برنامه‌سازان شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از طریق تولید برنامه‌های شاد و جذاب در قالب‌های مختلف همچون جنگ، نمایش و طنز تلاش می‌کنند نشاط اجتماعی، امیدواری و خوشبینی را به مخاطبان رسانه ملی انتقال بدهند و حال مردم را خوب کنند. البته خنداندن مخاطب کار راحتی نیست و برنامه‌سازان نمی‌توانند با تولید برنامه‌های ساده مردم را بخندانند و برای دست یافتن به این موضوع باید تلاش‌شان را بیشتر کنند تا بتوانند با برنامه‌های شاد، سبک زندگی بینندگان و شنوندگان خود را متحول کنند. همین بهانه‌ای شد برای تهیه گزارش که به سراغ مدیران، تهیه‌کنندگان و کارشناسان رسانه برویم تا از آنها این سوال را جویا شویم که رسانه ملی با بهره بردن از چه راهکارهایی می‌تواند مخاطبان را شاد و آنها را هر چه بیشتر به زندگی امیدوار کند.
کد خبر: ۹۹۸۷۰۶
نشاط اجتماعی روی موج رسانه ملی

نوآوری در برنامه‌های شادی‌آور

هاشم رضایت، تهیه‌کننده برنامه «دورهمی» در پاسخ به این سوال که رسانه ملی باید از چه راهکارهایی استفاده کند که نشاط اجتماعی را به مردم انتقال بدهد و حال مردم را خوب کند، به جام‌جم گفت: ما باید شبکه‌ای داشته باشیم که مردم با دیدن برنامه‌های آن لبخند بزنند و با آرامش بخوابند. در همین خصوص شبکه نسیم راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: وقتی من در شبکه نسیم به عنوان قائم‌مقام دکتر حسین کرمی ـ که یکی از بهترین مدیران سیماست ـ فعالیت می‌کردم از رامبد جوان دعوت کردم و تاکید داشتم برنامه‌ای بسازد که مردم را به شادی و لبخند دعوت کند. او هم طرح «خندوانه» را ارائه کرد. بعد از آن احساس کردم باید قدم بلندتری برداریم و برنامه دورهمی شکل گرفت.

این تهیه‌کننده با تاکید بر این مساله که تلویزیون، رسانه‌ای است که به مردم خط و هدف را نشان می‌دهد، ادامه داد: تلویزیون فقط رسانه سرگرم‌کننده صرف نیست، بلکه در کنار سرگرمی، دانشگاه هم است و در مقاطع گوناگون اجتماعی باید نقش‌هایش را بدرستی ایفا کند. مهم‌ترین نقشی که در این مقطع تلویزیون باید ایفا کند این است که برنامه‌ها با هدف نشاط اجتماعی پخش شود. ما باید مردم را به این سمت هدایت کنیم.

رضایت عنوان کرد: البته تولید برنامه‌هایی با محوریت نشاط اجتماعی کار آسانی نیست و هر چقدر هم کار کنیم باز هم کم است. برنامه‌های طنز باید متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی باشد. در گذشته مردم با تماشای برنامه‌های خیلی ساده می‌خندیدند، اما الان نیاز به تنوع و نوآوری در برنامه‌های شادی‌آور در تلویزیون داریم. وقتی ما در خانه شاد باشیم، می‌توانیم شادی را به همه اعضای خانواده انتقال بدهیم و در نتیجه، ارتباط میان همه به نتایج بهتری ختم می‌شود. وقتی ما شادی را تزریق کنیم، می‌توانیم بازدهی خوب در تمام زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و در نهایت پیشرفت کشور داشته باشیم.

فرهنگ قناعت

دکتر عباس اسدی، استاد دانشگاه علامه و کارشناس رسانه درباره راهکارهای رسانه ملی برای تزریق نشاط اجتماعی به مردم معتقد است: ما باید ریشه‌ها و دلایل این مساله را پیدا کنیم که چرا مردم مثل سابق خیلی شاد نیستند و بعد بر آن اساس برنامه‌ریزی و برنامه‌های شاد تولید کنیم. بخشی از شاد نبودن مردم به مسائل مالی برمی‌گردد. بنابراین باید برنامه‌هایی تولید شود و کارشناسان در آن برنامه‌ها به مخاطبان آموزش بدهند که چطور می‌توان با کمترین امکانات مالی، شاد بود و پرنشاط زندگی کرد .

وی با اشاره به این که باید برای رقم خوردن اتفاقات شادی‌آور در زندگی فرهنگ‌سازی کنیم، عنوان کرد: ما باید به مردم یاد بدهیم همه اتفاقات شادی‌آور به مسائل مالی ختم نمی‌شود و می‌توان با انجام دادن کارهای کوچک هم شاد بود. به همین دلیل لازم است فرهنگ قناعت را به مردم آموزش بدهیم، زیرا جامعه به سمت مادی‌گرایی پیش می‌رود. در واقع از طریق کارشناسان، برنامه‌های طنز و مفرح می‌توان این فرهنگ را تقویت و نهادینه کرد. به عنوان نمونه می‌توان به مردم این مهارت را آموزش داد که از رفتن به یک پارک هم می‌توانند شاد شوند. این کارشناس ادامه داد: شاد بودن جامعه به خود افراد برمی‌گردد و شادی را باید از خانواده شروع کرد. رسانه ملی در این باره وظیفه سنگینی به دوش دارد و باید با ساخت برنامه‌های متنوع در حوزه‌های مختلف این مسئولیت را به بهترین شکل انجام بدهد. در ضمن، این اتفاق فقط با چند مجموعه و برنامه ترکیبی طنز صورت نمی‌گیرد. باید این اتفاق در همه برنامه‌ها و حوزه‌های مختلف بیفتد.

کپی‌کاری نکنیم

دکتر صدیقه ببران، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه نیز اعتمادسازی را به عنوان اولین راهکار برای شاد کردن مخاطب ذکر کرد و گفت: اگر مخاطب به رسانه اعتماد داشته باشد، مسلما تاثیرپذیر است و در غیر این صورت نتیجه عکس خواهیم گرفت. توجه به نیاز مخاطبان در زمان‌های مختلف به عنوان راهکار دوم مطرح می‌شود و بعد از آن استفاده از تکنیک‌ها، فناوری‌های نوین و اصول حرفه‌ای برنامه‌سازی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: باید به محتوای برنامه‌ها توجه داشت. صرفا با کپی‌برداری نمی‌توان برنامه‌های شاد فرهنگی تولید کرد. می‌توان از برنامه‌های خوب دنیا الگو گرفت و البته باید آن را ایرانیزه کنیم تا با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد. برنامه‌سازان می‌توانند برنامه‌های شاد تولید کنند، اما باید مراقب باشند به سمت لودگی نروند و مردم را نباید در این زمینه دست‌کم گرفت.

این کارشناس رسانه با اشاره به برنامه‌های پرمخاطب خندوانه و دورهمی گفت: این دو برنامه خوب است، اما کافی نیست و ما باید برنامه‌های دیگری هم داشته باشیم که نشاط اجتماعی را به مخاطب انتقال بدهیم و آنها را بخندانیم. نباید همه برنامه‌ها به برنامه‌های گفت‌وگو محور و آشپزی ختم شود. باید شوهای خانوادگی جذاب داشته باشیم. ضمن این که دولت هم باید کارهای فرهنگی خوب انجام بدهد تا مردم شاد شوند و احساس شادابی و امید به آینده در آنها زنده شود.

تولید برنامه‌های نشاط آور تازه در شبکه نسیم

دکتر حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم درخصوص این‌که رسانه ملی باید چه راهکارهایی را در پیش بگیرد تا بتواند نشاط اجتماعی را به مردم منتقل کند، توضیح داد: توجه شما به این مقوله، نشانه خوبی است. ما به خاطر فرهنگ خاصی که داریم، چند لایه زندگی می‌کنیم. بنابراین خندیدن، خنداندن، شاد کردن و... فرمت‌های خاصی دارد و ما هم به این فرم‌ها عادت کرده‌ایم و وقتی از حدی جلوتر برویم نسبت به آنها موضع می‌گیریم و این کار را دشوار می‌کند. بنابراین نقدکردن یا آسیب‌شناسی اجتماعی برای ما راحت‌تر از توصیف یک اتفاق اجتماعی مثبت‌اندیشانه است. جالب است که نگاه ما برای نقد کردن تیزبینانه‌تر است.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی شبکه نسیم گفت: این شبکه محصول تعاملات درون سازمانی است و بعد از بررسی‌های لازم نسبت به شرایط اجتماعی و روانی جامعه راه‌اندازی شد تا مجموعه‌ها و برنامه‌های شادی و نشاط بخش پخش کند و مردم را امیدوار و خوشبین سازد و به آنها آرامش روحی و روانی بدهد. در بخش‌هایی موفق بوده‌ایم و برای بهتر شدن هم تلاش می‌کنیم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها