در حالی روز گذشته برنامه اجراهای سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام شد که خبر از غیبت برخی از بزرگان موسیقی ایرانی و پاپ در این جشنواره می‌دهد.
کد خبر: ۹۸۴۹۲۲

به گزارش جام‌جم، بالاخره پس از روزها انتظار جدول اجراهای سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منتشر شد تا مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی پس از یکی دو هفته‌‌ سرگردانی با اطمینان از حضور هنرمندان مورد علاقه خود در این جشنواره و با توجه به آغاز بلیت‌فروشی آن از ساعت 14 روز گذشته، بلیت کنسرت مورد نظر خود را خریداری کنند. این در حالی است که برخی از اهالی موسیقی با انتقاد نسبت به مدیریت جشنواره سال گذشته، با انتخاب مجدد حمیدرضا نوربخش به عنوان ریاست جشنواره امسال و با بیان این‌که پاسخ درخوری به انتقادها داده نشده، جشنواره امسال را تحریم کرده‌اند.

پیشکسوتان غایب

هر چند در این دوره شاهد حضور هنرمندانی چون علیرضا افتخاری و سالار عقیلی هستیم که در کنار ارکستر ملی و ارکستر راز و نیاز در تالار وحدت کنسرت برگزار می‌کنند، اما با نگاهی اجمالی به برنامه اعلام‌شده می‌توان پی برد که برخی چهره‌های برجسته موسیقی ایران با این‌که اواخر دی و اوایل بهمن کنسرت دارند، از حضور در این جشنواره صرف‌نظر کرده‌اند. برای مثال کیهان کلهر، نوازنده برجسته کمانچه که از اواسط آذر در حال برگزاری تور کنسرت‌هایش در سراسر کشور است، به همین اجراها بسنده کرده و کنسرتی در قالب این جشنواره ندارد.

جدا از هنرمندانی چون کیوان ساکت، علی قمصری، نوید دهقان و ... که از آنها به عنوان تحریم‌کنندگان جشنواره سی‌ودوم یاد می‌شود، جای هنرمندانی چون همایون شجریان، شهرام ناظری و پسرش حافظ، گروه کامکارها، پورناظری‌ها که در جشنواره گذشته نقش داشتند، علیرضا قربانی، مسعود شعاری و ... نیز در بخش موسیقی ایرانی این دوره جشنواره خالی است.

در بخش موسیقی پاپ، بر خلاف سال‌های گذشته که گروه‌ها و خوانندگان مشهور تلاش می‌کردند در این جشنواره حضور داشته باشند، امسال تنها رضا صادقی، محسن یگانه و محمد علیزاده هستند که چهره‌های برجسته این بخش را تشکیل می‌دهند. رضا یزدانی، حمید عسگری، بنیامین بهادری و علیرضا عصار که قرار است پس از شش سال دوری ششم بهمن روی صحنه برود و برخی دیگر ازچهره‌های شناخته‌شده موسیقی پاپ در این دوره خالی است.

علیرضا عصار با این‌که معتقد است جشنواره موسیقی فجر می‌تواند در روند موسیقی کشور تأثیرگذار و جریان‌ساز باشد، اما در گفت‌وگو با جام‌جم درباره علت شرکت نکردنش در این جشنواره می‌گوید: از آنجا که اطلاع چندانی از جریان جشنواره ندارم، ترجیح می‌دهم درباره آن اظهار نظر نکنم و دلیل شرکت نکردن را هم بهتر است از مدیر برنامه‌ها و شرکت آوای هنر که کنسرت‌هایم را برنامه‌ریزی می‌کنند، بپرسید. البته برخی، شرکت نداشتن تعدادی از اهالی موسیقی را نشان از ضعف آن نمی‌دانند و به اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و ارکستر سمفونی تهران به رهبری شهرداد روحانی، حضور پررنگ گروه‌های موسیقی تلفیقی در سالن برج آزادی، شرکت 13 گروه موسیقی نواحی، اجرای هنرمندان برجسته خارجی در بخش بین‌الملل و ... را از نقاط قوت این دوره برمی‌شمارند.

همایون می‌تازد

اگر چه جای همایون شجریان در این جشنواره خالی است، اما حامد همایون که هنوز آلبومی از او منتشر نشده و توانسته با یکی دو تیراژ تلویزیونی و چند قطعه که از طریق اینترنت منتشر شده، مخاطبان زیادی برای خود دست و پا کند، حضور فعالی در جشنواره دارد. جالب است بدانید سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران که میزبان بخش پاپ است در چهار نوبت از 16 نوبت کنسرت‌های پاپ، شاهد اجرای این خواننده جوان است که نخستین کنسرتش را تجربه می‌کند. اگر شرکت بزرگان وزنه‌ای برای جشنواره موسیقی به شمار می‌آید، به نظر می‌رسد این جشنواره برای برخی سکوی پرتاب تلقی می‌شود.

حمیدرضا نوربخش، رئیس سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر درباره علت توجه ویژه به این خواننده جوان به جام‌جم می‌گوید: توجه خاصی نبود. از آنجا که حامد همایون نخستین کنسرتش را برگزار می‌کند، پیش‌بینی می‌شد حجم زیادی از مخاطبان خواستار حضور در کنسرتش باشند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که این اجراها می‌تواند پاسخگوی تقاضاها باشد. اما به نظر می‌رسد برخی از خوانندگان پاپ از جشنواره به عنوان سکوی پرتاب استفاده می‌کنند و پس از این‌که شهرتی به هم زدند، به این جشنواره بی‌اعتنایی می‌کنند. اما نوربخش معتقد است که آنقدر تقاضا از سوی تهیه‌کنندگان این بخش برای حضور در جشنواره زیاد است که دبیرخانه در طول سالیان گذشته هیچ گاه با بی‌اعتنایی این خوانندگان و گروه‌های پاپ مواجه نشده است.

حضور کمرنگ بانوان

حمیدرضا نوربخش، رئیس سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر درباره فرآیند انتخاب گروه‌ها و هنرمندان برای شرکت در جشنواره موسیقی به جام‌جم می‌گوید: با توجه به سیاستگذاری‌ها و بررسی‌های دبیرخانه از آثار منتشر شده در سال گذشته، جشنواره از گروه‌هایی برای اجرا دعوت می‌کند که آثار شاخصی را به بازار موسیقی ارائه کرده‌اند.

نوربخش در پاسخ به این پرسش که چرا از کیهان کلهر که در حال برگزاری تور کنسرت‌هایش در ایران است، برای اجرا در این جشنواره دعوت نشد، عنوان می‌کند: دعوت ما از گروه‌ها و هنرمندان در لحظات آخر نیست؛ زمانی که در حال بستن جدول برنامه‌های جشنواره بودیم ایشان در ایران حضور نداشتند و ارتباط با ایشان میسر نشد. اما حتما سال آینده از آقای کلهر برای حضور در جشنواره دعوت می‌کنیم.

او درباره حضور کمرنگ بانوان در این دوره هم می‌گوید: ما از بیشتر گروه‌های فعال در موسیقی بانوان دعوت کردیم ولی تعداد این گروه‌ها خیلی زیاد نیست و در نهایت چهار گروه آوازی و یگ گروه موسیقی‌سازی برای بانوان در این دوره کنسرت برگزار می‌کنند.

آغاز فروش بلیت

فروش اینترنتی بلیت اجراهای سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر از ساعت 14 دیروز آغاز ‌شد. به گزارش روابط عمومی این جشنواره، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق دو سایت فروش بلیت به نشانی اینترنتی iranconcert.com و tiwall.com بلیت‌های مورد نظر خود را تهیه کنند. اسامی اجراها، سئانس‌ها و سالن‌های برگزاری کنسرت‌ها نیز همزمان با آغاز فروش بلیت روی سایت جشنواره به نشانی اینترنتی fajrmusicfestival.com قرار گرفته است. تالار وحدت، سالن رودکی، برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، فرهنگسرای نیاوران و برج آزادی در جشنواره فجر پذیرای علاقه‌مندان هستند. سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش از 22 دی‌ تا یک بهمن‌ در تهران برگزار می‌شود.

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها