آیا تاکنون فکرکرده‌اید، وقتی آب را می‌جوشانید، در ترکیب شیمیایی آن چه اتفاقی می‌افتد؟ جوشاندن آب، ترکیبات شیمیایی و معدنی آن را تغییر می‌دهد. این تغییرات اغلب مطلوب است، زیرا آب را برای نوشیدن سالم‌تر می‌کند، اما جوشاندن آب به مدت زیاد یا دوباره جوشاندن آن باعث از بین رفتن ترکیبات ناپایدار آب و حل شدن گازهای آن می‌شود و آب را حاوی مواد شیمیایی نامطلوب می‌سازد.
کد خبر: ۹۸۶۵۱۶

با مصرف آبی که دوباره جوشانده‌ایم، ریسک واردشدن مواد شیمیایی خطرناکی مثل آرسنیک، نیترات‌ها و فلوراید را به بدن افزایش می‌دهیم. کارشناسان می‌گویند، مواد شیمیایی موجود در آب با جوشاندن، غلظت بیشتری پیدا می‌کنند و هربار که آب را می‌جوشانید، این مواد ـ که نمی‌خواهید آنها را در بدنتان داشته باشید ـ متراکم‌تر می‌شوند. دوباره جوشاندن آب، ترکیبات معدنی موجود در آن را نیز تغییر می‌دهد، به این معنی که جوشاندن طولانی‌مدت آب حتی غلظت ترکیبات مفید آب را افزایش می‌دهد و آنها را برای ما مضر می‌سازد. یک نمونه از این مواد نمک کلسیم است که دریافت آن به میزان زیاد، سنگ کلیه و کیسه صفرا ایجادمی کند.

مواد مضر آبی که دوبار جوشیده است، عبارتند از:

آرسنیک: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آرسنیک موجود در آب آشامیدنی، بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت عمومی است. مسمومیت با آرسنیک به بروز ضایعات پوستی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات کلیوی، نوروپاتی محیطی، عوارض گوارشی و حتی سرطان منجر می‌شود.

نیترات‌ها: نیترات‌ها به‌طور طبیعی در خاک، آب و هوا وجود دارند اما وقتی به عنوان نگهدارنده موادغذایی استفاده می‌شوند، برای ما مضر هستند. دلیلش این است که قرارگرفتن این موادشیمیایی در معرض حرارت بالا مثل جوشاندن آب، ساختار شیمیایی آنها را تغییر می‌دهد، به این معنی که دمای بالا نیترات‌ها را تبدیل به نیتروسامین ـ مواد سرطانزای قوی که می‌تواند باعث رشد تومور در بدن انسان شود ـ تبدیل می‌کند. انواع مختلف سرطان مثل سرطان خون، مری، معده، روده بزرگ، مثانه، لوزالمعده و همچنین سرطان تخمدان با مصرف آرسنیک ارتباط دارد.

فلوراید: مشخص شده است که فلوراید، تهدیدی جدی برای سلامت انسان است و مستقیما با طیفی از خطرات جدی برای سلامت انسان ارتباط دارد. دانشگاه هاروارد برای نشان دادن تاثیراتی که این ماده شیمیایی می‌تواند بر عملکرد شناختی و عصبی کودکان داشته باشد، 27 پژوهشی را که دوسال گذشته در این زمینه انجام شده، گردآوری و بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان داد، فلوراید موجود در آب آشامیدنی ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقاتی که سه سال پیش انجام شد، حاکی از وجود ارتباط میان مصرف فلوراید و کاهش نرخ باروری در موش‌هاست.

منبع: besthealthyguide.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها