افزایش قابل توجه نرخ ارز مبادلاتی در سال‌های اخیر موجب بالا رفتن یا حتی چند برابر شدن قیمت محصولات صنایع مختلف و بویژه خودروها شده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۰۸

اما مسأله اینجاست که این تحولات برای بسیاری از افراد هنوز هم قابل هضم نیست و به زعم آنها پراید هفت تا هشت میلیون تومانی با هیچ حساب و کتابی نمی‌تواند به بیش از 20 میلیون برسد! این موضوع غم‌انگیزتر می‌شود وقتی ببینیم هیوندای سانتافه‌ای که تا همین اوایل دهه 90 شمسی در حدود 50 میلیون تومان قیمت داشت، این روزها پنج برابر شدن قیمت را نیز رد کرده است و با قیمت‌هایی بیش از 250 میلیون تومان معامله می‌شود!

اما در این نوشتار سعی کردیم با در نظر گرفتن شرایط این روزهای بازار و همچنین بررسی دقیق خودروهای موجود در کشور، ده مورد از ارزنده‌ترین خودروها در مقابل رقم پرداختی را به شما معرفی کنیم.

سایپا 131 اس ای

قیمت کارخانه: 20.792.000 تومان

عجله نکنید و گارد نگیرید! قصد ما حمایت از پراید نیست! اما توجه داشته باشید در حال حاضر ارزان ترین خودروی با کیفیت دنیا، نیسان ورسا در حدود 12800 دلار (پایه)، که اگر به ریال تبدیل شود بیش از 50 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود! پس پراید با قیمت 20 و اندی میلیون تومان،
با تمام کمی و کاستی‌ها می‌تواند خودروی نسبتا خوبی برای این بازه قیمتی باشد. انصاف داشته باشیم و در نظر بگیریم نمونه‌های جدیدتر این خودرو که باعنوان پروژه
X100 طراحی و تولید شده‌اند، از استاندارد آلایندگی یورو4 و ایمنی بالاتری نسبت به گذشته بهره می‌برند. پرایدهای جدید امکاناتی همچون تهویه مطبوع، سیستم ایموبلایزر (ضد سرقت با کد متغیر)، شیشه بالابرهای برقی درهای جلو، مه شکن عقب، سه جالیوانی، مبلمان ارگونومیک‌تر جدید و... دارند. همچنین پایداری و کشش در این سری محصولات بهتر شده، اما به هر حال باید گفت کیفیت ساخت این خودرو جای ساعت‌ها بحث دارد!

هیوندای سوناتا ال اف هیبرید

قیمت بازار: 170.000.000 تومان

سوناتا از موفق ترین محصولات هیوندای در بازار کشور ما به شمار می‌رود که طی تقریبا یک دهه حضورش در خیابان‌های ایران توانست رکورد خوبی از فروش را به ثبت برساند. در حال حاضر نسخه ال‌اف سوناتا (سومین نسل موجود در ایران) را در بازار داریم که البته نمونه فول آپشن بنزینی آن در حال حاضر با قیمت 193 میلیون تومانی از سوی کرمان خودرو به فروش می‌رسد. اما نسخه هیبرید این خودرو به دلیل تعرفه واردات کمتر نسبت به نسخه بنزینی، از نظر قیمتی ایده‌آل‌تر شده و نمونه‌های مختلف آن با سطح امکانات متفاوت را می‌توانید با قیمت‌هایی از حدود 145 تا 175 میلیون تومان بخرید که این رقم در برابر قیمت سوناتا بنزینی، رنو تالیسمان 192 میلیون تومانی و دیگر رقبا بسیار مناسب به نظر می‌رسد. سوناتا هیبرید از موتور چهار سیلندر 2 لیتری همراه پیشرانه الکتریکی بهره می‌برد که 193 اسب بخار قدرت را برای آن فراهم می‌کند. همچنین در نسخه فول آپشن آن شاهد امکاناتی هچون مانیتور هشت اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سوئیچ هوشمند و... هستیم.

دانگ فنگ اچ30 کراس

قیمت کارخانه: 45.500.000 تومان

اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی متفاوت با قابلیت‌های فنی گسترده‌تر هستید، این محصول چینی تازه وارد که در ایران خودرو مونتاژ و عرضه می‌شود، گزینه خوبی برای شما خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید اچ 30 کراس خودروی شاسی بلند یا حتی کراس‌اووری که بتواند قابلیت خارج از جاده‌ای چشمگیری داشته باشد، نیست و صرفا در عبور از برخی موانع عملکرد بهتری نسبت به یک هاچ بک ساده خواهد داشت. این خودرو از پیشرانه تی‌یو5 (TU5) که در پژو پارس ال‌ایکس، پژو 405 اس‌ال‌ایکس و پژو 206 تیپ 5 و 6 دید می‌شود، بهره می‌برد و همچنین جعبه دنده اتوماتیک این خودرو نمونه تغییر یافته چیزی است که در 206 تیپ 6 دیدیم.

این خودرو از امکاناتی مثل شیشه بالابرهای برقی، سانروف برقی، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن و راهنما، سیستم صوتی با شش اسپیکر و نمایشگر لمسی 6.5 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و... بهره می‌برد و در این بازه قیمتی رو به‌روی محصولات دیگری مثل دنا، رنو ساندرو، برلیانس اچ230 و... قرار می‌گیرد.

سمند ال ایکس ای‌اف7

قیمت کارخانه: 31.500.000 تومان

در محدوده قیمت 30 میلیون تومان با خانواده تیبا- ساینا و همچنین مشتقات پژو 405 (از 405 ساده گرفته تا سمند و پژو پارس) رو‌به‌رو هستیم. اما اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی خوب هستید، این گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هرچند تا پیش از این پیشرانه‌های ای‌اف7 (EF7) به دلیل وجود مشکلاتی در آلیاژ سیلندر، اویل ماژول و... اندکی نامحبوب بودند، اما این پیشرانه مورد بازنگری قرار گرفته و عمده مشکلات آن حل شده است. از این رو با توجه به این که ای‌اف7 از مصرف سوخت کمتر، قدرت بالاتر، کشش بهتر و مزایای بیشتری نسبت به ایکس‌یو7 (XU7) بهره می‌برد، این نسخه از سمند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اما توصیه اکید ما این است اگر قصد دارید از خودرویتان بی دردسر سواری بگیرید، به سراغ نسخه ساده و نه مالتی پلکس این خودرو بروید. زیرا بعضا دیده شده نمونه‌های مالتی پلکس پس از مدتی با مشکلات برقی دست و پنجه نرم می‌کنند و به دلیل ساختار پیچیده‌تر آنها، رفع عیبشان اندکی سخت‌تر از دیگر خودروها ست.

چانگان سی اس 35 اتوماتیک

قیمت کارخانه: 66.000.000 تومان

شرکت خودروسازی چانگان از برندهای باسابقه و معتبر چینی است که در طی مدت زمان فعالیت خود با برندهایی مثل فورد، پژو ـ سیتروئن (PSA)، مزدا و سوزوکی شراکت‌هایی داشته و تشکیل چند جوینت ونچر داده است. در حال حاضر نیز تجربه نسبتا خوبی در بازار ایران از خود به جای گذاشته است. مدل سی‌اس35 (CS35) کراس اوور جمع و جور این برند است که حدود دو سال پیش به ایران راه پیدا کرد و در حال حاضر نیز روی خط تولید سایپا قرار دارد. این خودرو در قیاس با دیگر محصولات چینی از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار است و همچنین امکانات فنی و رفاهی خوبی به شما ارائه می‌کند. پیشرانه آن از نوع چهار سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ با 113 اسب بخار قدرت بوده و در نسخه اتوماتیک این خودرو از امکاناتی مثل سیستم صوتی همراه با شش بلندگو، ریموت قفل مرکزی تاشو، دی لایت و اتولایت، سنسور پارک دنده عقب، کیسه‌های هوای راننده، سرنشین و جانبی، سانروف، کروز کنترل، ایموبلایزر، مه‌شکن‌های جلو و عقب و... بهره می‌برد.

بسترن بی50 اف (آسا)

قیمت کارخانه: 77.000.000 تومان

اگر به دنبال خودروی خانوادگی راحت، بادوام و خوش قیمتی هستید، آسا گزینه‌ای ایده‌آل برای شماست. اما برای تفهیم بهتر واجد شرایط بودن این خودرو باید گفت شرکت FAW که در واقع تولید کننده اصلی بسترن بی50 اف است، شریک کاری مزدای ژاپن محسوب می‌شود و آسا نیز از پلتفرمی مشترک با مزدا6 نسل اول بهره می‌برد. این خودرو که توسط شرکت بهمن خودرو تولید می‌شود از نظر ابعاد بزرگ‌تر از مزدا3 بوده و فضای داخلی وسیع تری دارد. همچنین بسترن از پیشرانه چهارسیلندر خطی 1.8 لیتری با بیشینه توان 142 نیوتن متر و جعبه دنده خودکار شش سرعته طراحی شده در شرکت آیسین ژاپن بهره می‌برد. امکاناتی همچون رینگ آلومینیومی 16 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل میزان باد تایرها، قطب‌نما، روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل و... نیز روی این خودرو عرضه می‌شود. بنا بر اطلاع خریداران، ارتفاع پایین این خودرو، کمبود و قیمت گران برخی قطعات، کثیف شدن زود هنگام روکش چرم مصنوعی رنگ روشن صندلی‌ها و در نهایت ضعیف بودن کولر در نمونه‌های سری اول از جمله ضعف‌های این خودروست.

بی‌وای‌دی اس6

قیمت نمایندگی: 98.700.000 تومان

بی‌وای‌دی (BYD) نیز یکی دیگر از خودروسازان ایده‌آل چینی است که بتازگی و به لطف شرکت کارمانیا به خاک کشور ما پا گذاشته است. این برند فعالیتش در ایران را با عرضه مدل اس6 (S6) که در واقع یک شاسی بلند سایز متوسطِ شبیه لکسوس آر.ایکس نسل اول است، شروع کرد و بزودی محصولات بیشتری از بی‌وای‌دی به ایران راه خواهد یافت. اس6 در بخش پیشرانه از قوای محرکه 2.4 لیتری چهار سیلندر با نهایت قدرت 160 اسب بخار بهره می‌برد و همچنین جعبه دنده
شش سرعته دو کلاچه برای آن در نظر گرفته شده است. این خودرو از نظر امکانات هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد و از مواردی مثل حالت رانندگی اقتصادی، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچ، چراغ روشنایی در روز، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، صفحه کیلومتر دیجیتال تی‌اف‌تی با قابلیت تغییر رنگ و رایانه سفری، چراغ خوشامد گویی و بدرقه، اتولایت، سیستم صوتی با 9 بلندگو و مانیتور هفت اینچی لمسی، نقشه ایران، کروز کنترل، سانروف برقی، دوربین دید عقب، دوربین دید جانبی نقطه کور زیر آینه سمت راست، خروجی برق 12 ولت در قسمت بار، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز هوشمند
BOS، شش کیسه ایمنی هوا در ده نقطه و... بهره می‌برد.

جِی اِی سی جی 5 اتوماتیک 1800

قیمت کارخانه: 63.000.000 تومان

جِی اِی سی یا جک (JAC) جی5 (J5) از آن دسته خودروهای چینی بود که با ورودش به بازار و مورد استفاده قرار گرفتن، توانست ذهنیت بسیاری از افراد را نسبت به خودروهای این کشور عوض کند. این سدان کامپکت که در نسخه‌های 1500 و 1800 سی‌سی با جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک وارد بازار کشورمان شد، هرچند این روزها با وجود اندکی افزایش قیمت، فروش کمتری نسبت به قبل دارد، اما اگر به دنبال خودرویی ایده آل برای استفاده روزمره هستید، نمونه 1800 اتوماتیک آن گزینه قابل تاملی است. پیشرانه 1.8 لیتری این خودرو از 140 اسب بخار قدرت بهره می‌برد که نسبت به حجم موتور عدد بسیار خوبی است! همچنین ترمزهای چهار چرخ دیسک با رینگ‌های 16 اینچ آلومینیومی و در نهایت امکانات دیگری مثل سانروف، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده عقب، گرمکن شیشه عقب، آنتن شیشه‌ای، کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم صوتی با شش بلندگو، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، اخطار فشار باد تایرها، دکمه‌های کنترل سیستم پخش از روی غربیلک و... از دیگر امکاناتی هستند که روی این خودرو به چشم می‌خورد.

ب ام و 730 ال‌آی

قیمت بازار: 600.000.000 الی 800.000.000 تومان

پس از وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهای با پیشرانه‌های حجیم‌تر از 2500 سی سی، دیگر خبری از حضور مدل‌های جدید اتومبیل‌های لوکس فول سایزی مثل ب‌ام‌و سری7، مرسدس بنز اس‌کلاس، لکسوس ال‌اس و... در ایران نبودیم زیرا بیشتر این خودروها با پیشرانه‌های حجیم و قدرتمند شش تا 12 سیلندر به تولید می‌رسند و با توجه به این قانون، حضورشان در کشور مقدور نیست. اما ب‌ام‌و سری7 نخستین سدان لوکس فول سایزی است که با پیشرانه چهار سیلندر به بازار عرضه شد و به همین خاطر شرکت پرشیا خودرو به عنوان نماینده ب‌ام‌و در ایران توانست نسخه 730 ال‌آی (730Li) این خودرو که از موتور چهار سیلندر 2 لیتری بهره می‌برد را در تیپ‌های متفاوتی به بازار کشور عرضه کند. از این رو در حالی که معدود مرسدس بنزهای اس‌کلاس جدید موجود در ایران قیمت میلیاردی گرفته‌اند و همچنین بازار سیاهی برای محصولات مازراتی، پورشه و... در کشور شکل گرفته، سری7 می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که دنبال خودرویی لوکس با قیمت ایده‌آل هستند.

سانگ یانگ تیوولی

قیمت نمایندگی: 99.900.000 تومان

عرضه سانگ یانگ به بازار ایران با موسو، کوراندو و چیرمن شروع شد، اما در آن سال‌ها به دلیل کمبود لوازم یدکی و خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف شرکت عرضه کننده داخلی، این سه خودرو نتوانستند آن طور که باید و شاید محبوب شوند. آن روزها بیشتر محصولات این کمپانی از پلتفرم‌های مشترک با مرسدس بنز بهره می‌بردند. اما در حال حاضر شرکت خودروسازی سانگ یانگ محصولات متنوع‌تر و جذاب‌تری با طراحی فنی و ظاهری کاملا اختصاصی دارد که تیوولی نیز یکی از همان‌هاست. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت که ابتدا با قیمت 80 و اندی میلیون تومانی به بازار کشور راه یافته بود، در شرایط این روزهای بازار از نظر کلاس بندی در برابر خودروهایی مثل رنو داستر، رنو کپچر، تویوتا سی‌اچ- آر (CH-R) و نیسان جوک قرار می‌گیرد، اما قیمت آن کمتر از رقبای دیگر است. هرچند این مبلغ 99.9 میلیون تومانی قیمت پایه این خودرو بوده و با توجه به تحویل 120روزه خودرو، قیمت نهایی در حدود 110 میلیون تومان خواهد بود. تیوولی از پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر 128 اسب بخاری همراه جعبه دنده شش سرعته آیسین ژاپن بهره می‌برد و همچنین امکاناتی مثل فرمان برقی سه حالته، رینگ‌های 18 اینچی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، روکش چرم صندلی‌ها همراه گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های حساس به نور ECM، سنسور باران و... برای آن در نظر گرفته شده است.

معید حمیدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها