یادداشت

شهید بهشتی اسوه صبر و عدالت

امروز سالگرد شهادت یکی از یاران امام‌(ره) و یکی از چهره‌های اصلی نهضت اسلامی یعنی آیت‌الله شهید دکتر بهشتی است. شهید بهشتی سیاستمرد فقیهی بود که هرگز از احقاق حق و احیای عدالت خسته نشد و نخل بلندی بود که در رکاب پر فیض او جز نیکی و پاکی و عطش خدمت به بینوایان نبود.
کد خبر: ۱۰۴۵۸۱۲

چند ماهی توفیق همکاری با شهید بهشتی در اوایل انقلاب و حضور در قوه قضاییه، برای اینجانب فرصتی بود تا گوشه‌‌هایی از شخصیت این شهید بزرگوار را درک کنم و باید تاکید کنم شهید بهشتی علم داشت و به علم خود عمل می‌کرد. بسیار صبور بود و خیلی کم پیش می‌آمد که عصبانی شود و در سیمای ایشان طمانینه خاصی وجود داشت.

شهید بهشتی بعد از حضرت امام(ره) در دوران انقلاب اسلامی، از اولین کسانی بود که به جوانان اهمیت می‌داد و درهر برنامه‌ای از جوانان سخن می‌گفت. ایشان عادل و حق‌طلب بود و به یاد دارم روزی در جلسه‌ای، فردی که می‌دانست ایشان با بنی‌صدر اختلاف‌نظر دارد، شروع به بدگویی از بنی‌صدر کرد ولی ایشان یکباره سخنانش را متوقف و تاکید کرد؛ نباید چنین انتقاداتی در غیاب بنی‌صدر، ولو این‌که به نفع شهید بهشتی است، ادامه پیدا کند.

بهشتی اولین کسی بود که بعد از انقلاب در سال 58 به حکم حضرت امام رئیس دیوان‌عالی کشور شد که این مقام از نظر اسلامی مقام بلندی است که توضیح آن در این مختصر نمی‌گنجد، اما چیزی که اهمیت بالایی دارد مظلومیت شهید بهشتی است که در تاریخ ماندگار شده است به‌طوری‌که حضرت امام در سخنان خود فرمودند آنچه غم‌انگیز است شهادت و کشته شدن بهشتی نیست بلکه مظلومیت ایشان است که بسیار سوزناک است.

در همین جا خوب است با توجه به مسئولیت شهید بهشتی در نظام اسلامی به جایگاه دستگاه قضا اشاره شود. از آنجایی‌که قوه قضاییه در جمهوری اسلامی ایران تامین‌کننده عدالت در کشور است لذا اهمیت بسیاری نسبت به دو قوه دیگر دارد چرا که هر جا عدالت باشد اسلام و دین نیز حضور دارد اما هر‌جا عدالت نباشد نه دین و نه اسلام وجود ندارد.

دکترسیدمحمد اصغری - وزیر پیشین دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها