غفلت از ظرفیت‌های اردبیل

اردبیل از مرداد 79 حال و هوای خاصی پیدا کرده است؛ در مرداد این سال، مقام معظم رهبری به این استان سفر کردند. نقش برجسته اردبیل در تاریخ ایران شیعی را بر همگان آشکار کردند.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۸۸
غفلت از ظرفیت‌های اردبیل

دست‌کم در استان اردبیل از آن سال یعنی سال 79، بحث‌ها و همایش‌های متعددی درخصوص جایگاه اردبیل و نقش آن در گذشته و امروز ایران برگزار و باعث شد که در سال 89، 4 مرداد از سوی استاندار وقت به عنوان روز اردبیل نامگذاری شود.

مقامات و مسئولان محلی نیز آرام آرام آن را به هفته اردبیل تبدیل و تلاش کردند در طول این هفته، به جایگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و فرآیندهایی که طی شد تا سلسله صفوی روی کار بیاید و این استان نقشی بزرگ و پررنگ در تاریخ ایران زمین داشته باشد، بپردازند.

اما اردبیلی که در یک زمانی بزرگ بود و جایگاه افراد برجسته و همچنین در شکل‌گیری و انسجام حکومت شیعه در جهان اسلام نقش برجسته‌ای داشت، متاسفانه امروز جایگاه خوبی به لحاظ اقتصادی نداشته و با نامهربانی‌های زیادی مواجه شده و این درحالی است که این استان دارای ظرفیت‌های بی نظیری در حوزه‌های مختلف، بویژه کشاورزی و گردشگری تاریخی و طبیعی است. به طور مثال خاستگاه چشمه‌های جوشان بوده و به لحاظ آب و هوایی در دنیا ممتاز و بی‌نظیر است که توجه به همین ظرفیت‌ها می‌تواند تضمین کننده رشد و توسعه اقتصادی استان اردبیل باشد. توجه به یک مورد می‌تواند این موضوع را بخوبی روشن کند.

سرعین که یک منطقه گردشگری و معروف در دنیاست، با حدود 5000 نفر جمعیت، سالانه حدود هفت تا هشت میلیون نفر گردشگر دارد، این در حالی است که زیرساخت‌های آن ( مثل بیمارستان، پارک، هتل و ...) متناسب با همان جمعیت 5000 نفری توسعه پیدا نکرده و اعتباری که به آن تخصیص داده می‌شود نیز به اندازه همان جمعیت ساکن آن است نه گردشگران؛ به همین دلیل نمی‌توان آن را متناسب با شأن و جایگاه آن در کشور و حتی دنیا توسعه داد.

در مجموع کل استان اردبیل با توسعه نیافتگی مواجه است؛ به طوری که این استان امروزه با نرخ بالای بیکاری (بالاتر از میانگین کشوری) روبه‌روست، زیرساخت‌های صنعتی ندارد، راه‌آهن ندارد و... و همه این کمبودها و عقب‌افتادگی‌ها در حالی است که یک استان مرزی است و می‌توانیم در صورت وجود راه‌آهن و راه ارتباطی مناسب، بازار قفقاز را براحتی تحت سیطره و پوشش خود بگیریم.

متاسفانه هر دولتی هم که آمد قول احداث راه‌آهن اردبیل ـ میانه را داد، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده و معتقدم تا مسئولان محلی خود تلاش و پیگیری نکنند، ظاهرا اتفاق مثبتی در استان نخواهد افتاد.

البته حتی اگر بحث تصویب ایجاد مناطق آزاد تجاری و منطقه آزاد اردبیل هم در مجلس به جریان بیفتد، می‌تواند موجب تحول در منطقه شمال غرب کشور بویژه استان اردبیل شود، زیرا دست‌کم شمال اردبیل دارای قابلیت‌های کشاورزی فوق العاده‌ای است، که می‌توان با استفاده از این ظرفیت و بحث صادرات کالا به رونق اقتصادی استان امیدوار بود.

محمد فیضی

نماینده اردبیل در مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها