کاهش قاچاق تاغ در سمنان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: با مشارکت نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و همکاری دادستان شهرستان، قاچاق گیاه تاغ 90 درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۹۹۰۷۶۷

علیرضا رهایی در گفت وگو با ایرنا افزود: در چهار ماه گذشته عملکرد شهرستان سمنان در کنترل و مبارزه با قاچاق تاغ حدود دوبرابر پنج سال گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یک گروه به صورت تیمی، عمده و هدفمند با ارسال تاغ های بیابان جنوب سمنان به خارج از استان و گروهی دیگر نیز برای کسب درآمد روزانه با تبدیل چوب تاغ به زغال اقدام می کردند که زغال تولیدی را در بازار می فروختند.

رهایی خاطرنشان کرد: در بقیه شهرستانهای استان بویژه در میامی هم با قاچاق چوب و زغال تاغ برخورد شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان بیان داشت: یکی از بزرگترین قاچاقچیان تاغ در شب عید فطر سال 95 دستگیر و به مراجع قانونی ارجاع شد.

وی جلوگیری از فرسایش خاک و توفان شن روان را مهمترین ویژگی جنگل‌های با گونه تاغ دانست و گفت: تاغ گیاهی مقاوم به خشکی، شوری و مقاوم در برابر تنش های آبی و گونه ای مناسب برای مناطق بیابانی است.

وی تصریح کرد: حداقل شرایط مطلوب برای رهایی از کانون بحران در شهرستان سمنان عملیاتی کردن سالانه هزار هکتار بیابان زدایی است و برای جلوگیری از بیابان زایی سالانه بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان با بیان این که بیابان، مرتع و جنگل، فرصت است، افزود: در شهرستان سمنان نزدیک به 13 هزار و 500 هکتار جنگل های دست کاشت تاغ ایجاد شده است.

رهایی با اشاره به کشت برخی گونه های گیاهی دارای ارزش افزوده در عرصه های منابع طبیعی، افزود: تا کنون 150 هکتار از اراضی مناطق ییلاقی با مشارکت مردم به زیر کشت گیاه باریجه رفته است.

وی یکی از شرایط کاشت گیاه باریجه را کاشت در ارتفاع بیش 1800 متر به بالا عنوان و خاطرنشان کرد: نزولات آسمانی به صورت برف در جوانه زنی و دوران یخبندان در رشد این گونه گیاهی موثر است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان گفت: بهترین زمان کاشت گیاه باریجه در آبان و آذر ماه در عمق پنج تا هفت سانتیمتری خاک است و 50 درصد از 62 هزار هکتار مراتع ییلاقی استان سمنان قابلیت کشت این گیاه را دارد.

رهایی با بیان اینکه یکی از خریداران اصلی عمده شیره گیاه باریجه کشور فرانسه است، افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گیاه باریجه در داخل کشور حدود یک میلیون و 300 هزار ریال است که در هنگام خروج از کشور تا مبلغ بیش از 6 میلیون ریال و پس از فراوری، با قیمت کلانی فروخته می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: مقدار محصول برداشتی باریجه در یک هکتار 30 کیلوگرم و میزان شیره استخراج شده در طول یک سال 25 تا 30 گرم است.

وی با اشاره به عمر حداقل پنج و حداکثر 15 ساله گیاه باریجه، خاطرنشان کرد: در استان سمنان با ساخت یک کارخانه فرآوری گیاهان مرتعی و تغییر نگرش بهره برداران، شرایط بهتری در آینده خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها