jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۹۸۰۶۹۹   ۳۰ آذر ۱۳۹۵  |  ۱۲:۱۴

وزیر راه و شهرسازی می گوید، اختصاص بیش از 90 درصد بودجه کشور به هزینه های جاری و کمتر از 10 درصد آن به هزینه های عمرانی نشان می دهد ساختار اقتصاد ملی ایران باید تغییر کند.

یک سوم شهرنشینان بد مسکن هستند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، « عباس آخوندی» در مراسم امضای 36 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر تجاری ایران در محل هتل هما، افزود: پیش از این 70 درصد بودجه به هزینه های جاری و 30 درصد به هزینه های عمرانی کشور اختصاص می یافت.
وی تاکید کرد، اقتصاد ملی ایران باید برای تکمیل زیر ساخت مورد نیاز تامین منابع مالی کند، اما کمبود این منابع سبب شده است دولت نتواند در این حوزه زیربناهای مورد نیاز را تکمیل کند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که باید گفتمان در حوزه اقتصادی کشور صورت گیرد و ساختار های آن تغییر کند، گفت: امسال بودجه عمومی کشور در مجموع 320 هزار میلیارد تومان است در حالی که 9 درصد آن به هزینه های عمرانی کشور اختصاص یافته است و سال آینده به 400 هزار میلیارد ریال(40 هزار میلیارد تومان) خواهد رسید.
آخوندی تاکید کرد: این هشدار بزرگی برای ملت، دولت و مجلس است تا فعالان بخش خصوصی با انجام سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی و زیربناها بتوانند به توسعه و آبادانی کشور کمک کنند، زیرا اتکا به منابع دولتی دیگر امکانپذیر نیست.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: من هم ‌می‌توانستم از روز اول آغاز کار در وزارت راه و شهرسازی واحدهای مسکن مهر را افتتاح کنم اما از روز اول معتقد بودم که دراین پروژه بیش از 100 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بر خلاف منافع ملی بود و هم اکنون یک سوم شهرنشینان ما بد مسکن هستند.
آخوندی با بیان اینکه اجرای همه خدمات زیربنایی با بودجه دولتی امکانپذیر نیست، اظهار داشت: هزینه‌های عمران و آبادانی کشور به شدت روند نزولی دارد و باید از توانمندی بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.
به گزارش ایرنا، در پروژه مسکن مهر ساخت دو میلیون و 215 هزار واحد در سراسر کشور در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون یک میلیون و 900 هزار واحد آن به متقاضیان تحویل شده و مابقی نیز در حال تکمیل است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: اگر همه امور ما با استفاده از منابع مالی خزانه کشور انجام شود، به توسعه اقتصادی دست نمی یابیم، لذا ما برای کل توسعه بندرچابهار دنبال سرمایه بخش خصوصی رفتیم و برای توسعه بنادر شهید رجایی و جاسک هم باید سرمایه گذاران بخش خصوصی را تشویق کنیم.
به گفته آخوندی، برای نخستین ‌بار در ایران احداث خط آهن کرمان - سیرجان با سرمایه بخش خصوصی فعال شد و برخی از فرودگاه های کشور با سرمایه این بخش در حال توسعه هستند.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در واقع سرمایه‌گذاری برد - برد است و نمی توان به سرمایه گذار گفت، شما سرمایه گذاری کنید اما عوارض آزادراه را من تعیین می کنم؛ لذا ضروری است برای انجام هرگونه سرمایه گذاری در بخش های مختلف مدل مناسبی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بدون شک توسعه ایران صداقت و فداکاری می‌خواهد و آنهایی که از هزینه‌ها صحبت می‌کنند، هیچ کمکی به پیشرفت و آبادانی کشور نمی‌کنند.
آخوندی تصریح کرد: با وجود هواپیماهای فرسوده حرفی برای گفتن در دنیا نداریم و به همین خاطر باید یکجا قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای نو منعقد شود که بدون واسطه به صورت مستقیم از کارخانه های سازنده خریداری کنیم.
وی یادآورشد: وقتی 18 لاینر بزرگ جهان وارد بنادر کشور می‌شوند، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید بتواند در بنادر با آنها رقابت کند تا در حوزه دریایی بتوانیم در منطقه و جهان رتبه ایران را ارتقا دهیم و تجارت دریایی خود را در دریای عمان بیش از پیش توسعه دهیم.
آخوندی گفت: به همین منظور توسعه بندر چابهار برای ما اهمیت زیادی دارد و تاکنون 150 میلیون دلار از طریق فایناس و 85 میلیون دلار برای خرید تجهیزات هندی در این بندر سرمایه گذاری می شود و از صندوق توسعه ملی 430 میلیون دلار برای توسعه این بندر مهم در دریای عمان هزینه خواهد شد.
وی تاکید کرد: چابهار تنها یک بندر نیست بلکه این بندر از نظر ما کانون توسعه است لذا 2 هزار هکتار زمین در پسکرانه های این بندر برای انجام سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای توسعه بندر امام 11 هزار هکتار و برای توسعه بندر شهید رجایی 2400 هکتار زمین اختصاص یافته است، گفت: وجود 4.8 درصد جمعیت در هر کیلومتر مربع در سواحل مکران تهدید امنیت ما است و ما مجبور هستیم برای رونق کریدور شمال - جنوب و افزایش عبور و مرور در این منطقه سرمایه گذاری را در این سواحل در نظر بگیریم.
آخوندی با اشاره به ظرفیت روابط تجاری در بین کشور های حاشیه خزر بیشتر شدن مراودات تجاری بین مردم را در این منطقه مهم اقتصادی خواستار شد و گفت: متاسفانه از این ظرفیت کشورهای حاشیه خزر استفاده نمی کنند، در حالی که سالیانه 12 میلیون تن کالا در بنادر شمالی ما تخلیه و بارگیری می شود. ظرفیت بنادر ما در شمال سالیانه بیش از 30 میلیون تن است.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
همه بودجه مردم و دولت شده صرف خانه و ماشین . كشاورزی و دامپروری و صیادی و صنعت ووو ما نداریم !
۰
۰
الو123
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
یك سوم شهرنشینان بد مسكن هستند : خب مردم چیكار كنن ، ریش و قیچی دست جناب عالی و دولت اصلاحاتتون هست و همچنین مجلس كه ماشا... اكثریت رو هم كه دارید . این روز ها كسی كه باید سوال كنه و كسی كه باید جواب بده جایگاهشون عوض شده . خدایا...
۰
۰

یادداشت

بیشتر
چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

سوریه پس از جنگ با داعش زیرساخت کشور خود را از دست داد و پس از پایان جنگ که ایران نقش اساسی داشت، قرار شد بخشی از اقتصاد این کشور نصیب ما شود. متاسفانه در موضوع سوریه پیشرفتی نداشتیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر