سلامت خانه و آشپزخانه

مطمئن‌ترین روش‌های تصفیه آب

با فرارسیدن بهار و بیدار شدن طبیعت، گشت و گذار و تفریح در تفرجگاه‌های شهری و روستایی زیاد می‌شود و سفرهای چند روزه و پیک‌نیک‌های یکروزه به اوج خود می‌رسد، اما شاید برایتان پیش آید که طی سفر به منطقه‌ای، منابع آب آن برای شرب، تهیه غذا، شست‌و‌شوی ظروف و مواد خوراکی، مسواک زدن، تهیه یخ یا رعایت بهداشت پس از اجابت مزاج مطمئن نباشد و احتمال آلوده بودن آب به میکروب‌های بیماری‌زا زیاد باشد .
کد خبر: ۱۰۱۸۵۷۶

در این مواقع برای تصفیه آب سه روش جوشاندن، کلرزنی و تقطیر پیشنهاد می‌شود که البته بهتر است، برای حصول اطمینان بیشتر از بهداشتی شدن آب شرب، از مجموعه این روش‌ها استفاده شود. این روش‌ها در شرایط اضطراری که آب تمیز در دسترس نیست یا ذخیره آب رو به اتمام است، توصیه می‌شود .

پیش از این‌که از یکی از سه روش فوق برای بهداشتی کردن آب استفاده کنید، ابتدا صبر کنید تا ذرات معلق موجود در آب آلوده ته‌نشین شود؛ همچنین می‌توانید به کمک چای صاف‌کن یا چند لایه پارچه تمیز، آب را صاف کنید .

جوشاندن، مطمئن‌ترین روش حذف میکروب‌ها

یک کتری، قوری یا ظرف استیل یا لعابی نسبتا بزرگ را پر از آب کنید و در مجاورت با حرارت قرار دهید. از زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد و حباب‌های بزرگ پدید آمد، 10 دقیقه صبر کنید تا تمام عوامل بیماری‌زا شامل باکتری، و یروس و تخم انگل‌ها از بین برود. قبل از مصرف اجازه دهید که آب کاملا سرد شود. به دلیل خروج اکسیژن، این آب نسبت به آب شرب تصفیه‌شده شهری بی‌مزه است. پس با استفاده از جابه جایی این آب از یک ظرف به ظرف دیگر می‌توانید اکسیژن را به آن برگردانید تا مزه آن بهتر شود. مزیت دیگر جوشاندن آب این است که املاح قلیایی آب رسوب می‌کند و از سختی آب کم می‌شود .

کشتن میکروب با استفاده از مواد شوینده

یکی از ترکیبات کلر برای تصفیه آب، هیپوکلریت سدیم است. از آنجا که قدرت این مواد با گذشت زمان کاهش می‌یابد، بهتر است از مواد موجود در ظروف باز نشده یا تازه باز شده استفاده شود. 16 قطره از این مواد را به چهار لیتر آب اضافه کنید و هم بزنید. پس از نیم‌ساعت آب حاصله باید مختصری بوی مواد را بدهد. اگر چنین بویی وجود نداشت، مجدد به آن هیپوکلریت سدیم اضافه کنید و اجازه دهید 15 دقیقه دیگر باقی بماند. اگر باز هم بوی مواد استشمام نشد، نشان‌دهنده این است که آب، آلودگی شدیدی دارد و لازم است دور ریخته و از منبع آب دیگری استفاده شود .

مزیت تقطیر آب در چیست؟

تقطیر یعنی جوشاندن آب و سپس جمع‌آوری بخار آن به صورت قطرات متراکم. از این روش علاوه بر تصفیه آب، برای تهیه عرقیات گیاهی نیز استفاده می‌شود. به واسطه دو روش جوشاندن و کلرزنی، اغلب میکروب‌های موجود در آب شرب آلوده نابود خواهد شد اما در روش تقطیر علاوه بر حذف میکروب‌ها، فلزات سنگین و سمی، املاح و سایر مواد شیمیایی همچون نیترات موجود در آب نیز از بین خواهد رفت.

فاخره بهبهانی‌

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها