بررسی و مقایسه لیفان 820 و هیوندای سوناتا مدل 2009 که در رده میانه‌ قیمت‌های بازار با هم رقابت می‌کنند

جدال جوان چینی با میانسال کره‌ای

اگر آنقدر پول دارید که می‌توانید از سد خودروهای رده متوسط بازار بگذرید و از خرج کردن نگرانی‌ ندارید، گزینه‌های فراوانی پیش روی شما قرار دارد. در بازه قیمتی 80 تا 100 میلیون تومان انواع مختلفی از خودروها را می‌توان خرید که انتخاب‌های مناسبی هم هستند. کافی است با خودتان کنار بیایید که پس از جمع‌آوری پول‌هایتان می‌خواهید خودروی صفر کیلومتر سوار شوید یا از راندن خودروهای دست دوم که هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارند ابایی ندارید.
کد خبر: ۹۹۸۸۵۳

اگر به نو بودن خودرو علاقه دارید یا می‌توانید خود را برای سوارشدن به خودروهای دست دوم قانع کنید، ادامه این مقاله را بخوانید.

هیوندای سوناتا و لیفان 820 در گذر زمان

نمونه اولیه هیوندای سوناتا ـ که می‌توان آن را از محبوب‌ترین محصولات وارداتی هیوندای در ایران به شمار آورد ـ سال 1364/ 1985 و برای رقابت با دوو رویال تولید شد و از همان ابتدا همزمان با استفاده از فناوری‌های میتسوبیشی ژاپن و استفاده از تجهیزات رفاهی فراوان، جزو خودروهای پرطرفدار بازار داخلی کره‌جنوبی و پس از آن اروپا و آمریکا قرار گرفت. اولین نمونه‌هایی که از این خودرو به صورت محدود وارد ایران شد، جزو نسل سوم آن بود که بین سال‌های 1372/ 1993 تا 1377/ 1998 تولید می‌شد. پس از آن، دیگر از این محبوب لوکس خبری نبود تا با شروع سال 1383/ 2004 نسل پنجم آن با حضور مجدد در بازار داخل، مشتاقان خود را از چشم‌انتظاری نجات داد.

رقیب هیوندای سوناتا 2009 در این گزارش از آخرین دستاوردهای شرکت لیفان چین است. لیفان 820 خودرویی است که سازندگانش تلاش دارند آن را هم‌ردیف یکی از بزرگان صنعت خودروسازی ژاپن، یعنی تویوتا کمری معرفی کنند. از میان خودروسازان چینی که در ایران حضور دارند، لیفان از قدیمی‌‎ترین‌ها به شمار می‌آید. این شرکت که سال 1371/ 1992 تاسیس شده، با مدل 520 خود وارد بازار رقابت ایران شد؛ ولی در مواجهه با محصولاتی همچون سمند، تندر90 و پژو 405 با شکست روبه‌رو گردید. این شکست شرکت لیفان را ناامید نکرد و در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه، محصولات دیگری را نیز برای به دست آوردن بازار فروش راهی ایران کرد. مدل‌های 620 و ایکس 60 نمونه‌هایی بود که توانست شکست 520 را جبران کرده و وجهه لیفان را در میان مصرف‌کنندگان ایرانی تا حدی اصلاح کند.

اما برگ برنده لیفان نمونه لوکس 820 بود که با عنوان پرچمدار این شرکت پا در میدان سدان‌های زیر 100 میلیون تومان گذاشت؛ خودرویی که بعد از خارج شدن نیسان ماکسیما از خط تولید، لوکس‌ترین سدان مونتاژ داخل را یدک می‌کشد.

اولویت با کیفیت ساخت بهتر یا طراحی جدیدتر

بازطراحی سوناتا سال 1387/ 2008 و توسط شرکت HATCI انجام شد. آن طور که گفته می‌شود، این شرکت که در میشیگان آمریکا واقع است وظیفه طراحی خودروهای هیوندای و کیا را بر عهده دارد. در نمونه‌ 2009 سوناتا هم در ظاهر و هم در داخل اتاق تغییراتی ایجاد شده بود تا شباهت بیشتری به برادر خود، هیوندای آزرا داشته باشد.

سوناتا از لحاظ ابعاد کلی و حتی در ریزترین اجزای خارجی دقیقا مشابه مدل پیشین است و از این رو تشخیص خودروی سوناتا 2009 از سوناتا 2006 دشوار به نظر می‌رسد و حتی اگر بیننده شاهد تغییرات انجام شده در بدنه و طرح خارجی مدل فیس‌لیفت باشد، تصور خواهد کرد صاحب اتومبیل تغییرات موجود را انجام داده است.

چراغ‌های جلوی سوناتا 2009 فیس‌لیفت با ارتفاع بیشتر در کنار ضربه‌گیرهای کرومی لبه سپرها و جلو پنجره براق و بزرگ‌تر نسبت به نمونه قبل باعث شده بود خودرو لوکس‌تر به نمایش درآید. سوناتا 2009 در قسمت عقب خود عملا بی‌تغییر مانده است؛ بجز چراغ‌های عقب که هرچند شبیه نمونه 2006 هستند، اما از فناوری ال‌ای‌دی بهره می‌برند.

توجه به لوکس‌گرایی به کابین هم کشیده شده و باعث شده هنگام نشستن در کابین سوناتا، حس نشستن در یک لکسوس کره‌ای برای سرنشین تداعی شود. کیفیت قطعات در سطح مطلوبی قرار دارد و استفاده از قطعات چوبی و فلزی خوش‌ساخت در کابین، جلوه لوکس این قسمت را افزایش داده است. نقش پوشش چرمی‌ صندلی‌های راحت هم در زیبایی کابین بی‌تاثیر نیست. تریم داخلی کابین در دو رنگ کرم و مشکی روی این مدل عرضه شد. در این میان مدل‌هایی که از تریم مشکی کابین برخوردارند، در بعضی جزئیات از کیفیت بالاتری برخوردارند. صندلی‌های سوناتا نرم و راحت هستند و از فضای مناسبی بهره می‌برند. تنها مشکل صندلی‌های جلو، پشتی آنهاست که کمتر می‌توان رویشان لم داد و در مسیرهای طولانی ‌موجب خستگی می‌شوند.

لیفان 820 که به عنوان لوکس‌ترین سدان چینی در این رقابت شرکت کرده است، در بخش جلوی خود به چراغ‌های جدیدی مجهز شده که حس مدرن بودن را به تماشاگر القا خواهد کرد. به دلیل به روز بودن، این چراغ‌ها از فناوری ال‌ای‌دی بهره می‌برند. جلوپنجره این خودرو نیز بخوبی طراحی شده و علاوه بر این که جلوه خوبی به این خودرو بخشیده در خنک نگهداشتن موتور نیز نقش زیادی ایفا می‌کند.

اگر از کنار به 820 نگاه کنیم، اولین نکته منفی در طراحی این خودرو را خواهیم دید: کوچک‌بودن چرخ‌های این خودرو. البته این موضوع در اکثر قریب به اتفاق محصولات چینی قابل مشاهده است، اما اگر دنبال نکته مثبت در طراحی این خودروی جدید باشید، می‌توانیم به بال نصب شده روی صندوق عقب آن اشاره کنیم که علاوه بر آن که حالت آیرودینامیک مناسبی ایجاد کرده، در کنار نیز چراغ‌های ال‌ای‌دی جلوه زیبایی به وجود آورده است.

لیفان در زمینه طراحی داخل کابین 820 با احتیاط عمل کرده و در این خصوص نمی‌توان آن را رقیب جدی سوناتا در نظر گرفت. تنها حُسن طراحی ساده داشبورد 820، آسانی دسترسی به بخش‌های مختلف کنترل‌کننده خودرو است.

هرچند نمی‌توان به طراحی داخلی لیفان 820 نمره قابل قبولی به نسبت به روز بودن آن داد، اما فضای مناسب برای سرنشینان و همچنین فضای بار 510 لیتری در صندوق عقب در کنار ممانعت از ورود صدای موتور به داخل از نکات مثبت آن به شمار می‌آید.

آنچه در دل این رقبا می‌گذرد

لیفان 820 در چین با دو پیشرانه عرضه می‌شود؛ اولی که چهار سیلندر و 8/1 لیتری است در کنار جعبه دنده پنج سرعته دستی می‌تواند در مدت 8/15 ثانیه به 100 کیلومتر برسد و در نهایت سرعت 180 کیلومتر را برای سرنشینانش به ارمغان بیاورد. نمونه دیگر پیشرانه که برای 820 در نظر گرفته شده، موتور قدرتمند 4/2 لیتری است که در کنار یک جعبه دنده شش حالته اتوماتیک می‌تواند لذت رانندگی را به سرنشینانش منتقل کند.

اما کرمان خودرو فقط نمونه 4/2 لیتری را برای بازار ایران انتخاب کرده است. ابتدا شاید این خبر خوبی باشد، اما وقتی به عملکرد این موتور نگاه می‎کنیم کمی دلسرد می‎شویم؛ زیرا این موتور 158 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در مقایسه با حجم آن، رقم قابل توجهی نیست. این در حالی است که کره‎ای‎ها و ژاپنی‎ها از موتوری با این حجم موفق به استخراج حدود 180 اسب بخار قدرت شده‎اند. جالب‌تر آن که قدرت و گشتاور 226 نیوتن‌متری اعلامی لیفان 820 دقیقا برابر با کمری است.

پیشرانه 820 عملکردی کاملا معمولی دارد و ایراد خاصی نمی‎توان به آن وارد کرد، مگر این که اهل شتابگیری ناگهانی و رانندگی اسپرت باشید که در این صورت بعضا خودرو کند احساس شده و توان موتور برای جابه‌جایی وزن 1545 کیلوگرمی آن ناکافی به نظر می‌رسد.

در مقابل هیوندای سوناتا، به عنوان رقیب جدی لیفان 820 در بازار نیز دارای موتور چهار سیلندر است که می‌تواند 174 اسب‌بخار قدرت تولید کند و با گشتاور 227 نیوتن‌متر در 4000 دور در ثانیه این سدان لوکس کره‌ای را در 4/10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند. سرنشینان سوناتا این اقبال را دارند که تا حداکثر سرعت 202 کیلومتر در ساعت را با این خودرو تجربه کنند. تمام این قدرت را اگر در کنار یک جعبه دنده پنج حالته اتوماتیک قرار دهید می‌توانید لذت رانندگی را بیش از پیش احساس کنید؛ خصوصا اگر این جعبه دنده قابلیت تغییر دستی دنده‌ها را نیز داشته باشد.

کفه ترازو به کدام سمت متمایل می‌شود؟

همان طور که ملاحظه کردید، این دو خودرو از دو نسل کاملا متفاوت هستند و از فناوری‌های ساخت متفاوتی بهره می‌برند. هیوندای سوناتا 2009 خودرویی است کره‌ای از آخرین ویرایش نسل پنجم آن و لیفان 820 نیز اگرچه جزو جدیدترین خودروهای معرفی شده به بازار است و خود را در ردیف خودروهای لوکس قرار داده؛ اما هنوز راه زیادی را باید بپیماید تا قابلیت‌های خود را در زمینه‌های فناوری و کیفیت ساخت به دوستدارانش نشان دهد. این موضوع را در نظر داشته باشید که ما خودروهایی را با یکدیگر مقایسه کردیم که هرچند از نظر سطح قیمت در یک رده هستند، اما نباید از سال ساخت آنها غافل ماند. همین مساله کافی است تا دریابیم اگر بتوانیم یک هیوندای سوناتای 2009 کم کارکرد و سالم را انتخاب کنیم در انتخاب خود چندان دچار اشتباه نشده‌ایم.

جدول مقایسه فنی هیوندای سوناتا مدل 2009 و لیفان 820

خودرو

هیوندای سوناتا مدل 2009

لیفان 820

سال طراحی

2008

2015

موتور

4 سلیندر / 16 سوپاپ

4 سلیندر / 16 سوپاپ

حجم موتور

2400 سیسی

2400 سیسی

حداکثر قدرت

174 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

158 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

227 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه

221 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده

گیربکس اتوماتیک 5 دنده تیپترونیک

(با قابلیت تعویض دستی)

6 سرعته اتوماتیک

حداکثر سرعت

202 کیلومتر در ساعت

180 کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا 100

4/10 ثانیه

4/13 ثانیه

مصرف ترکیبی سوخت در 100 کیلومتر

8/8 لیتر

2/10 لیتر

تجهیزات رفاهی

10 عدد کیسه هوای جانبی راننده، سرنشین و جانبی ـ تنظیم برقی صندلی راننده ـ گرمکن صندلیهای جلو ـ پشت سریهای فعال هنگام تصادف ـ تودوزی چرم ـ سنسور پارک عقب ـ کروز کنترل ـ سیستم پخش MP3 با ظرفیت شش دیسک ـ ساب ووفر ـ چهار بلندگو ـ نمایشگر 7 اینچی سفارشی

6 عدد کیسه هوای جانبی راننده، سرنشین و جانبی، مانیتور 8 اینچ دارای سیستم پخش MP5 با خروجی AUX و IPOD به همراه ورودی USB، صندلیهای جلو برقی به همراه گرمکن صندلی راننده، صندلیهای عقب چرمی، کروز کنترل، GPS, بلوتوث، سنسور پارک عقب، ISOFIX، سنسور Daylight، سیستم ESP

قیمت در بازار داخل

85 تا 95 میلیون تومان

80 تا 90 میلیون تومان

محمدرضا نجفی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها