چه سنی مناسب اهدای خون است‌؟
کد خبر: ۱۰۷۴۳۶۰

سن اهدا از 18 تا 60 سالگی است‌. وزن مناسب، باید حداقل 50 کیلوگرم باشد.

مقدمات اهدای خون چیست؟

پزشک در سازمان انتقال خون، تمام شرایط بیمار را در نظر می‌گیرد. اگر فرد فشار خون بالا یا سابقه جراحی دارد یا مبتلا به دیابت است، شاید مجاز به اهدای خون نباشد. پزشک، هموگلوبین بیمار را چک می‌کند. اگر عدد آن از 12 کمتر باشد، نمی‌تواند خون اهدا کند. این افراد نباید در 24 ساعت گذشته خدمات دندانپزشکی دریافت کرده باشند. اگر فرد آندوسکوپی انجام داده یا تزریق داشته که به این وسیله میکروب از طریق پوست وارد جریان خون شده باشد، باید به پزشک یاد‌آوری کند تا اهدای خون موجب ایجاد مشکل نشود.

آیا کسی که به علت بیماری، وارفارین مصرف می‌کند، می‌تواند خون اهدا کند؟

به کسی که سابقه تشکیل لخته خون دارد، وارفارین داده می‌شود. وارفارین موجب کاهش یک سری فاکتورهای انعقادی می‌شود‌. بنابراین مجاز به اهدای خون نیست‌. از افراد مبتلا به تالاسمی مینور معمولا خون نمی‌گیرند. این افراد معمولا هموگلوبین خونشان 5/1-1 گرم در دسی لیتر از افراد عادی کمتر است‌. اگر هموگلوبین خونشان در سطح طبیعی باشد، شاید مجاز به اهدای خون باشند.

به چه افرادی اهدا‌کننده مستمر می‌گویند؟

به کسی که اولین بار برای اهدای خون مراجعه می‌کند، اهدا‌کننده بار اول گفته می‌شود. کسی که قبلا یک بار برای اهدا به سازمان انتقال خون مراجعه کرده با سابقه اهدا خوانده می‌شود. به خانمی که سه بار درسال خون اهدا کند و به آقایانی که چهار بار در سال خون اهدا کنند، اهدا‌کننده مستمر می‌گوییم.

آیا خانم‌ها از اهدای خون منع می‌شوند؟

خیر. اگر هموگلوبین آنها خوب باشد و مصرف مکمل منظم داشته باشند، می‌توانند خون اهدا کنند .

آیا افراد مبتلا به مشکلات گوارشی می‌توانند خون اهدا کنند؟

بستگی به وضعیت و مشکل گوارشی‌شان دارد. اگر فرد سوزش سر دل مختصر دارد و دارو مصرف نمی‌کند، شاید بتواند خون اهدا کند، اما کسی که کولیت زخمی یا سندرم روده تحریک‌پذیر دارد و دارو مصرف می‌کند، نمی‌تواند خون اهدا کند. البته همه شرایط را پزشک در مصاحبه با بیمار در نظر می‌گیرد و تصمیم نهایی را می‌گیرد.

چه افرادی مجاز به اهدای خون نیستند؟

افرادی که دیابت وابسته به انسولین،‌ بیماری قلبی - عروقی، سابقه سکته و تشنج دارند، به هپاتیت b و cمبتلا هستند و در یک سال گذشته سابقه سفر به مناطق مالاریا‌خیز را ذکر می‌کنند، مناسب اهدای خون نیستند. همچنین افراد مبتلا به ایدز و کسانی که روابط جنسی مشکوک داشته‌اند، افرادی که تاتو و خالکوبی کرده‌اند و مبتلا به هموفیل و اختلالات انعقادی منع دائمی برای اهدای خون دارند.

اهدای خون، ریسک ابتلا به چه بیماری‌هایی را کاهش می‌دهد؟

اهدی خون، ریسک بیماری‌های قلبی ـ عروقی، حملات قلبی و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد، اما افراد باید همواره اهدای خون را با هدف اهدای سلامت به دیگران انجام دهند.

کسی که غلظت خون دارد، یعنی هموگلوبین خونش بالاست، می‌تواند خون اهدا کند؟

غلظت خون می‌تواند به علت بیماری باشد که به آن پلی سایتمی ورا (حقیقی ) گفته می‌شود. همچنین غلظت خون می‌تواند به علل غیر بیماری مثلا زندگی در ارتفاعات، آلودگی هوا یا زمینه ارثی باشد. این که کدام فرد مجاز به اهدای خون باشد، با تشخیص و نظر پزشک مستقر در سازمان انتقال خون ممکن است و سوالاتی که پزشک از اهدا‌کننده می‌پرسد .

دکتر آزیتا آذر کیوان

فوق‌تخصص بیماری‌های خونی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها