با اجرایی شدن طرح دریابست از 16 تیرماه جاری در آبهای استان بوشهر مالکان و صیادان شناورها و قایق های صیادی این شهرستان بیکار شده اند.
کد خبر: ۱۰۵۲۹۸۳

به گزارش ایرنا، جمعی از این صیادان با بیان اینکه اجرای این طرح دریا بست مفید است ولی باید در فصل دیگری از سال عملیاتی می شد، اظهارکردند: از زمان آغاز این طرح با لنگر انداختن قایق خود در اسکله، به اجبار دست از کار کشیده و از رزق و روزی مان که به زحمت از دریا بدست می آوردیم تا مدتی بی نصیب شده ایم.

براساس تصمیم کمیته مدیریت صید استان بوشهر طرح دریابست که از 16 تیر ماه جاری آغاز و تا اعلام زمان آغاز صید میگو ادامه دارد، براساس این طرح دریا روی شناورها و قایق های صیادی و فعالیت صیادان در دریا و صید انواع آبزیان به مدت یکماه در خلیج فارس محدوده این استان ممنوع شده است.

بطور اساسی مشاغل سنتی هر منطقه ریشه در شرایط محیطی و ویژگیهای جغرافیایی و منابع طبیعی آن دارد و شهرستان گناوه نیز باتوجه به دارابودن سواحل طولانی، دریانوردی و ماهیگیری به عنوان شغل عمده مردم این منطقه بشمار می رود. یکی از صیادان گناوه ای گفت: با اجرای طرح دریابست مخالف نیستیم مفید و ضروری است اما در این فصل از سال که آبزیان رشد و تکامل یافتند نباید عملیاتی می شد. جمشید سولی زاده افزود: متولیان امر که اکنون این طرح را اعمال کرده اند باید فکری هم برای تامین مخارج زندگی صیادان که هیچ راه درآمدی ندارند در مدت اجرای طرح می کردند اما ازاین مساله غافل ماندند.

وی اظهارکرد: پرداخت حق بیمه و در اختیار قراردادن تسهیلات راهکاری است که در طول اجرای این طرح باید مدنظر مسئولان قرار می گرفت.

صیاد دیگری گفت: در مدت اجرای دریابست دچار خسارت های زیادی از جمله معیشت و ازبین رفتن ادوات صیادی می شویم.

فتح اله شادزی که 50 سال به شغل صیادی مشغول است، افزود: اگر یک روز به هر دلیلی نتوانم به دریا بروم در تامین مایحتاج خانواده خود شرمنده می شوم و الان هم که طرح دریابست اجرا شده فشار زیادی را متحمل می شوم.

این صیاد افزود: باتوجه به اینکه در هر قایق بطور متوسط 4 نفر کار می کند که از این طریق نان 20 خانواراز تامین می شود اکنون پس از چندروز از اجرای طرح دریابست خانوارهای زیادی از این قشر در تنگنا و فشار مالی قرار گرفتند.

عضو علی البدل هیات مدیره تعاونی صیادان گناوه گفت: متولیان امر باید صیادان را توجیه کنند که اجرای این طرح در این فصل چه سود و منفعتی برای این قشر و حفظ آبزیان دریایی دارد.

محمد جانفزا افزود: براساس تجارب بدست آمده هم اینک تمامی آبزیان رشد و تکامل یافته اند و وقت صید آنان است و نباید این طرح اجرایی و زمان آن در اواخر سال عملیاتی می شد.

وی اظهارکرد: پیمودن مسافت طولانی برای صیادان خطرات جانی و مالی زیادی بدنبال داشته و حتی چند بار گشتی های دریایی عربستان تعدادی از صیادان منطقه را دستگیر و به آن کشور انتقال دادند.

وی اظهارکرد: از مسئولان ذی ربط بارها خواسته ایم که برای تایید اظهار صیادان درمورد اقدام صیادانی که به صید ترال مشغول هستند، آنان را به مناطقی که این صید انجام می دهند با هزینه خودمان عزیمت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح دراین منطقه هیچ سودی برای صیادان ندارد، گفت: هم اینک ماهی شیر در صیدگاهها به وفور یافت می شود که با اجرای دریابست از منطقه خارج و صیادان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با صیدکردن این ماهی منفعت زیادی نصیبشان خواهد شد.

حیدر خرم آبادی دیگر صیاد گناوه ای گفت: متولیان امر باید به جای اجرای طرح دریابست با متخلفانی برخورد کنند که زیستگاههای آبزیان را تارومار کرده اند.

وی اظهارکرد: استفاده از گرگور یکی از روش های صید صیادان منطقه است و هم اینک بخشی زیادی از این وسیله در دریا ریخته شده که باید هر 5 تا 6 روز یکبار به آنان سرزده شود اما با اجرای دریابست این امکان وجود ندارد. وی گفت: درصورتیکه نتوانیم در زمان مقرر به گرگورها سر بزنیم جانوران و علف های دریایی در آن رویش پیدا می کنند به گونه ای که دیگر بدلیل خراب شدن باید آن را رها کنیم که باعث خسارت زیاد بر صیادان می شود.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه گفت: دریابست در اصل طرحی خوب است اما کارشناسی شده نیست و دارای معایب و مشکلاتی است که باید متولیان امر مجدد در باره آن چاره اندیشی و بازنگری کنند.

عبدالله بویراتی، عوض شدن زمان اجرای طرح، چاره اندیشی و تمهیدات لازم ازجمله اعطای تسهیلات برای صیادانی که در طول اجرای این طرح بیکار می شوند و ذخیره سازی آبزیان برای عرضه در بازار درطول مدت تعطیلی از راهکارهایی است که نادیده گرفته شده است. وی اظهارکرد: صیادان این منطقه شغلی جز صیادی ندارند و درطول مدت تعطیلی دریا به علت نداشتن سرمایه و شغل دیگری چگونه می توانند هزینه های عائله خود را تامین کنند.

وی گفت: در جلسه ای که به منظور اجرای این طرح در استان بوشهر برگزار شد از مخالفان آن بودم و دیگر نمایندگان تعاونی صیادان نیز با شروطی موافقت خود را اعلام کردند.

وی بابیان اینکه صیدترال از بدترین شیوه های صید است که زیستگاه های آبزیان دریایی را تخریب و نابود می کند، گفت: ناامن کردن دریا بر کسانی که اقدام به این روش می کنند باید در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

رئیس اداره شیلات گناوه گفت: طرح دریابست، طرحی براساس مطالعات و تحقیقات که کارهای کارشناسی شده روی آن انجام و قبل از فصل صید میگو اجرا شده است.

مهدی ابراهیمی افزود: قبل از اجرای این طرح که در تمام دنیا مطرح و در کشورهای دارای ساحل حتی در مقیاس زمانی بیشتر اجرا می شود، کمیته مدیریت صید استان با تشکیل جلسه ای که صیادان نمونه و مدیرعاملان تعاونی های صیادان بنادر حضور داشتند تشکیل و همه از آن استقبال کردند.

وی گفت: صیادان این منطقه نیز باید با تمکین به این طرح که به اجماع نظر صیادان استان رسیده آن را بپذیرند.

وی اظهارکرد: در پایان اجرای این طرح قرار است با بازدیدهای میدانی از بنادر و اسکله های صیادی استان توسط شیلات مرکز ، بررسی های آماری و اخذ نظر از جامعه صیادی در رابطه با آن انجام شود.

رئیس اداره شیلات گناوه گفت: برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای صیادان در ارتباط با طرح دریابست با دعوت از مدیرکل شیلات و مسئولان ذی ربط از برنامه های این اداره است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها