روز سخت آقای وزیر‌در بهارستان

امروز جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی انجام می‌شود. این بار دوم است که عباس آخوندی برای استیضاح به مجلس می‌رود و کمتر وزیری در طول چهار سال توسط دو مجلس مورد استیضاح قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۰۳۶۱۱

زمانی که حادثه قطار در منطقه هفت‌خوان رخ داد و تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند، برخی نمایندگان توقع داشتند وزیر راه و شهرسازی استعفا دهد، اما این کار را پورسیدآقایی، مدیرعامل راه آهن و معاون آخوندی انجام داد. البته انتقادات دیگری به وزیر راه و شهرسازی مطرح است و امروز تکلیف همه این موضوعات روشن خواهد شد.

در این خصوص با کارشناسان و نمایندگان موافق و مخالف استیضاح عباس آخوندی،گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

وزیر باید استیضاح شود

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به خبرنگار ما گفت: من جزو امضــاکننـدگان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستم و نسبت به عملکرد وی در این وزارتخانه انتقاد دارم. وی افزود: تصمیم نهایی، امروز در مجلس مشخص می‌شود، اما آنچه باعث شده وزیر در مقابل نمایندگان بایستد و به پرسش‌های آنها پاسخ بدهد، عملکرد ضعیف وی در بخش‌های مختلف راه و شهرسازی است.

به صلاح کشور نیست

خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سـرمایه‌گـــذار در ساخت آزادراه‌ها درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار ما گفت: با توجه به این‌که زمان زیادی تا پایان دولت نمانده به نظر می‌رسد استیضاح وزیر به صلاح کشور نیست.از سوی دیگر باید توجه داشت که دو وزارتخانه راه و مسکن در هم ادغام شدند و هرکسی در مدت شش ماه بخواهد سر کار بیاید، قطعا نمی‌تواند بر اوضاع مسلط شود.

وی افزود: برخی اقدامات و ناکارآمدی‌ها مختص وزیر نیست، زیرا به این موضوع احاطه ندارد.

خاشع با اشاره به هزینه‌های بالا برای ساخت راه‌آهن و راهداری ادامه داد: به این وزارتخانه بودجه کافی برای ارائه خدمات داده نشد، اما با همین منابع محدود آقای آخوندی توانست اقدامات زیادی را انجام دهد. اکنون شاهد این موضوع هستیم که تجهیزات راهداری مناسب نیست و اعتبارات کم است، اما با این حال وزیر راه و شهرسازی با منابع محدود، کارهایی کرده که توانسته حمایت‌هایی را به دنبال داشته باشد. دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در ساخت آزادراه‌ها تاکید کرد: در مقابل اعتباری که داده می‌شود، باید دید وزیر چقدر کار کرده است. با این‌که 400 هزار میلیارد تومان طرح ناتمام داریم، نماینده‌های مجلس باز هم برای برخی کارها به وزرا فشار می‌آورند.وی گفت: برای تصمیم به استیضاح باید نگاه عمیق‌تری داشت، اما اکنون این نگاه از سوی برخی افراد وجود ندارد.

فولادگر: انتقادات زیاد است

از سوی دیگر حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به جام‌جم توضیح داد: طی دو سال اخیر در یک محل، دو حادثه مرگبار اتفاق افتاد، اما آقای آخوندی به این موضوع توجهی نکرد. البته در جلسه استیضاح قبلی، ایرادات اساسی ایمنی حمل‌و‌نقل ریلی را هشدار داده بودیم، ولی باز هم شاهد اتفاقات ناگواری بودیم.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی، مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول فعالیت دولت یازدهم، جایگزین مسکن مهر اعلام شد، هیچ‌گاه معرفی نشد. البته طرح جامع مسکن هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کرده است. فولادگر اضافه کرد: توافقات خرید هواپیما مخفیانه انجام شده و حتی یک‌بار هم متن توافق به کمیسیون عمران داده نشد. از سوی دیگر در قرارداد شرکت فرودگاه‌های کشور و نبود نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی مدیران، ابهاماتی وجود دارد. این نماینده مجلس عنوان کرد: من جزو امضاکنندگان استیضاح آقای آخوندی هستم و وی باید نسبت به این موضوعات پاسخگو باشد.

عملکرد قابل قبول با حداقل منابع

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس در این باره به جام‌جم گفت: زمانی که کابینه دولت یازدهم معرفی شد، وزرا همه در یک سطح بودند و بیشتر آنها سابقه وزارت داشتند و تشابهی بین همه آنها وجود داشت که آن هم اعتبارات نقدی و ریالی برای انجام و ارائه خدمات بود. وی افزود: بودجه عمرانی با وجود این‌که در اقتصاد بسیار اهمیت دارد در برخی ردیف‌ها تنها یک درصد آن محقق شده و با وجود محدودیت منابع، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

یوسفیان ملا تصریح کــرد: وزارت راه و شهرســازی هم می‌توانست مانند وزارت جهاد کشاورزی که حتی یک زمین را هم یکپارچه‌سازی نکرد، خود را از طرح‌ها کنار بکشد، اما از طریق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و راه‌هایی از این قبیل توانست بخشی از منابع خود را تامین کند. این نماینده مجلس عنوان کرد: برخی انتقادات به وزارت راه و شهرسازی در مورد آزادراه تهران ـ شمال است که باید پیشرفت فیزیکی آن را مورد بررسی قرار داد و بعد درباره آن تصمیم گرفت. این آزادراه در دولت قبل در حال خروج از دستور اجرایی بود، اما اکنون حدود 80 درصد آن تکمیل شده است.وی تاکید کرد: با توجه به منابع محدود شاهد توسعه در بخش‌های ریلی و هوایی بودیم. در خصوص مسکن مهر هم که برخی می ‌گویند کاری انجام نشده، باید گفت که شخص آقای آخوندی با طرحی مانند مسکن مهر مخالف بود، اما هیچ وقت برای پایان آن کوتاهی نکرد. 85 درصد واحدهای تمام شده در منطقه پردیس خالی از سکنه است و برای توسعه آن، می‌خواستند آب لاهیجان را برای این واحدهای مسکونی منتقل کنند که در این صورت شاهد خشک شدن رودخانه هراز و از بین رفتن پرورش ماهی‌های شمال می‌شدیم.

برخی نمایندگان از حمایت آخوندی پشیمان شدند

فردین فرمند، نماینده حامی دولت در مجلس به خبرنگار ما گفت:کمیسیون عمران ایراداتی را مبنی بر فعالیت آقای آخوندی در نظر داشت که با حضور در این کمیسیون به پرسش‌ها پاسخ داد، اما افرادی که از آقای آخوندی هم حمایت می‌کردند، پشیمان شدند. نماینده مردم میانه در مجلس تصریح کرد: باید دید که جلسه استیضاح چه روندی را طی می‌کند و به نظر می‌رسد انتقادات به وزیر راه و شهرسازی در خصوص عملکرد ضعیف وی بیشتر باشد. وی در پاسخ به این که آیا شما موافق یا مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستید، گفت: فعلاً در این مورد نظری نمی‌دهم.

عملکرد آقای آخوندی قابل دفاع است

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن در این باره به خبرنگار ما توضیح داد:عملکرد وزیر راه و شهرسازی با توجه به محدودیت‌های زیادی که داشته، قابل قبول بوده و در حوزه سیاستگذاری‌ها، اولویت حمل و نقل ریلی، سر و سامان دادن مسکن مهر و برنامه‌ریزی در بخش حمل و نقل هوایی، نتیجه مطلوبی به دست آمده است. وی افزود: با وجود امکانات مالی زیاد در گذشته وزرای وقت نتوانستند چنین عملکردی را رقم بزنند، اما آقای آخوندی با حداقل امکانات، عملکرد خوبی داشته است. به نظر من جهتگیری‌های استراتژیک وزارت راه و شهرسازی درست بوده و نتایجی هم که به دست آمده، مطلوب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها