رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان:

آلودگی هوا انسان را پرخاشگر می‌کند

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اثر قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها نظم ژنتیکی بدن انسان به هم می‌خورد و انسان مستعد رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود.
کد خبر: ۹۹۵۴۲۸

به گزارش ایسنا، غلامرضا شیران در نشست تخصصی بررسی تأثیر آلودگی هوا بر رفتارهای اجتماعی شهروندان در خصوص فرهنگ ایمنی و ترافیک پس از تعریف واژه‌های فرهنگ و فرهنگ عدالت اظهار کرد: فرهنگ به دو بخش مادی و معنوی تقسیم می‌شود که اگر بخش مادی آن فراهم نباشد نمی‌توانیم خواستار رعایت بخش معنوی از سوی مردم باشیم.

وی افزود: فرهنگ آموختنی است و فاصله‌ای که بین رفتار ما و رفتار معقول وجود دارد باید با آموزش پر شود. مدل‌های فرهنگی متفاوتی وجود دارد که کشورهای موفق روی آن کارکرده‌اند و آن را با وضعیت فرهنگی خود تطبیق داده‌اند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: زمانی که نسبت گازهای موجود در هوا به هم می‌خورد اصطلاحاً به آن آلودگی هوا می‌گوییم. به هم خوردن این نسبت ممکن است طبیعی یا مصنوعی (نتیجه فعالیت‌های انسانی) باشد.

شیران با اشاره به انواع آلاینده‌های اولیه، ثانویه و برتر تصریح کرد: بر اثر قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها نظم ژنتیکی بدن به هم می‌خورد و انسان مستعد انجام رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود.

وی با بیان اینکه گاز منو اکسید کربن روی قوه تشخیص مغز تأثیر می‌گذارد، گفت: هرچه میزان گاز منو اکسید کربن موجود در هوا بیشتر باشد قوه تشخیص بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین مردم باید بیشتر مراقب کیفیت هوا باشند و بدانند هر اقدامی در این زمینه، چه خوب و چه بد دامنگیر خودشان می‌شود.

همچنین، جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با طرح این سؤال که چرا زمانی که آلودگی هوا ما را کلافه می‌کند برای کاهش آن کاری انجام نمی‌دهیم؟ گفت: آلودگی هوا از گذشته وجود داشته اما چندان دامنگیر نبوده است در حالی که امروز با آمارهای فوق‌العاده سرطان و ام‌اس و بیماری‌های دیگر روبه رو هستیم که متأثر از آلودگی هستند.

سرهنگ حسین حسین زاده با اشاره به سابقه 150 ساله علم جرم‌شناسی تصریح کرد: این علم افراد را از نظر جسمی، روانی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر در هرکدام از این ابعاد خللی ایجاد شود زمینه بروز جرم افزایش می‌یابد. اکنون بحث محیط زیست نیز به این ابعاد اضافه شده و می‌تواند بر رفتار افراد تأثیر بگذارد.

وی افزود: هزینه‌های سنگینی مانند خرید موتورسیکلت‌های برقی در خصوص برنامه‌های ترافیکی شده است. موتورسیکلت‌ها به علت سوختن ناقص مواد نفتی هوا را چند برابر خودروهای سواری آلوده می‌کنند، آیا وقت آن نرسیده که موتورسیکلت‌ها را از پایتخت فرهنگ و تمدن برچینیم؟

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: تحقیقات نشان داده که بین 20 تا 25 درصد افراد به‌واسطه آلودگی‌های محیط زیست از مشکلات عاطفی و نقص رفتاری رنج می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها