رسانه‌های انگلیسی‌زبان، روز پنجشنبه از اعزام هیاتی شامل دانشمندان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به سوریه برای بررسی انفجار خان شیخون خبر دادند. به گزارش العالم، اعضای این هیات قرار است ضمن بررسی مدارک موجود، با بازماندگان انفجار شیمیایی نیز گفت‌وگو کنند. انتظار می‌رود گزارش هیات حقیقت‌یاب تا سه هفته آینده منتشر شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۲۶

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به حادثه خان شیخون، بدون ارائه مدرکی، مدعی شد دولت وی معتقد است این رخداد «به احتمال فراوان» حمله‌ای از سوی دولت سوریه بوده است. این درحالی است که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با 100 درصد ساختگی خواندن تصاویر مربوط به بمباران شیمیایی خان شیخون بر ضرورت تحقیقات «بی‌طرفانه» درخصوص این حادثه تأکید کرد و در مورد بهره‌برداری از آن با «مقاصد سیاسی» علیه دمشق هشدار داد. سه‌شنبه 15 فروردین امسال حادثه شیمیایی مشکوکی در شهر خان شیخون سوریه دست‌کم 86 کشته بر جای گذاشت. آمریکا مسئولیت این حمله را به‌عهده دمشق دانست و به همین بهانه، جمعه گذشته به پایگاه شعیرات درحمص سوریه حمله موشکی کرد و 9 غیرنظامی از جمله پنج کودک را کشت. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد صدور دستور این حمله می‌گوید: درحالی که در حال خوردن تکه کیکی خوشمزه بودم، دستور این حمله را صادر کردم. برخی از منابع اعلام کردند بخشی از گزارش مربوط به این بمباران را ترامپ از ایوانکا دخترش و همسر یهودی‌اش جارد کوشنر دریافت کرده است. کوشنر در عین حال مشاور و دستیار ویژه ترامپ در امور مسائل غرب آسیاست.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای‌اش بر انجام تحقیقات سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی درباره استفاده از این نوع سلاح در سوریه تاکید کرده‌اند. دولت ایران نیز بارها خواستار انجام تحقیقاتی بی‌طرفانه در باره این حمله شیمیایی شده بود.

محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولیدالمعلم وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه روز گذشته در پایان نشست سه‌جانبه خود در مسکو راهکارهای حل سیاسی بحران این کشور، مبارزه با تروریسم و همچنین لزوم کمک به سوری‌ها را مورد تاکید قرار دادند.

در امتداد تحولات، سوریه طی دو روز گذشته شاهد تخلیه چهار منطقه سوریه از ستیزه‌جویان معارض و غیرنظامیان در فوعا و کفریا بود. با آغاز این عملیات که در قالب توافق میان دولت دمشق و گروه‌های ستیزه‌جو در ماه گذشته صورت گرفت، ستیزه‌جویان و غیرنظامیان از کفریا و الفوعه در استان ادلب و همچنین مناطق الزبدانی و مضایا در ریف دمشق خارج ‌شدند.

شبکه تلویزیونی المیادین، صبح دیروز در گزارشی از ورود اتوبوس‌های حامل 5000 غیرنظامی به حومه حلب خبر داد. انتظار می‌رود تاکنون بیش از 30 هزار نفر بر مبنای این توافق که میان ستیزه‌جویان و نیروهای دولتی به اجرا درآمده، منتقل شده باشند. هلال‌احمر سوریه بر اجرای این توافق که بزرگ‌ترین تبادل در نوع خود توصیف شده است، نظارت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها