات خود براساس توافق هسته ای سال 2015 پایبند بوده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر روند اجرای این توافق نظارت دارد، ماه گذشته اعلام کرد ایران همچنان به تعهدات خود عمل می کند اما دولت ترامپ که تاکنون دوبار این توافق را تایید کرده، اعلام کرده است احتمالا ماه بعد، پایبندی ایران را تایید نخواهد کرد.

در ژوئیه آمریکا به دلیل فعالیت های موشکی ایران و پرتاب موشک به فضا، اقدامی که ترامپ آن را نقض روح برجام خواند، یک سری تحریم های جدید ضد ایران اعمال کرد.

در این بیانیه با تاکید بر لزوم توجه به نگرانی های آمریکا درباره بلندپروازی های هسته ای ایران، تایید نکردن پایبندی ایران به مفاد توافق غیرموجه توصیف شده است.

مقامات اروپایی در این بیانیه از ترامپ و کنگره آمریکا خواسته اند بپذیرند که تضعیف توافق هسته ای، سریعترین راه برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

آنها همچنین تاکید کرده اند که تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای به اعتبار آمریکا در بین اروپاییان آسیب خواهد رساند.

«هرگونه اقدام یکجانبه آمریکا که به توافق هسته ای آسیب برساند، اشتباهی بزرگ خواهد بود.

این کار، غیرهسته ای نگاه داشتن ایران و منطقه را دشوارتر می سازد و برای آمریکا و متحدانش سخت تر خواهد بود به مقابله با رفتارهای غیرقابل قبول ایران بپردازند.»

امضا کنندگان این بیانیه که شامل جورج رابرتسون - وزیر دفاع سابق انگلیس، ولفگانگ ایشینگر - دبیرکل سابق ناتو و عده زیادی از دیگر سیاستمداران، دیپلمات ها و مقامات نظامی می شدند هشدار داده اند که تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای دست تندروهای این کشور را در زمینه مبارزه برای کاهش تعامل باغرب بازتر می گذارد.

در این بیانیه همچنین از دیگر طرف های توافق هسته ای ایران یعنی انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آلمان خواسته شده است در صورتی که آمریکا به تعهدات خود پشت کرد، از توافق محافظت کنند و در محافل عمومی و خصوصی تصریح کنند که اگر آمریکا اعمال تحریم های هسته ای ایران را از سر بگیرد، به جایگاه بین المللی خود آسیب می رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها