راه‌اندازی مرکز بی‌خطرسازی پسماند پزشکی در آذربایجان شرقی

همزمان با روز زمین پاک، نخستین مرکز بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی غیربیمارستانی در استان آذربایجان شرقی بهره‌برداری شد.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۶۰

به گزارش ایرنا، دبیر کمیته پسماند دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جریان بهره‌برداری از این مرکز با اشاره به این که مدیریت پسماند پزشکی اجبار قانونی دارد، گفت: پروانه فعالیت مراکز خدماتی و درمانی ازجمله درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در صورتی که نسبت به امحای بی‌خطر زباله‌های پزشکی اقدام نکنند، تمدید نمی‌شود.

سیداسماعیل هاشمی اقدم با بیان این که یکی از معضلات بهداشتی تبریز با راه‌اندازی این مرکز رفع می‌شود، اظهار کرد: محیط سالم، لازمه شهر سالم است. وی با اشاره به مزیت‌های دستگاه‌های امحای زباله تولید داخل، خاطرنشان کرد: واردات این دستگاه‌ها به دلیل امکان تولید داخلی ممنوع است و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، اجازه خرید دستگاه‌های امحای زباله خارجی را ندارند.

رئیس هیات مدیره مرکز بی‌خطرسازی زباله‌های پزشکی غیربیمارستانی تبریز با اعلام این که فاز نخست این مرکز با ظرفیت 5/1 تا 2 تن در هر شبانه‌روز آغاز به کار می‌کند، خاطرنشان کرد: براساس اعلام مسئولان محیط زیست در شبانه‌روز 5/3 تن زباله پزشکی غیربیمارستانی در تبریز تولید می‌شود.

حامد غفارزاده با بیان این که تا‌کنون به دلیل نبود مرکز خصوصی بی‌خطرسازی زباله‌های تبریز به بیمارستان‌ها انتقال می‌یافت، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرساز هستند. وی با اعلام این که برای فاز نخست این مرکز 3 میلیارد ریال هزینه شده است، معرفی این مرکز به مراکز درمانی و آزمایشگاهی را از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز خواستار شد.

غفارزاده با اشاره به این که دستگاه مورد نیاز این مرکز با مهندسی معکوس در داخل کشور تولید شده است، گفت: کاهش 80 درصدی حجم زباله از ویژگی‌های این دستگاه است. وی با اشاره به این که زباله‌های پزشکی غیربیمارستانی شهر تبریز توسط وسلیه نقلیه‌ای ویژه به مرکز بی‌خطرسازی انتقال داده خواهد شد، ادامه داد: پودر به عمل آمده به صورت استریل به مرکز دفع پسماند شهر منتقل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها