چشم‌انداز 10 ساله فیسبوک از پایان عصر گوشی‌های هوشمند و روی کارآمدن عینک‌های هوشمند خبر می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۹۶
جنجال عینک‌های هوشمند آقای زاکربرگ

درست یک سال پیش بود که مارک زاکربرگ از چشم‌انداز ده ساله فیسبوک رونمایی کرد. بسیاری این چشم‌انداز جنجالی را ـ که ادعا شده است نسل گوشی‌های هوشمند را به فنا خواهد برد ـ تحقق‌ناپذیر و رویاگونه می‌پندارند. این در حالی است که زاکربرگ بتازگی در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان فیسبوک اعلام کرد در سال 1405/ 2026 نسل بشر را به عینک‌های هوشمند بی‌ضرری مجهز خواهد کرد که درست شبیه عینک‌های طبی معمولی هستند و کارکردهای اعجاب‌انگیزی دارند. وی همچنین نوید داد که فناوری هوش مصنوعی تا همین چند سال آینده به درجه‌ای از پیشرفت خواهد رسید که صحبت کردن با رایانه‌ها به راحتی صحبت کردن با انسان‌ها شود.

براساس چشم‌اندازی که زاکربرگ ترسیم کرده است، افراد از سراسر جهان می‌توانند تا چندی دیگر در واقعیت مجازی بدون نیاز به مجاورت فیزیکی با یکدیگر ملاقات کنند. حتی ممکن است صندوق‌دارهای فروشگاه‌ها به آواتارهای انسان‌نمایی تبدیل شوند که در واقع نرم‌افزارهای رایانه‌ای هوش مصنوعی هستند و به مدد روی چشم گذاشتن عینک‌های واقعیت افزوده قابل رؤیت خواهند شد. به بیان واضح‌تر، فیسبوک قصد دارد با عرضه‌ این عینک‌ها، تعاملات بین انسان‌ها را تسهیل کند و محدودیت‌های فیزیکی را از بین ببرد. عینک‌های واقعیت افزوده فیسبوک این قابلیت را دارند که روزی جای تلویزیون و حتی گوشی هوشمند را بگیرند، زیرا این فناوری بی‌سابقه قادر است با درهم آمیختن دنیای مادی و دیجیتال جایگزین نیاز به نمایشگرهای جداگانه نظیر تلویزیون و گوشی تلفن همراه شود.

اما این دنیای واقعیت مجازی که فیسبوک وعده‌اش را می‌دهد، خالی از نگرانی‌های عدیده نیست. با گسترش این عینک‌ها تشخیص حقیقت در دنیای مجازی و تفکیک حقایق از توهمات به طرز غم‌انگیزی دشوارتر خواهد شد و کاربران می‌توانند نسخه‌ای غیرواقعی از زندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند که اصلا وجود خارجی ندارد. مثلا یک نفر می‌تواند یک لیوان قهوه مجازی به میز صبحانه خود اضافه کند تا به مخاطبانش نشان بدهد هنگام صرف صبحانه تنها نبوده است! خطاهای گاه و بیگاهی که سهوا در سیستم‌های رایانه‌ای بروز می‌کنند نیز می‌توانند چنین دنیایی را به آشوب بکشانند. مثلا ممکن است عده‌ای از افراد به دلیل یک خطای جزئی در سیستم از محدوده دید کاربر خارج شوند یا عده‌ای دیگر که اصلا وجود خارجی ندارند در محدوده دید قرار بگیرند.

خلاصه این که بحث‌های فراوانی پیرامون عینک‌های هوشمند فیسبوک مطرح شده است و اکنون که این شرکت به فاز سوم چشم‌انداز ده ساله خود وارد می‌شود، انتظار می‌رود تأثیرات تحقق این ایده که به فیلم‌های علمی- ‌تخیلی می‌ماند بار دیگر با جدیت و آینده‌نگری از سوی مجریان این طرح بررسی و بازبینی شود.

منبع: entrepreneur.com

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها