غده پروستات، غده‌ای به اندازه گردو است که در ناحیه لگن و درست زیر خروجی مثانه قرار گرفته است. این غده در مردان وجود دارد و پیشابراه را که مجرای تخلیه‌کننده ادرار است احاطه می‌کند. با افزایش سن مردان، غده پروستات تبدیل به یک نگرانی عمده می‌شود. از مهم‌ترین مشکلات مرتبط با پروستات می‌توان به پروستاتیت یا التهاب پروستات، هیپرپلازی (بزرگی) خوش‌خیم پروستات و سرطان پروستات اشاره کرد.
کد خبر: ۹۹۸۸۷۴

هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات شیوع قابل توجهی دارد، به طوری که با رسیدن به 70 سالگی، قریب 80 درصد آقایان دچار درجاتی از بزرگی پروستات می‌شوند. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که بافت‌های مرکزی غده پروستات رشد و بر پیشابراه فشار وارد کرده و جریان طبیعی ادرار را دچار اختلال کنند. ابعاد طبیعی پروستات در حالت عادی 4×3×2 سانتی‌متر است.

از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های هایپرپلازی پروستات می‌توان به نیاز مکرر و بعضی اوقات، فوریت برای ادرار کردن، سختی در شروع جریان ادرار، کاهش قدرت جریان ادرار، نیاز به دفع شبانه ادرار و دفع ادرار به صورت منقطع و قطره قطره بویژه در انتهای ادرار اشاره کرد.

ناتوانی در دفع ادرار به علت بزرگی بیش از حد پروستات، فوریتی اورژانسی است که باید مورد پیگیری و درمان قرار گیرد. اگرچه بزرگ شدن پروستات از 50 سالگی آغاز می‌شود ولی ممکن است بعضی آقایان این مشکل را در 70 یا 80 سالگی تجربه کنند.

هیپرپلازی (بزرگی) خوش‌خیم پروستات (BPH) با مصرف دارو قابل کنترل است. واژه‌خوش خیم، این بیماری را از سرطان پروستات افتراق می‌دهد. همان طور که ذکر شد، در 80 سالگی از هر پنج مرد، چهار نفر بزرگی خوش‌خیم پروستات را تجربه می‌کنند. به علل ناشناخته، مردان سیاهپوست بیشتر از مردان سایر قوم‌ها دچار مشکلات پروستات می‌شوند.

بزرگ شدن غده پروستات، یک بیماری تهدیدکننده حیات نیست، مگر این که نشانه‌ها تشدید شود و ادرار کردن را غیرممکن یا سخت کند. احتباس ادرار، احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری و آسیب‌های کلیوی را بشدت بالا می‌برد.

دارودرمانی می‌تواند نشانه‌های متوسط BPH را کنترل کند. از مهم‌ترین داروهای قابل استفاده در درمان بزرگی پروستات می‌توان به گروهی موسوم به داروهای مسدودکننده آلفا اشاره کرد. داروهایی مانند پرازوسین، ترازوسین و تامسولوسین در این گروه قرار دارند.

این داروها با شل کردن عضلات اطراف پروستات در تخفیف علائم بزرگی پروستات موثر هستند. فیناستراید، داروی دیگری است که با مهار تولید شکل فعال هورمون جنسی مردانه (تستسترون) که باعث رشد غده پروستات می‌شود، منجر به جمع و کوچک شدن این غده می‌شود.

اگر درمان دارویی موثر واقع نشود، می‌توان با خارج کردن تمام یا بخشی از غده پروستات، فشار را از روی پیشابراه برداشت.

در کنار داروهای شیمیایی، فرآورده‌های گیاهی متعددی وجود دارد که برای رفع مشکلات پروستات عرضه می‌شود. از مهم‌ترین فرآورده‌های گیاهی که برای درمان بزرگی پروستات استفاده می‌شود، می‌توان به عصاره ریشه گزنه، گیاه پیجیوم آفریکانوم و روغن تخم کدو اشاره کرد. اگر نشانه‌های شما مختصر است و موجب آزار شما نمی‌شود، ممکن است نیازی به مصرف دارو نداشته باشید ولی لازم است با بروز نشانه‌های بیماری به پزشک مراجعه کنید تا شدت بیماری مشخص و درمان مناسب انتخاب شود. بسیاری از همکاران متخصص ارولوژی بر این باورند که آقایان پس از 50 سالگی باید به صورت سالانه از نظر مشکلات مربوط به پروستات مورد معاینه قرار گیرند.

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها