بتازگی یک مورد مرگ ناشی از ابتلا به ابرباکتری‌ها در آمریکا گزارش شده است
کد خبر: ۹۹۲۲۴۰
کابوس ابرباکتری‌ها

مقامات بهداشت عمومی ایالت نِوادا، از مرگ یک زن در پی ابتلا به نوعی عفونت علاج‌ناپذیر خبر دادند. بررسی اَبَرباکتری (سوپرباگ) نامتداولی که این زن را به کام مرگ کشاند، نشان می‌دهد این ابرباکتری در برابر 26 آنتی‌بیوتیک مختلف مقاوم بوده است.

این شهروند آمریکایی که نام وی فاش نشده،‌ مدت قابل توجهی را در هند زندگی می‌کرده و در همان دوران بود که دچار شکستگی استخوان ران شد. وی تا دو سال بعد به دلیل عفونت در ناحیه استخوان ران و لگن، چند بار در بیمارستان‌های هند تحت معالجه قرار گرفت. آخرین تاریخ بستری متوفی در هند به خرداد امسال برمی‌گردد. وی متعاقبا اواسط تیر در بیمارستانی در شهر رِنو واقع در ایالت نوادای آمریکا بستری شد و همان‌جا بود که پزشکان دریافتند این شخص به عفونت خانواده‌ای از باکتری‌ها موسوم به باکتری‌های روده‌ای مقاوم در برابر کارباپِنِم (CRE) مبتلاست.

این باکتری‌ها در روده زندگی می‌کنند و نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های گروه کارباپِنِم مقاوم هستند. کارباپِنِم به گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها اطلاق می‌شود که در زمان شکست دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها در مهار عفونت به عنوان یکی از آخرین شانس‌های دفاعی تجویز می‌شوند. باکتری خاصی که بدن این زن را نشانه رفته بود، کلبسیلا پنومونیه (Klebsiella pneumoniae) نام دارد. این عامل بیماریز‌ا موجب عفونت مجاری ادراری می‌شود. بررسی باکتری نامبرده در آزمایشگاه نشان داد که در برابر 14 نوع ماده دارویی مقاوم است. آزمایش‌های تکمیلی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آتلانتا نیز ثابت کرد که هیچ داروی در دسترس در بیمارستان‌های آمریکا قادر به درمان عفونت ناشی از این ابرباکتری نیست.

در حال حاضر، پژوهشگران احتمال می‌دهند، افرادی دیگر در مناطق مختلف آمریکا بدون این که حتی خودشان بدانند، حامل باکتری مشابهی باشند و در زمانی نامعلوم، گرفتار بیماری‌های عفونی شوند. گفته می‌شود، چنانچه خطر باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها جدی گرفته نشود، این اَبَرباکتری‌ها تا سال 1329/ 2050 منجر به مرگ سالانه 10 میلیون نفر خواهد شد. پژوهشگران معتقدند، این روند مخرب اکنون در قسمت‌هایی از جهان و در مقیاسی نسبتا کوچک آغاز شده، اما هنوز آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود. البته نخستین‌بار نیست که یک شهروند آمریکایی به باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مبتلا می‌شود، اما مشاهده دوباره این رخداد، زنگ خطری برای آیندگان است. از دولتمردان انتظار می‌رود با فراهم‌سازی امکانات مطالعاتی لازم به پژوهشگران در شناخت سازوکار ابرباکتری‌ها یاری برسانند تا از شیوع گسترده این گونه‌های باکتریایی مقاوم جلوگیری شود.

منبع: Scientific American

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها