خبر سلامت

تجویز این آزمایش‌ها را از پزشک‌تان بخواهید

چکاپ سالانه ساده، برای دور ماندن از بسیاری بیماری‌ها، قبل از آن که به مراحل حاد برسند، کافی نیست. در عین حال، بسیاری از آزمایش‌های مفید پزشکی هستند که پزشک، جز در صورت تقاضای بیمار، آنها را تجویز نمی‌کند. این موارد آزمایش هایی هستند که بهتر است برای اطمینان از سلامت خود، تجویز آنها را از پزشکتان بخواهید.
کد خبر: ۱۰۲۲۶۰۶

آزمایش سی‌آرپی فوق‌حساس: سطح پروتئینی به نام واکنشگر C را در خون اندازه‌گیری می‌کند. میزان این پروتئین در صورت وجود التهاب در بدن‌ که خطر سکته و بیماری‌های قلبی را در پی دارد افزایش پیدا می‌کند. افراد بالای 35 سال که یکی از فاکتورهای خطرپذیری بیماری‌های قلبی و سکته مثل پرفشاری خون، کلسترول بالا، چاقی، دیابت یا تاریخچه خانوادگی بیماری‌های قلبی و سکته را دارند، بهتر است تجویز این آزمایش را از پزشک خود بخواهند.

سونوگرافی دابلکس: این سونوگرافی با گرفتن تصویر سه‌بعدی از دو شریان بزرگ که دو طرف گردن قرار دارد، سرعت جریان خون در این دو رگ را بررسی می‌کند و برای افراد بالای 50 سال که فاکتورهای عمده بیماری‌های قلبی یا سکته را دارند یا سکته ناقص را تجربه کرده‌اند، توصیه می‌شوند.

اسکن قلب: کلسیم رسوب یافته در رگ‌های قلبی را که موجب تنگی آنها می‌شود بررسی می‌کند و برای افراد بالای 35 سال که بیشتر از دو فاکتور خطرپذیری بیماری‌های قلبی را دارا هستند، توصیه می‌شود.

آزمایش هموسیستئین: سطح هموسیستئین خون ـ یک آمینواسید طبیعی که با ریسک ایجاد پلاک در شریان‌ها مرتبط است ـ را اندازه‌گیری می‌کند و برای افراد بالای 35 سال که دست‌کم یک فاکتور خطرپذیری بیماری‌های قلبی یا سکته را دارا هستند،‌ توصیه می‌شود.

تست تردمیل: گرفتگی عروق کرونر را مشخص می‌سازد. اگر بالای 45 سال دارید و بیش از سه فاکتور اصلی بیماری‌های قلبی را دارا هستید یا قصد دارید ورزش‌های آیروبیک شدیدی را آغاز کنید،‌ بهتر است این آزمایش را انجام دهید.

تست قند خون ناشتا: سطح گلوکز خون و ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را بررسی می‌کند و برای افراد بالای 30 سال که یکی از عوامل خطرپذیری مثل چاقی، سبک زندگی کم‌تحرک یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارا هستند،‌ توصیه می‌شود.

کولونوسکوپی: التهاب، رشد غیرطبیعی و علائم اولیه سرطان روده بزرگ را مشخص می‌کند. افراد بالای 40 سال که عوامل خطرپذیری مثل بیماری‌های التهابی روده، سابقه پولیپ‌های روده بزرگ، مصرف دخانیات یا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ را دارند، بهتر است این آزمایش را انجام دهند.

اسکن دگزا: تراکم توده استخوانی، میزان قدرت استخوان‌ها و ریسک پوکی استخوان را می‌سنجد و برای افراد بالای 50 سال که بیشتر از دو عامل خطر مثل مصرف دخانیات، مصرف کافئین بالا، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی با کلسیم و ویتامین D پایین دارند، مناسب است.

تست پی‌اس‌ای: پروتئینی را در خون اندازه‌گیری می‌کند که شاخصه ابتلا به سرطان پروستات در سطوح خاصی است. در صورت دارا بودن فاکتورهای خطرپذیری مثل استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی بیماری و رژیم غذایی با چربی حیوانی بالا، بهتر است تست پی‌اس‌ای از 45 سالگی به بالا انجام شود.

منبع: bestlifeonline.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها