آخرین وضعیت آواربرداری در ساختمان پلاسکو

خارج کردن اجساد، اولویت اول

نمایندگان دستگاه‌های امدادی و اجرایی عصر دیروز در محل ریزش ساختمان پلاسکو در جمع خبرنگاران حاضر شده و به تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی و آواربرداری پرداختند.
کد خبر: ۹۹۳۸۲۷

نمونه‌برداری از 19 خانواده حادثه‌دیده پلاسکو

مصطفی قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در این نشست خبری گفت: تاکنون 19 خانواده شهدای آتش‌نشان و شهروندان برای نمونه‌برداری دی.ان.ای به پزشکی قانونی آمده‌اند. 15 خانواده آتش‌نشان و چهار خانواده شهروندان در پزشکی قانونی حاضر و کار نمونه‌برداری دی.ان.ای انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون شش پیکر تحویل داده شده است. تعیین زمان مرگ، علت مرگ و این‌که چند ساعت از فوت می‌گذرد مشخص می‌شود. شامگاه یکشنبه سه جسد تحویل پزشکی قانونی شد اما موضوع مهم این است که گرم بودن اجساد به معنی این نیست که اجساد بتازگی فوت کرده باشند.

خارج کردن اجساد از زیر آوار اولویت است

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران نیز سخنران بعدی بود که گفت: در حال حاضر اولویت اول خارج کردن اجساد از زیر آوار است. اجساد دارای فساد نعشی پیشرفته و تروما بوده و از مدت فوت آنها زمان زیادی گذشته بود. خدمات قضایی در ارتباط با اموال انجام شده و مالکان به نوبت مراجعه و برای دریافت گاوصندوق‌ها اقدام می‌کنند. همچنین خدمات و مشاوره‌های قضایی به افراد و کسبه حاضر ارائه شد.

‌ دشواری در یافتن اجساد

علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیزسومین مسئولی بود که به ابعاد حادثه پلاسکو پرداخت و گفت: ساختمان پلاسکو با 17 طبقه با زیربنایی با وسعت 33 هزار متر مربع آتش گرفت و خاموش کردن این آتش کار دشواری بود. نکته مهم عملیات این بود که آتش‌نشان‌ها موفق به خارج کردن شهروندان از داخل ساختمان شده بودند.وی افزود: احتمال یافتن اجساد بسیار دشوار است اما در تلاش برای یافتن آنها هستیم. 200 کامیون برای انتقال نخاله‌ها در نظر گرفته شده است. زمینی در خیابان خیام درنظر گرفته شده است. ابتدا زباله‌ها و نخاله‌ها به این نقطه منتقل تا یک بار کنترل شود. اگر زباله یا باقی‌مانده پیکرها باقی مانده باشد جداسازی می‌شود.

تامین امنیت منطقه با 3 سرکلانتری

همچنین سردار عباسعلی محمدیان رئیس‌پلیس آگاهی تهران که در این نشست حضور داشت، گفت: به محض وقوع حوادث شاهد جمعیت متراکم هستیم و افراد غیرمسئول خود را به محل حادثه می‌رسانند. حضور جمعیت باعث ترافیک شدید می‌شود. در این حادثه پلیس عوامل انتظامی و راهور خود را حاضر کرد. نیروهای سه سرکلانتری در محل حاضر و پلیس با همه امکانات در محل حاضر شد.

وی افزود: تامین امنیت شهروندان حاضر در محل تضمین شده و ممکن بود افراد مجرم در محل حاضر و اقدام به سرقت کنند. پلیس در لایه‌ها و ضوابط مختلف اقداماتی داشت و پلیس آگاهی دستورات قضایی را اجرایی کرد.

سعی می‌کنیم پیکرها را سالم خارج کنیم

این در حالی بود که جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیز گفت: تعداد شهدای آتش نشان که در صحنه حضور داشته و زیر آوار مانده‌اند 15 نفر بود که دو نفر از آنها شناسایی شده‌اند. پیش از آن هم یکی از آتش‌نشان‌ها در بیمارستان جان خود را از دست داده بود. با جمع‌بندی صورت‌گرفته، مجموع افراد گرفتار در زیر آوار 25 نفر است. کار جست‌وجوی افراد در بخش شرقی و جنوبی به پایان رسیده است. سعی می‌کنیم پیکرهای افراد را سالم خارج کنیم.

ملکی ادامه داد: با توجه به پایان یافتن عملیات جست‌وجو در بخش شرقی ساختمان پلاسکو،کار آواربرداری بسرعت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم سرعت آوار برداری این قسمت افزایش یابد. در حال حاضر علاوه بر عملیات آوار‌برداری، جست‌وجو برای یافتن اجساد آتش‌نشانان در زیر ضلع غربی ادامه دارد. وی گفت: در ساعات میانی روز هزاران نفر در ساختمان پلاسکو تردد می‌کنند اما برآورد می‌شود در ساعت 8 صبح حدود 300 تا 400 نفر درساختمان حضور داشته‌اند. پس ازورود آتش‌نشانان نسبت به تخلیه فروشگاه‌ها وکارگاه‌ها اقدام شد. روز حادثه چهار دستگاه نردبان نسبت به آبرسانی اقدام کرده و همزمان نیروها نسبت به تخلیه ساختمان اقدام کردند.

ملکی افزود: در این حادثه نیز افرادی بودند با وجود این‌که می‌دانستند حادثه است اما وقتی آنها را بیرون می‌کردیم دوباره بازمی‌گشتند. آتش‌نشان‌ها می‌توانستند از طبقات بیرون بیایند و خارج شوند اما هنگام بازگشت متوجه می‌شوند تعدادی از افراد بدون اجازه و هماهنگی وارد ساختمان شده‌اند و در حال خارج کردن چک و مدارک خود هستند و برای بیرون رفتن مقاومت می‌کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: درصد بسیار زیادی از هموطنان از سوی آتش‌نشانان به بیرون از ساختمان هدایت شده بودند. دقایقی بعد انفجار شدیدتری در محل حادثه رخ داد و سپس ساختمان فروریخت و همکاران من در زیر آوار گرفتار شدند. بعد از ریزش ساختمان مشاهده کردیم اسکلت‌ها به هم تنیده شده بود اما با این اوصاف با چند دستگاه جرثقیل سنگین کار را برای یافتن مفقودان شروع کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها