منابع دیپلماتیک آمریکایی می‌گویند ایران و کره‌شمالی دو محور اصلی اولین حضور دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل است.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۲۸
سایه برجام بر مجمع عمومی سازمان ملل

بنیامین نتانیاهو رئیس کابینه صهیونیستی هم اعلام کرده که در مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقض برجام از سوی ایران سخن خواهد گفت.

دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با اشاره به سهم عمده برجام در سخنان نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: وی می‌خواهد برجام را به سوریه ربط دهد، و نشان دهد که برجام چه تاثیری در گشایش مالی برای ایران و حمایت ایران از گروه‌های ضد اسرائیلی نظیر حزب الله لبنان داشته است.

طبعا انتظار می‌رود رئیس جمهوری اسلامی ایران هم در سخنرانی مهم خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تشریح پابندی ایران به برجام، به کارشکنی‌های طرف آمریکایی اشاره کند، و پیامدهای این رفتار بر توافق بین‌المللی برجام را گوشزد نماید.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل موضوع هسته‌ای را در کنار تروریسم جهانی و تغییرات جوی از مهمترین چالش‌های جامعه جهانی برشمرد.

دو تجربه متفاوت هسته‎ای

دبیرکل سازمان ملل در حالی از موضوع هسته‌ای به عنوان یکی از سه محور اصلی مطرح در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد یاد کرد که جهان در سال‌های اخیر دو تجربه متفاوت هسته‌ای را پیش رو دارد.

تجربه نخست، توافق جامع بین‌المللی موسوم به برنامه اقدام مشترک یا «برجام» میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان است و تجربه دوم آزمایش‌های هسته‌ای مکرر کره‌شمالی.

در تجربه اول، جمهوری اسلامی ایران با انتخاب مسیر تعامل، گفتگو و مذاکره با جامعه جهانی به توافق برجام رسید. توافقی که از یک سو به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‎های هسته‌ای منجر شد و از سوی دیگر این امکان را برای جامعه جهانی فراهم کرد تا از طریق نظارت‌های مستمر و بدون محدودیت بر فعالیت‎های هسته‎ای کشورمان نگرانی از انحراف هسته‌ای ایران را برطرف سازد.

اما در تجربه دوم، کره‌شمالی با بستن راه تعامل به روی جامعه جهانی، به رغم همه فشارها و تحریم‎ها برنامه هسته‌ای خود را تا رسیدن به بمب اتمی ادامه داد؛ چنانکه به عنوان یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ای، به یکی از عوامل تهدید و بی‌ثباتی در شرق آسیا تبدیل شده است.

آنچه کره‌شمالی را در مسیر رسیدن به بمب اتمی ثابت قدم کرد، تهدید مستمر و کارشکنی‌های آمریکا در فرایند مذاکرات شش جانبه و تکیه بر توان نظامی و اتمی به عنوان اصلی‌ترین عامل دفاعی و بازدارندگی در برابر تهدیدهای آمریکا بود.

در چنین شرایطی کارشناسان امور بین‌الملل از رفتار کارشکنانه آمریکا در قبال برجام به عنوان یک تهدید یاد می‌کنند که می‌تواند مانند تجربه کره‌شمالی توافق برجام را در معرض تهدید جدی قرار دهد و اعتماد سایر کشورها به سازوکارهای بین‌المللی برای عبور از بحران را مخدوش سازد.

در همین چارچوب خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های ارشد فرانسوی به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که لغو یا تضعیف برجام به‌منزله آغاز فرایندی است که به نابودی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) منجر خواهد شد.

همچنین دیپلمات‌های فرانسوی گفته‌اند امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با ترامپ به وی درباره لغو توافق هسته‌ای با ایران هشدار خواهد داد، و خواهد گفت که لغو این توافق باعث خواهد شد کره‌شمالی هم از مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای خود اجتناب ورزد.

پیام ایران به جامعه جهانی

در حالی که محافل سیاسی و رسانه‎ای آمریکایی و صهیونیستی می‌کوشند هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را فرصتی برای تهدید و هشدار ترامپ و نتانیاهو علیه ایران تعبیر کنند، به نظر می‌رسد که حضور در این نشست فرصت ویژه‌ای هم برای جمهوری اسلامی ایران است تا با دادن پیامی روشن و قاطع به جامعه جهانی، پیامدهای رفتار آمریکا در نقض برجام را گوشزد کند و طرف‌های اروپایی برجام را به مقابله عملی و جدی با کارشکنی‎ها آمریکا فرابخواند.

بعلاوه نشست مشترک محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با وزیران خارجه 1+5 از جمله رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا فرصت دیگر است که باید برای به چالش کشیدن عملکرد ضد برجامی آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد.

آنچه مسلم است آمریکا از موازنه قدرت در خاورمیانه که به نفع ایران و جریان مقاومت در حال تغییر است ناخرسند است، و می‌کوشد با مرتبط کردن موضوعات غیر مرتبط با برجام نظیر توان موشکی و سیاست‌های منطقه‌ایران در مبارزه با تروریسم، ایران را به عنوان عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه و ناقض روح برجام معرفی کند.

به همین دلیل آشکار کردن منطق نادرست آمریکا در مقابله با برجام و تاکید بر سیاست‌های اصولی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه یکی دیگر از رسالت‌های نمایندگان ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به شمار می‌آید.

یوسف اسماعیلی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها