عملیات انتحاری تروریست‌های تکفیری بیش از 65 کشته و زخمی داشت

عقب‌نشینی در موصل؛انتقام در بغداد

همزمان با شروع مرحله دوم عملیات بزرگ آزاد سازی موصل، تروریست‌های تکفیری درصدد انتقامجویی شکست‌های خود از مردم عادی بغداد برآمده و صبحگاه دیروز با انجام دو عملیات انتحاری ده‌ها نفر را به خاک و خون کشیدند.
کد خبر: ۹۸۴۸۳۸

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، صبح روز شنبه دو عامل انتحاری کمربند‌های خود را در بازاری در منطقه «السنک» در مرکز بغداد منفجر کردند.

در این دو انفجار دست‌کم 28نفر کشته و بیش از 40 نفر زخمی شدند. چند ساعت بعد گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفت. انفجار دوم هنگامی به وقوع پیوست که امدادگران برای کمک‌رسانی به قربانیان انفجار اول وارد عمل شدند.

از زمان آغاز عملیات بزرگ آزادسازی موصل، تروریست‌های تکفیری نیز بر عملیات انتحاری خود افزوده‌اند. تروریست‌ها بامداد دیروز قصد داشتند یک خودرو ی بمبگذاری شده را در منطقه کاظمین در شمال بغداد منفجر کنند که این عملیات خنثی شد.

فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه‌های اطلاعاتی عراق، از ورود یک خودروی بمبگذاری شده که دو فرد انتحاری آن را هدایت می‌کردند، از بخش شمالی بغداد، خبر دادند که با کمین‌گذاری بموقع در مسیر جاده سامرا به کاظمین، این خودرو را همراه دو فرد انتحاری، قبل از این که به اهدافش برسد، منفجر کردند.

پیشروی عملیات موصل

روز پنجشنبه گذشته فرمانده عملیات موصل شروع مرحله دوم این عملیات را برای آزاد سازی شهر موصل از چنگال تروریست‌های تکفیری اعلام کرد. بنابر گزارش‌های رسیده، این نیروها موفق شدند در بخش‌هایی از جنوب‌شرق موصل پیشروی‌های جدیدی به دست آورند. یک ماه پیش عملیات موصل که بزرگ‌ترین عملیات ضدتروریستی در عراق است با مشارکت صد هزار نیروی عراقی اعم از ارتش، پیشمرگه‌های کرد و نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) شروع شد.

روز جمعه خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهان و مقام‌های عراقی از دستاوردهای نیروهای شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل در چند محله این شهر و اطراف آن خبر داد. یک افسر پلیس فدرال گفت این نیروها به‌رغم درگیری سنگین در محله «فلسطین» در جنوب موصل، در دو محله دیگر این شهر دستاوردهای خوبی حاصل کرده و موفق شدند. یکی دیگر از افسران عراقی از یگان نیروهای نخبه وزارت کشور عراق گفت نیروهای تحت امرش با وجود درگیری‌های شدید، در منطقه «انتصار» پیشروی کرده‌اند.

به نوشته رویترز، از زمان آغاز این عملیات، نیروهای عراقی یک چهارم شهر موصل را که آخرین مقر مهم داعش در عراق است، آزاد کرده‌اند. رویترز نوشت: بازپس‌گیری این شهر که دومین شهر بزرگ عراق است، ضربه‌ای مهلک به داعش و احتمالا نشانه پایان خلافت خودخوانده این گروه خواهد بود. نیروهای عراقی از زمان آغاز نبرد موصل حدود نیمی از بخش شرقی این شهر را که توسط رود دجله از بخش غربی جدا می‌شود، آزاد کرده‌اند.

پیشروی موصل بدون حتی یک سرباز آمریکایی

یکی از فرماندهان سازمان مبارزه با تروریسم عراق قاطعانه خبر انتشار یافته توسط رسانه‌های غربی مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی همراه نیروهای عراقی در ساحل شرقی موصل را تکذیب کرد. سرلشکر «عبدالوهاب الساعدی» دیروز تاکید کرد: دومین مرحله عملیات آزادسازی استان نینوا در شمال عراق با موفقیت زیاد و طبق برنامه در جریان است و هرگونه وجود نیروی خارجی از جمله نظامیان آمریکایی همراه نیروهای عراقی در عملیات پیشروی زمینی در شهر موصل صحت ندارد. وی گفت: ما هم‌اکنون اولین محلات در منطقه «القدس» در بخش شرقی موصل را به‌طور کامل آزاد کرده و در حال پیشروی به سمت آزادسازی دیگر محلات در این منطقه هستیم.

الساعدی در ارتباط با خبر رسانه‌های غربی درخصوص حضور نیروهای آمریکایی در عملیات آزادسازی موصل، تاکید کرد: این خبر دروغ محض است. وی افزود: حتی یک سرباز آمریکایی در منطقه عملیاتی موصل وجود ندارد و نبرد در تمامی صحنه‌ها و مناطق توسط نیروهای نظامی عراق پیش می‌رود.

چشم اندازهای پس از آزادی موصل

همزمان با نبردهای ارتش عراق با تروریست‌های تکفیری،تحولات سیاسی عراق نیز در دو محور آشتی ملی در داخل جریان دارد. در محور نخست گفته می‌شود عمار حکیم با ارائه طرح جدیدی برای آشتی ملی در عراق تمایل دارد توجه طرف‌های سیاسی و دینی را به عراق پس از آزاد سازی موصل جلب کند. با این حال روز گذشته اعلام شد آیت‌الله سیستانی عمار حکیم را به حضور نپذیرفته است. این امر نشان می‌دهد که طرح حکیم چندان شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. محور دیگر گفته می‌شود طرحی است که رهبران اهل تسنن عراق با گردآمدن در اردن و سپس با تجمع در خانه سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق به آن دست یافته‌اند و مربوط به عراق بعد از موصل می‌شود. در این طرح ساز و کار جدیدی برای ساختار سیاسی عراق در نظر گرفته شده است.

هنوز جزئیات این طرح‌ها روشن نیست اما هدف اصلی آنها پیشگیری از بروز اختلافات سیاسی بعد از آزادسازی موصل خواهد بود. بسیاری از کارشناسان نسبت به آینده عراق بعد از موصل هشدار می‌دهند و می‌گویند ممکن است گروه‌های تجزیه طلب بخواهند از فضای کنونی برای تصاحب بخش‌هایی ازخاک این کشور سوءاستفاده کنند. دولت حیدر العبادی و اکثریت شیعیان عراق همواره بر وحدت عراق تاکید داشته و با هرگونه تجزیه‌طلبی در این کشور با جدیت مخالفت کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها