بوسنی و هرزگوین، کشوری در جنوب شرقی اروپا و پایتخت آن سارایووست. این کشور در مرکز جزیره بالکان واقع شده و جمعیت آن حدود چهار میلیون نفر است که از میان آنها 48 درصد بوسنیایی، 37 درصد صرب، 14 درصد کروات و 51 درصد نیز مسلمان هستند.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۱۹

ورود اسلام به بوسنی و هرزگوین: اسلام، گسترده‌ترین مذهب در بوسنی و هرزگوین است. این دین قرون 15 و 16 پس از غلبه حکومت عثمانی، به این کشور معرفی شد. البته سنگ‌نوشته‌ها و کاروانسراهایی وجود دارد که حضور بازرگانان ایرانی را نیز در آنجا پیش از حضور عثمانی‌ها نشان می‌دهد. مورخان معتقدند، مردم بوسنی در آن زمان با اسلام آشنایی پیدا کرده بودند. اکنون بیشتر جمعیت بوسنی مسلمان هستند و از اقلیت‌های مسلمانان از نژادهای دیگر می‌توان به مسلمانان آلبانی، رم، ترک و بخش کوچکی از کروات‌ها اشاره کرد.

جشن باشکوه طبیعت: یکی از آیین‌هایی که مسلمانان بوسنی و هرزگوین برگزار می‌کنند، جشن نوروز در 22 مارس - یک روز پس از ایرانیان - است. در این روز، مراسمی با نام سلطان نوروز برگزار می‌شود و آنها معتقدند بهار طبیعت را که حیات دوباره آن محسوب می‌شود، باید جشن گرفت و این روز را بسیار باشکوه برپا کرد. مردم بوسنی، این جشن را با آیین‌های دینی خود تلفیق کرده و رنگ و بویی مذهبی به آن داده‌اند.

آغاز ماتم و سختی: در این کشور روز اول ماه محرم، به دلیل واقعه کربلا، شروع غم و اندوه است و به همین دلیل این روز را ماتم می‌نامند. با وجود این که این زمان، آغاز سال نو هجری است، اما سال نو را به یکدیگر تبریک نمی‌گویند و به جای آن شهادت امام‌حسین(ع) و یارانش را تسلیت می‌گویند. مسلمانان بوسنی، ده روز اول ماه محرم را روزه می‌گیرند و هر نوع تفریح را کنار می‌گذارند و حتی هنگام افطار، غذاهای فقیرانه می‌خورند. آنها برای این که بتوانند واقعه کربلا را شبیه‌سازی کنند، آب تمیز نمی‌خورند و آن را با کمی خاک یا چای تلخ می‌نوشند؛ همچنین در تکیه‌ها روضه و نوحه برگزار می‌کنند.

عشق، سرآغاز زندگی: در بوسنی و هرزگوین کمتر پیش می‌آید که دختر و پسری براساس خواست خانواده خود ازدواج کنند. آنها معتقدند، عشق باید آنها را به سوی ازدواج و تشکیل خانواده سوق دهد. بنابراین خانواده‌ها شرایطی فراهم می‌کنند تا دختران و پسران بتوانند یکدیگر را ببینند و خودشان، شریک زندگی‌شان را انتخاب کنند. در گذشته ازدواج‌ها قومی صورت می‌گرفت و کمتر کسی با نژاد دیگر وصلت می‌کرد، اما پس از پایان جنگ داخلی این کشور، بیش از 40 درصد ازدواج‌ها میان نژادهای مختلف صورت می‌گیرد و به این ترتیب مردم این کشور، بیش از گذشته با هم متحد شده‌اند.

خوش‌خوراک‌های اروپایی: یکی از لذتبخش‌ترین تفریحات در بوسنی و هرزگوین غذا خوردن است. در اینجا هیچ کس به دلیل پرخوری شماتت نمی‌شود. در مهمانی‌ها، میزبان، سفره را از غذاهای متنوع پر می‌کند و از این‌که مهمان‌ها تمام غذاها را بخورند، خوشحال می‌شود. جالب این‌که اگر مهمان تمام غذای خود را بخورد، میزبان معمولا با فکر این‌که شاید او سیر نشده باشد، برای او غذا می‌کشد. بنابراین مهمان‌ها در این‌گونه مواقع، یک یا دو لقمه از غذایشان را در بشقاب باقی می‌گذارند و به این ترتیب می‌گویند که کاملا سیر شده‌اند. به دلیل 500 سال سلطه عثمانی بر این کشور، غذاهای مردم بوسنی و هرزگوین بشدت تحت‌تاثیر غذاهای ترکی است.

منبع: everyculture

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها